Warsztat asertywności 2500-PLF1022
Celem zajęć będzie zapoznanie się z pojęciem asertywności w psychologii społecznej (różnicami między zachowaniami asertywnymi, agresywnymi oraz uległymi)a także ćwiczenie wybranych
umiejętności asertywnych zachowań. Uczestnicy zapoznają się m.in. z wiedzą jak właściwie bronić swoich praw i interesów, ja mówić nie bez obrażania innych ludzi, jak stanowczo wyrażać swoje opinie, uczucia, potrzeby i oczekiwania, jak przyjmować opinie i uczucia innych ludzi, jak asertywnie reagować na krytykę. Zajęcia mają charakter warsztatowy.
Zajęcia obejmują 30 godzin lekcyjnych, ułożone są w trzy bloki warsztatowe.
Szczegółowy terminarz 2012/13:
2012-10-05 godz. 08.30-17.30 sala 92
2012-10-06 godz. 10.15-19.15 sala 96
2012-10-07 godz. 10.15-17.30 sala 96
Kierunek podstawowy MISMaP
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Po zakończeniu kursu student:
- definiuje pojęcie asertywności
- odróżnia zachowania asertywne od zachowań agresywnych i uległych
- jest świadomy korzyści i ograniczeń związanych z różnymi typami zachowań
- formułuje asertywną odmowę
- asertywnie wyraża uczucia i opinie
- asertywnie przyjmuje krytykę
- potrafi decydować czy w danej sytuacji chce zachować się asertywnie, czy też woli inny sposób zachowania
Kryteria oceniania
Do zaliczenia warsztatu konieczna jest 100% obecność na zajęciach.
Udział w zajęciach wystarcza do uzyskania zaliczenia z oceną 3 (dostateczną). Możliwość uzyskania wyższej oceny stwarza napisanie i złożenie w terminie krótkiej pracy (maks. 3 strony standardowego maszynopisu, tj. 1800 znaków na stronie). Praca powinna zawierać analizę dowolnego, zaobserwowanego przez autora zjawiska społecznego lub własnego doświadczenia w kategoriach pojęcia asertywności.
Pracę w formie papierowej należy złożyć w ciągu miesiąca od zakończenia warsztatu, czyli do 26 listopada 2012 r.
Literatura
literatura obowiązkowa:
Dziurowicz-Kozłowska, A. (2002). Konceptualizacja pojęcia asertywności. Nowiny psychologiczne, 2, 5-28.
Alberti, R., Emmons, M. (2002). Asertywność. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
literatura uzupełniająca:
Dahm U. (2000). Moc słowa nie. Sztuka podejmowania decyzji. Warszawa: Grupa wydawnicza Bertelsmann.
Davidson, J. (2001). Asertywność dla żółtodziobów. Czyli wszystko, co powinieneś wiedzieć o...
Ferguson, J. (1999). Asertywność doskonała.
Gaś Z. (1984). Treningi asertywności i agresywności. Psychologia Wychowawcza, 27, 433-439.
Gillen T. (2002). Jak asertywnie wpływać na ludzi. Warszawa: Wyd. PETIT.
Graham R. (1993). Bądź sobą. Trening asertywności. Warszawa: Książka i Wiedza.
Lindenfield, G. (1999). Asertywność czyli jak być otwartym, skutecznym i naturalnym. Łódź: Ravi.
Mansfield, G. (1995). Jak być asertywnym? Poznań: Zysk i S-ka.
Phelps St., Austin N. (2002). Kobieta asertywna. Poradnik dla kobiet, które chcą się nauczyć wyrażać siebie. Poznań: Dom wydawniczy Rebis.
Rees, S., Graham, R. S. (2002). Bądź sobą. Trening asertywności. Warszawa: Książka i Wiedza.
Sharpe R. (1996). Broń swoich interesów. Dom wydawniczy ABC. Warszawa.
Szczepańska, H. (1996). Trening asertywności dla współuzależnionych. Poradnik terapeuty Warszawa: Instytut Psychologii Zdrowia i Trzeźwości.
Townend A. (1991). Jak doskonalić asertywność. Poznań: Zysk i S-ka.
Hare B. (1997). Bądź asertywny. Łódź: Wyd. RAVI.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: