Trening Interpersonalny 2500-PL-PS-SP309-03
Celem treningu jest poszerzenie zasobu osobistych doświadczeń i umiejętności w zakresie rozpoznawania, uświadamiania sobie, nazywania i przeżywania emocji wynikających z kontaktu z drugą osobą oraz z grupą.
Trening jest okazją, by poznać siebie i swój sposób funkcjonowania w grupie. Interakcje jakie zachodzą w grupie dają uczestnikom możliwość przyjrzenia się, jak w niej funkcjonują, w jaki sposób się komunikują i jak to wpływa na inne osoby. Służy pogłębieniu świadomości własnych myśli, uczuć i zachowań, lepszemu rozumieniu siebie i innych ludzi oraz eksperymentowaniu z nowymi, bardziej korzystnymi sposobami kontaktu.
Trening interpersonalny nie ma struktury i zaplanowanego przebiegu, choć nie wyklucza elementów psychoedukacji. To od uczestników zależy, co się będzie działo w czasie samego spotkania. W bezpiecznym otoczeniu każdy z uczestników ma szansę na lepsze poznanie siebie i badanie swoich zachowań.
Nastawiony jest głównie na rozwój umiejętności interpersonalnych , mniej na pracę nad indywidualnymi obszarami. Trening nie ma charakteru psychoterapeutycznego.
W cyklu 2024Z:
Trening jest okazją, by poznać siebie i swój sposób funkcjonowania w grupie. Interakcje jakie zachodzą w grupie dają uczestnikom możliwość przyjrzenia się, jak w niej funkcjonują, w jaki sposób się komunikują i jak to wpływa na inne osoby. Służy pogłębieniu świadomości własnych myśli, uczuć i zachowań, lepszemu rozumieniu siebie i innych ludzi oraz eksperymentowaniu z nowymi, bardziej korzystnymi sposobami kontaktu. Przez osobiste uczestnictwo w procesie grupowym może zostać pogłębiona wiedza na temat funkcjonowania grup i czynników działających w grupie. |
W cyklu 2024L:
Trening jest okazją, by poznać siebie i swój sposób funkcjonowania w grupie. Interakcje jakie zachodzą w grupie dają uczestnikom możliwość przyjrzenia się, jak w niej funkcjonują, w jaki sposób się komunikują i jak to wpływa na inne osoby. Służy pogłębieniu świadomości własnych myśli, uczuć i zachowań, lepszemu rozumieniu siebie i innych ludzi oraz eksperymentowaniu z nowymi, bardziej korzystnymi sposobami kontaktu. Przez osobiste uczestnictwo w procesie grupowym może zostać pogłębiona wiedza na temat funkcjonowania grup i czynników działających w grupie. |
Kierunek podstawowy MISMaP
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
- student rozumie lepiej proces grupowy;
- student ma wiedzę na temat swoich mocnych i słabych stron w nawiązywaniu i podtrzymywaniu relacji interpersonalnych;
- student ma wiedzę na temat faz procesu grupowego,
Umiejętności:
- student potrafi rozpoznawać swoje emocje i emocje innych związane z przebywaniem w grupie i wchodzeniem w relacje z innymi ludźmi;
- student potrafi wyrażać siebie w sposób czytelny dla innych;
- student potrafi rozpoznawać role grupowe;
- student potrafi lepiej rozumieć siebie i innych ludzi;
- student potrafi stosować podstawowe zasady komunikacyjne związane z otrzymywaniem i udzielaniem informacji zwrotnych.
Postawy:
- student docenia rolę emocji w interakcjach między ludźmi i zachowaniach grupowych.
Kryteria oceniania
Zaliczenie jest możliwe jedynie na podstawie 100 % obecności w ciągu całego treningu. Nie ma możliwości zwolnień z części obecności. Wynika to ze specyfiki treningu i tej formy pracy z grupą.
Szczegółowe kryteria oceniania zostaną podane na zajęciach.
Literatura
1. Egan, G. (2001). Twarzą w twarz: Uczestnictwo w grupowym treningu psychologicznym i rozwój interpersonalny. Poznań: Zysk i S-ka.
2. Jedliński, K, Golińska, L., Karczewska, M., Łabędź, D., Ossowska, T. i Szczepańska, H. (1997). Trening interpersonalny. Warszawa: WAB.
3. Kozak, A. (2014). Proces grupowy. Poradnik dla trenerów, nauczycieli i wykładowców. Wydanie II rozszerzone. Gliwice: Onepress
4. Praszkier, R. i Różycki, A. (1984). Bliskie spotkania. Rzecz o treningu grupowym. Warszawa: Nasza Księgarnia.
5. Torój, M. (2016). Praca z grupą szkoleniową. Wszystko co powinien wiedzieć trener, aby osiągnąć sukces. Sopot: Gdańskie wydawnictwo Psychologiczne.
6. Zaborowski, Z. (1997). Trening interpersonalny. Warszawa: Wyd. Scholar.
W cyklu 2024Z:
1. Jedliński, K, Golińska, L., Karczewska, M., Łabędź, D., Ossowska, T. i Szczepańska, H. (1997). Trening interpersonalny. Warszawa: WAB. |
W cyklu 2024L:
1. Jedliński, K, Golińska, L., Karczewska, M., Łabędź, D., Ossowska, T. i Szczepańska, H. (1997). Trening interpersonalny. Warszawa: WAB. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: