Stosowana analiza zachowania - kurs podstawowy 2500-PLF1006
.1. Zajęcia organizacyjne, historia i założenia stosowanej analizy zachowania
2. Podstawowe pojęcia oraz procesy
Zimbardo (2001). Psychologia i życie. Warszawa: PWN. – rozdział 9 dotyczący warunkowania i procesów uczenia się
Strelau (2000). Psychologia. Podręcznik akademicki. Gdańsk: GWP. (t. 2, rozdział 17).
3. Kształtowanie nowych zachowań
Suchowierska, M., Ostaszewski, P., Bąbel, P. (2012). Terapia behawioralna dzieci z autyzmem. Sopot, GWP. (s. 58-95)
4. Schematy badawcze wykorzystywane w ramach stosowanej analizy zachowania
Cooper, J.O., Heron, T.E. i Heward, W.L. (2007). Applied behavior analysis (wyd. drugie). Upper Saddle River: Pearson Education, Inc. (s. 47-100).
5. Definiowanie zachowań
Suchowierska, M., Ostaszewski, P., Bąbel, P. (2012). Terapia behawioralna dzieci z autyzmem. Sopot, GWP. (s. 97-118)
6. Metody pomiaru zachowania
Białaszek, W., Ostaszewski, P. (2008). Podstawy metodologii badań eksperymentalnej analizy zachowania. W: P. Bąbel, P. Ostaszewski, Współczesna psychologia behawioralna. Kraków: Wydawnictwo UJ.
7. Graficzna prezentacja danych oraz ich interpretacja
Suchowierska, M. (2008). Ocena funkcjonalna: metody przeprowadzania analiz i wykorzystanie ich wyników w praktyce. W: P. Bąbel, P. Ostaszewski, Współczesna psychologia behawioralna. Kraków: Wydawnictwo UJ.
8. Interwencje oparte na konsekwencjach zachowania – rozwijanie nowych zachowań
Suchowierska, M. (2005). Nauczanie dzieci z autyzmem zachowań werbalnych – dwa uzupełniające się podejścia. W: Pisula, E. (red.), Danielewicz, D. (red.), Wybrane formy terapii i rehabilitacji osób z autyzmem. Impuls: Kraków.
Seria Broszur: Jak kierować zachowaniem – Jak stosować wzmocnienia. Wydawnictwo SPOA, Gdańsk 2000
9. Interwencje oparte na konsekwencjach zachowania – zmniejszanie częstości zachowań niepożądanych
Suchowierska, M., Ostaszewski, P., Bąbel, P. (2012). Terapia behawioralna dzieci z autyzmem. Sopot, GWP.
Kozłowski, J. (2003). Zastosowanie teorii uczenia się w terapii małych dzieci z autyzmem na przykładzie projektu wczesnej interwencji O.I. Lovaasa. W: Danielewicz, Pisula. Terapia i edukacja osób z autyzmem.
10. Operacje ustanawiające oraz kontrola bodźcowa
Cooper, J.O., Heron, T.E. i Heward, W.L. (2007). Applied behavior analysis (wyd. drugie). Upper Saddle River: Pearson Education, Inc. (s. 47-100).
11. Generalizacja oraz różnicowanie
Suchowierska, M., Ostaszewski, P., Bąbel, P. (2012). Terapia behawioralna dzieci z autyzmem. Sopot, GWP. (s. 135-141)
12. Zachowania werbalne
Suchowierska, M., Kawa, R. (2008). Zachowania werbalne: koncepcja B.F. Skinnera i krytyka N. Chomsky’ego. W: P. Bąbel, P. Ostaszewski, Współczesna psychologia behawioralna. Kraków: Wydawnictwo UJ.
13. Programy komputerowe wspierające rozwój dziecka
14. Zagadnienia etyczne
15. Test końcowy
Kierunek podstawowy MISMaP
Efekty kształcenia
Uczestnik kursu potrafi:
- wyjasnić podstawowe pojęcia z zakresu analizy zachowania
- definiować oraz analizować czynniki środowiskowe wpływające na zachowanie człowieka (czynniki poprzedzające zachowanie oraz ich konsekwencje)
- opisać podstawowe procesy behawioralne
- zinterpretować dane ilościowe
- wdrażać oraz kategoryzować podstawowe techniki kształtowania zachowań
Kryteria oceniania
obecność na zajęciach
aktywność
zadanie dodatkowe
kolokwium
Literatura
Zimbardo (2001). Psychologia i życie. Warszawa: PWN. – rozdział 9 dotyczący warunkowania i procesów uczenia się
Strelau (2000). Psychologia. Podręcznik akademicki. Gdańsk: GWP. (t. 2, rozdział 17).
Cooper, J.O., Heron, T.E. i Heward, W.L. (2007). Applied behavior analysis (wyd. drugie). Upper Saddle River: Pearson Education, Inc.
Suchowierska, M., Ostaszewski, P., Bąbel, P. (2012). Terapia behawioralna dzieci z autyzmem. Sopot, GWP.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: