Dylematy etyczne w biznesie: od kompetencji indywidualnych do kultury korporacyjnej 2500-PL-PS-SP311-15
Kurs obejmuje swoim zakresem następujące zagadnienia połączone z pracą z przypadkami:
1. Dylemat etyczny: geneza, mechanizmy, diagnoza, i schematy szukania rozwiązań.
2. Wybrane przypadki dylematów etycznych z praktyki biznesowej.
3. „Tragedia wspólnego pastwiska”, „dylemat więźnia” czyli psychologiczne uwarunkowania (nie)etycznych wyborów
4. Kontekst społeczny, kulturowy, polityczny, rynkowy. Powiązania i konflikty interesów.
5. Standardy etyczne firmy a postawy etyczne pracowników i menedżerów.
6. Budowanie indywidualnych kompetencji rozwiązywania dylematów etycznych w firmie.
7. „Sygnaliści”- omówienie problemu. Ochrona sygnalistów w firmie w kontekście praw człowieka.
8. Koszty ignorowania dylematów: psychologiczne, pracownicze, biznesowe, wizerunkowe i reputacyjne.
9. Etyczne wymiary procesów decyzyjnych w firmie.
10. Wpływ dynamiki grupowej na indywidualne wybory etyczne.
11. Analiza kluczowych czynników etycznych wyborów indywidulanych i grupowych.
12. Dylemat etyczny: model rozwiązań „win-win” w perspektywie teorii interesariuszy.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Uczestnicy zajęć:
1. Wiedza
- znają modele zarządzania etyką w biznesie i trendy rozwoju edukacji etycznej w biznesie,
-uzyskają wiedzę potrzebną do zrozumienia mechanizmów i rozpoznania sytuacji dylematu etycznego oraz poszukiwania efektywnych rozwiązań w praktyce biznesowej i życiu codziennym.
2. Umiejętności:
- rozumieją kontekst i specyfikę podejmowania decyzji etycznych w biznesie.
3. Kompetencje społeczne
Odznaczają się umiejętnością poszukiwania trafnych i efektywnych rozwiązań.
Kryteria oceniania
1x Praca indywidualna
1x praca zespołowa
Literatura
Arystoteles (2012). Etyka nikomachejska. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PAN.
Bauman, Z. (2012). Etyka ponowoczesna. Warszawa: Wydawnictwo Aletheia.
Blanchard, K., Peale, N.V. (2010). Etyka biznesu. Warszawa: Wydawnictwo Emka.
Dembiński. P.H. (2011). Finanse po zawale. Warszawa: Wydawnictwo Emka.
Smith, N.C., Lenssen, G. (2009). Odpowiedzialność biznesu. Teoria i praktyka. Warszawa: Wydawnictwo Emka.
Gasparski, W. (red) (2013). Biznes, etyka, odpowiedzialność. Warszawa: Wydawnictwa Profesjonalne PWN.
Jasiński, L. (2012) Ekonomia i etyka. Kraków: Wydawnictwo WAM
Kahneman, D. (2012). Pułapki myślenia. O myśleniu wolnym i szybkim. Poznań: Media Rodzina.
Kosewski, M. (2008) Wartości, godność i władza. Dlaczego porządni ludzie czasem kradną, a złodzieje unoszą się honorem. Warszawa: Vizja Press&IT.
Maxwell, J.C. (2010). Etyka. Warszawa: Wydawnictwo Emka.
Ossowska M. (2000). Normy moralne. Warszawa: PWN.
Platon. (1999). Państwo. Warszawa: Wydawnictwo Alfa.
Weber, M. (2015). Etyka protestancka i duch kapitalizmu. Warszawa: Wydawnictwa UW.
Weinstein, B. (2015). Inteligencja etyczna. Kraków: M Wydawnictwo.
Zimbardo, P. (2008). Efekt Lucyfera. Dlaczego dobrzy ludzie czynią zło. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Żylicz, O. (2010). Psychologia moralności. Wybrane zagadnienia. Warszawa: Wydawnictwo SWPS.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: