Jak osiągać swoje cele? Teoria i praktyka psychologii motywacji 2500-PL-PS-SP309-20
Pełny opis:
1. Wprowadzenie
Omówienie kwestii organizacyjnych i zasad zaliczenia. Poznanie się. Podstawowe pojęcia (motywacja, samoregulacja, samokontrola, cel).
2. Klasyczne teorie motywacji
Od behawioryzmu i psychoanalizy, do psychologii humanistycznej i poznawczej.
Łukaszewski, W. (2001). Motywacja w najważniejszych systemach teoretycznych. [w:] Strelau, J (red.) Psychologia. Podręcznik akademicki, T2 (s. 427-440). Gdańsk: GWP.
3. Cele i cybernetyka – model kontroli działania
Carver, C. S. i Scheier, M. F. (2012). Cybernetic control processes and the self-regulation of behavior. [w:] Ryan, R.M. (Red.), Oxford Handbook of Human Motivation (s. 28-42). New York, NY: Oxford University Press.
4. Jak formułować swoje cele?
Locke, E.A. i Latham, G.P. (2002). Building a practically useful theory of goal setting and task motivation: A 35-year odyssey. American Psychologist, 57, 705–717.
5. Cele, procesy poznawcze i mózg: modele procesów dualnych
Hofmann, W., Friese, M. i Strack, F. (2009). Impulse and self-control from a dual-systems perspective. Perspective on Psychological Science, 4(2), 162–176.
6. Mam cel, ale go nie realizuję – prokrastynacja
Steel, P. (2007). The nature of procrastination : A meta-analytic and theoretical review of quintessential self-regulatory Failure. Psychological Bulletin 133(1), 65–94.
7. Czy pozytywne myślenie wspiera osiąganie celów?
Oettingen, G. (2012). Future thought and behaviour change. European Review of Social Psychology, 23(1), 1-63.
8. Planowanie poszczególnych etapów celu
Praca z celem na linii czasu – ćwiczenie.
9. Jak wdrażać zachowanie? Intencje implementacji
Gollwitzer, P. M., (2014). Weakness of the will: Is a quick fix possible? Motivation and Emotion, 38(3), 305-322.
10. Wiara w swoje kompetencje – poczucie własnej skuteczności
Bandura, A. (1982). Self-efficacy mechanism in human agency. American Psychologist, 37(2), 122–147.
11. Przekonania a realizacja celów
Dweck, C. S., Chiu, C., i Hong, Y. (1995). Implicit theories and their role in judgments and reactions: A world from two perspectives. Psychological Inquiry, 6(4), 267–285.
12. Jak kształtować motywację wewnętrzną? Teoria autodeterminacji
Ryan, R. M., i Deci, E. L. (2000). Self-determination theory and the facilitation of intrinsic motivation, social development, and well-being. American Psychologist, 55(1), 68–78.
13. Cele i buddyzm: uważność
Teper, R., i Inzlicht, M. (2013). Meditation, mindfulness and executive control: The importance of emotional acceptance and brain-based performance monitoring. Social Cognitive and Affective Neuroscience, 8, 85–92.
14. Cele i buddyzm: samowspółczucie
Barnard, L. K., i Curry, J. F. (2011). Self-compassion: Conceptualizations, correlates, & interventions. Review of General Psychology, 15(4), 289-303.
15. Egzamin
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
- zna podstawowe koncepcje motywacji
- definiuje zasadnicze pojęcia z zakresu psychologii motywacji
- wymienia mechanizmy, na których oparte są poszczególne metody praktyczne
Umiejętności
- potrafi formułować swoje cele
- potrafi planować ich osiągnięcie
- potrafi wdrażać, monitorować oraz modyfikować zachowania prowadzące do celu
Postawy
- rozumie złożoność procesów wpływających na osiąganie celów
- postrzega motywację jako zjawisko wielowymiarowe, integrujące wiele subdyscyplin psychologii
- ocenia skuteczność metod, które mają wspierać osiąganie celów
Kryteria oceniania
Wymagana jest obecność na zajęciach (dopuszczalne 2 nieobecności).
Praca pisemna: końcowy raport dotyczący zastosowania metod z zajęć do osiągnięcia wybranego przez siebie celu – 15% oceny końcowej.
Kolokwium w połowie semestru: 20% oceny końcowej.
Egzamin: 50% oceny końcowej.
(nieobligatoryjne) Krótkie raporty dotyczące zastosowania technik/teorii z zajęć - 15%
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: