Diagnoza nastroju i emocji 2500-PL-PS-SP307-13
Problematyka seminarium, osadzona w paradygmacie różnic indywidualnych, będzie się koncentrować na zjawiskach afektywnych, w szczególności na nastroju. Omawiane będą takie zagadnienia, jak: miejsce nastroju wśród zjawisk afektywnych, struktura nastroju, osobowościowe i temperamentalne korelaty nastroju oraz metody badania nastroju. Rozważane będą także problemy świadomości emocji i aleksytymii, w kontekście pomiaru.
Celem zajęć jest przedstawienie teoretycznych podstaw diagnozy zjawisk afektywnych, w oparciu o najnowsze badania w tym zakresie oraz prezentacja wybranych narzędzi.
Szczegółowe tematy:
1. Miejsce nastroju wśród zjawisk afektywnych
2. Strukturalne modele afektu
3. Biologiczne uwarunkowania pozytywnego i negatywnego afektu
4. Genetyczne i środowiskowe źródła stałości i zmienności nastroju
5. Związki nastroju z wymiarami osobowości
6. Neurotyzm jako jako predyktor zmienności nastroju
7. Nastrój cecha/stan
8. Positive Affect Negative Affect Scale (PANAS), D. Watson, L.A. Clark. Polska adaptacja SUPIN, P. Brzozowski
9. Mood Adjective Check List (UMACL),G. Matthews, A.G. Chamberlain, D.M. Jones. Polska adaptacja E. Goryńska
10. Skala Regulacji Nastroju B. Wojciszke
11.Levels of Emotional Awareness Scale (LEAS), R. Lane, G. Schwartz. Polska adaptacja D. Szczygieł, A. Kolańczyk
12. Toronto Alexithymia Scale (TAS-26). Bermond-Vorst Scale (Alex-40). Polska adaptacja T. Maruszewski, E. Ścigała.
13. Profile of Mood States (POMS Standard, POMS-Bi).
Efekty kształcenia
Studenci poszerzają wiedzę nt. zjawisk afektywnych, szczególnie nastroju. Poznają proces tworzenia narzędzi standardowych - od koncepcji teoretycznej do narzędzia diagnostycznego. W pierwszej części zajęć zapoznają się z kontekstem teoretycznym, w drugiej - z metodologią i konkretnym postępowaniem psychometrycznym.
Prezentacja standardowych metod do badania afektów ma też aspekt praktyczny- w sytuacjach planowania badań a także planowaniu np. indywidualnej diagnozy psychologicznej.
Kryteria oceniania
Zaliczenie na ocenę, kryteria brane pod uwagę; końcowe pisemne kolokwium, zawierające pytania zamknięte i otwarte, aktywność na zajęciach. Dodatkowe zadanie (nie obligatoryjne) - prezentacja z podanej listy tematów. Prezentacja oceniona pozytywnie podnosi ostateczna ocenę o 0,5 stopnia. Procentowo: kolokwium 75%, aktywność 25%.
90% lub więcej = 5
80-89% = 4.5
70-79% = 4
60-69% = 3.5
50-59% = 3
poniżej 50% = 2
Literatura
Brzozowski, P. (2010). Skala Uczuć Pozytywnych i Negatywnych SUPIN. Polska adaptacja skali PANAS Davida Watsona i Lee Anny Clark. Podręcznik. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych Polskiego Towarzystwa Psychologicznego.
Goryńska, E. (2005). Trójwymiarowy model nastroju - Badania Przymiotnikową Skalą Nastroju (UMACL). Studia Psychologiczne, 43,2, 35-46.
Goryńska, E. (2005). Przymiotnikowa Skala Nastroju UMACL Geralda Matthewsa, A.Grahama Chamberlaina,Dylana M. Jonesa. Podręcznik. Warszawa: Pracowna Testów Psychologicznych Polskiego Towarzystwa Psychologicznego.
Goryńska, E. (2011). Umiejscowienie nastroju wśród zjawisk afektywnych, [w:] E. Goryńska, M. Ledzińska i M. Zajenkowski (red.). Nastrój. Modele., geneza,funkcje, (s. 11-31) Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.
Goryńska, E. Winiewski, M. (2010). Neurotyczność i ekstrawersja jako predyktory nastroju. Studia Psychologiczne, 46, 2, 5-18.
Goryńska, E, Winiewski, M. Zajenkowski, M. (2011). Związki między osobowością i nastrojem, [w:] E. Goryńska, M. Ledzińska i M. Zajenkowski (red.). Nastrój. Modele, geneza, funkcje, (s. 73-93), Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.
Lorr, M., McNair, D.M., Heuchert, JW P. (2008). POMS. Profile of Mood States. Bi-Polar Manual Supplement. Multi-Health Systems (MHS).
Maruszewski, T., Ścigała, E. (1998). Emocje-Aleksytymia-Poznanie. Poznań: Wydawnictwo Fundacji Humaniora, s. 133-206.
Matthews, G., Jones, D.M., Chamberlain, A.G. (1990). Refining the measurement of mood: the UWIST Mood Adjective Checklist. British Journal of Psychology, 81, 17-42.
McNair, D.M., Heuchert, JW P. (2007). POMS, Profile of Mood States. Multi-Health Systems (MHS)
Russell, J.A., Feldman Barrett, L. (1999). Core affect, prototypical emotional episodes, and things called Emotion: dissecting the elephant. Journal of Personality and Social Psychology, 76, 805-819.
Rynkiewicz, A. (2011). Fizjologiczne wskaźniki nastrojów. [w:] E. Goryńska, M. Ledzińska, M. Zajenkowski (red.). Nastrój. Modele, geneza, funkcje, (s. 35-54), Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.
Schimmack, U., Grob, A. (2000). Dimensional models of core affect: A quantitative comparison by means of structural equation modeling. European Journal of Personality, 14, 325-345.
Szczygieł, D., Kolańczyk , A. (2000). Skala Poziomów Świadomości Emocji - adaptacja skali Lane'a i Schwartza. Roczniki Psychologiczne, 3, 156- 179.
Watson, D., Clark, L.A., Tellegen, A. (1988). Development and validation of brief measuers of positive and negative affect: The PANAS scales. Journal of Personality and Social Psychology, 54, 1063-1070.
Watson, D., Wiese, D., Vaidya,J., Tellegen, A. (1999). The two general activation systems of affect: structural findings, evolutionary considerations,and psychobiological evidence.Journal of Personality and Social Psychology, 76, 820-838.
Wojciszke, B. (2003). Skale regulacji nastroju: W: M. Marszał-Wiśniewska, T.Klonowicz, M.Fajkowska-Stanik (red.), Psychologia Różnic Indywidualnych. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, s. 163-179.
literatura uzupełniająca:
Russell, J.A. (1980). A circumplex model of affect. Journal of Personality and Social Psychology, 39, 1161-1178.
Watson, D. (2000). Mood and Temperament. New York: Guilford Press.
Watson, D., Tellegen, A. (1985). Toward a consensual structure of mood. Psychological Bulletin, 98, 219-235.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: