Psychologia przywództwa 2500-PL-PS-SP309-22
1. Gdzie Ci Liderzy, prawdziwi tacy - wprowadzenie
2. Klęska urodzaju, czyli teorie przywództwa
3. Ciemna strona Księżyca - dysfunkcje przywództwa
4. To ewolucja, kochanie - neurobiologia przywództwa
5. Miałem sen – źródła charyzmy
6. Myślenie Janusowe – przywództwo jako integrowanie przeciwieństw
7. Po owocach ich poznacie – podejmowanie decyzji
8. Żeby mi się chciało tak, jak mi się nie chce, czyli rzecz o motywacji
9. Uczniem Skywalker twoim będzie – przywództwo jako wspieranie w rozwoju
10. Nikt nie jest samotną wyspą – przywództwo i zespoły
11. Wszechświat w ziarnku piasku – systemowe myślenie o przywództwie
12. Wszyscy jesteśmy liderami - przywództwo w organizacjach samozarządzających
13. Warto być przyzwoitym – etyka przywództwa
14. Kolokwium
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Wiedza
Student:
- zna i rozumie kluczowe teorie przywództwa;
- zna i rozumie psychologiczne mechanizmy funkcjonowania przywództwa i liderów;
- zna i rozumie aktualne trendy w tematyce przywództwa;
- zna i rozumie znaczenie i wpływ przywództwa na funkcjonowanie organizacyjne i społeczne.
Umiejętności
Student:
- wie, na co zwrócić uwagę przy budowaniu programów rozwoju przywództwa;
- potrafi zidentyfikować elementy sprzyjające efektywnemu przywództwu i ograniczające je.
Postawy
Student:
- rozumie zasadność i znaczenie multidyscyplinarnego patrzenia na funkcjonowanie człowieka;
- dostrzega możliwości płynące z kształtowania autentycznego, odpowiedzialnego przywództwa;
- dostrzega zagrożenia związane z funkcjonowaniem liderów.
Kryteria oceniania
Ocena z zajęć obejmuje następujące składowe:
zaliczenie kolokwium (test jednokrotnego wyboru) – kolokwium obejmuje materiał prezentowany na zajęciach – 40% końcowej oceny
krótka praca pisemna (około 12600 znaków +/- 1000), stanowiąca esej na wybrany przez studenta i zaakceptowany przez prowadzącego temat z obszaru przywództwa, w powiązaniu z literaturą do zajęć i/lub własnych poszukiwań literaturowych (60% końcowej oceny)
Próg zaliczenia: 50% (w tym 50% z kolokwium i 50% z pracy pisemnej)
Obecność na zajęciach – 1 dopuszczalna nieobecność
Oszacowanie całkowitego nakładu czasu pracy studenta/ki w ciągu semestru (ok. 100h = 4 ECTS).
Literatura
Prezentowana literatura stanowi inspirację do pogłębiania tematu zajęć i własnych, dalszych poszukiwań w kontekście pisania pracy zaliczeniowej.
Aronson, E., Carol, T. (2016). Błądzą wszyscy (ale nie ja). Smak Słowa
Bauman, Z. (2007). Płynna nowoczesność. Wydawnictwo Literackie
Blanchard, K. (2008). Przywództwo wyższego stopnia. Wydawnictwo Naukowe PWN.
Buckingham, M., Coffman, C (2012). Po pierwsze: złam wszelkie zasady. MT Biznes
Cooperrider, D.L. Sorenson, P., Whitney, D. & Yeager, T. (2001) Appreciative Inquiry: An Emerging Direction for Organization Development. Champaign, IL: Stipes
Edmondson, A., (1999). Psychological safety and learning behavior in work teams. Administrative Science Quarterly; Jun 1999; 44, 2
Gallwey W. T. (2006). Tenis: wewnętrzna gra. Pszczyna: Wydawnictwo Parafraza.
Honore, C. (2015). Bez pośpiechu. Drzewo Babel
Kets de Vries, M. (2010). Lider na kozetce. Wolters Kluwer
Kirkpatrick, S.A., Locke, E.A. (1991). Leadership: do traits matter? Academy of Management Executive, 1991 Vol. 5 No. 2, 48-60
Kuraszko, I. (red.), (2014). Etyka przywództwa. Ujęcie interdyscyplinarne. Difin.
Laloux, F. (2015). Pracować inaczej. Wydawnictwo Studio Emka.
Leoncini, P. (2005). Pięć dysfunkcji pracy zespołowej. . MT Biznes.
Pink, D.H., (2011). Drive. Wydawnictwo Studio Emka.
Scharmer, O., Kaufer, K. (2013). Leading from the Emerging Future: From Ego-System to Eco-System Economies. Berrett-Koehler Publishers
Senge, P.M. (2012). Piąta dyscyplina. Wolters Kluwer
Schwartz, B., (2017). Paradoks wyboru. Wydawnictwo Naukowe PWN.
Sinek, S. (2015). Liderzy jedzą na końcu. Wydawnictwo HELION
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: