Warsztat intrapersonalny. O poznawaniu siebie i własnych subosobowości 2500-PL-PS-SP309-24
Sylabus:
1. Ja jako przedmiot i podmiot poznania
a. Samowiedza i samoświadomość (Ja przedmiotowe i Ja podmiotowe, treść i proces, deklaratywność i proceduralność).
b. Rozwijanie samowiedzy (trening uważności, rozpoznawanie stanów wewnętrznych w chwili, gdy powstają, poszerzanie wrażliwości na różne modalności zmysłowe doświadczenia).
c. Korzystanie z samowiedzy i samoświadomości w pracy z klientem (recypatia, przeciwprzeniesienie, identyfikacja projekcyjna itp.)
2. Poza zasadą wewnętrznej jedności osoby: od totalitarnego ego do demokracji wewnętrznej
a. Czym są subosobowości i jak się na co dzień przejawiają?
b. Prekursorzy pluralizmu, podejścia uwzględniające pluralizm oraz podejścia ukierunkowane na pluralizm (analityczne, humanistyczne, poznawcze)
c. Koncepcje polifonicznego, dialogowego Ja
d. Możliwe drogi powstawania subosobowości
c. Wybrane metody eksploracji subosobowości: ujawniające, rozwijające, integrujące, projekcyjne, opisowe, doświadczeniowe
d. Subosobowości uniwersalne. Różnice indywidualne.
e. Rozumienie dynamiki wewnętrzego systemu: Voice Dialogue, Internal Family System
f. Subosobowosci w relacjach
g. Normalna vs patologiczna dysocjacja
h. Polifoniczne mechanizmy psychopatologii
i. Problem integracji
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Literatura
Literatura obowiązkowa to folie z wykładów wygłaszanych na zajęciach.
Literatura uzupełniająca polska:
Goleman, D. (1997). Inteligencja emocjonalna. Poznań: Media Rodzina of Poznań (s. 65-180).
Winczo, M. (1994). Dwa kody – dwa światy? Czyli o tym co może wynikać z odmiennej genezy kodów: percepcyjno-wyobrażeniowego i słowno-twierdzeniowego. W: M. Jarymowicz (red.), Poza egocentryczną perspektywą widzenia siebie i świata (s. 215-230). Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Psychologii PAN.
Greenwald, A.G. (1985). Personaliza versus zasada wewnętrznej jedności osoby. Przegląd Psychologiczny, 4, 887-919.
Stemplewska-Żakowicz, K. (2002). Koncepcje narracyjnej tożsamości. W: J. Trzebiński, (red.), Narracja jako sposób rozumienia świata. Gdańsk: GWP
Suszek, H. (2007). Różnorodność wielości Ja. Roczniki Psychologiczne, 10 (2), 7-37.
Rowan, J. Cooper, M. (2004) (red.). Jekyll i Hyde. Wielorakie Ja we współczesnym świecie. Gdańsk: GWP (zbiór rozdziałów o polifoniczności).
Trzebińska, E. (1998). Dwa wizerunki własnej osoby. Kliniczne i empiryczne studia nad tożsamością. Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Psychologii PAN (zwłaszcza epilog).
Rosenhan, D. L., Seligman, M.E.P. (1994). Psychopatologia. Warszawa: Polskie Towarzystwo Psychologiczne (Rozdział: Osobowość wieloraka)
Suszek, H., Krawczyk, K., Wegner. E. (w druku). Trening Mindfulness – W: L. Grzesiuk, H. Suszek (red.), Psychoterapia. Pogranicza. Warszawa: Eneteia (część dotycząca praktyki).
Literatura uzupełniająca obcojęzyczna:
Rowan, J. & Cooper, M. (red.) (1999). The plural self. London: SAGE Publications.
Rowan, J. (1990). Subpersonalities: the people inside us. London: Routledge.
Watkins, J. G. & Watkins, H. H. (1997). Ego states. Theory and therapy. New York: Norton & Company.
Bandler, R. & Grinder, J. (1982). Reframing. Neuro-Linguistic Programming and the Transformation of Meaning. Moab: Real People Press.
Stone, H. & Stone, S. (2000). Partnering. A new kind of relationship. Novato: New World Library.
Stone, H. & Stone, S. (1994). Du bist viele. München: Heyne.
Stone, H. & Stone, S. (1997). Abenteuer Liebe – Lebendige Partnerschaft. München: Kösel.
Wittemann, A. S. (2000). Die Inteligenz der Psyche. München: Kösel.
Stamboliev, R. (1992). Den Energien eine Stimme geben. Transformationsarbeit im Voice Dialogue. Essen: Synthesis.
Ferrucci, P. (2001). Werde was du bist. Selbstverwirklichung durch Psychosynthese. Reinbek: Rowohlt.
Satir, V. (2001). Meine vielen Gesichter. Wer bin ich wirklich? München: Kösel.
Schwartz, R. (1997). Systemische Therapie mit der inneren Familie. Stuttgart: Klett-Cotta.
Schulz von Thun, F. (1998). Miteinander reden 3. Das 'innere Team' und situationsgerechte Kommunikation. Reinbek: Rowohlt TB.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: