Związek ciało – psychika a pomoc psychologiczna osobom chorym somatycznie 2500-PL-PS-SP306-13
1. Wprowadzenie. Istota związku ciała i psychiki rozpatrywana z różnych perspektyw teoretycznych w psychologii.
2. Kształtowanie się Ja cielesnego i obrazu własnego ciała. Zaburzenia obrazu ciała a choroba przewlekła.
3. Teoria alekstytymii i jej znaczenie dla rozumienia związku ciała i psychiki.
4. Specyfika relacji wewnątrzpsychicznych i interpersonalnych u osób
chorujących na astmę oskrzelową oraz na cukrzycę. Wizyta gościa.
5. Obraz ciała u osób cierpiących na różne choroby przewlekłe i sposoby pomocy tym osobom. Tu jakościowe metody badania obrazu ciała. Odrobina pracy nad sobą!
6. Jaka psychoterapia jest skuteczna w odniesieniu do osób chorych
przewlekle: praca poprzez ciało czy praca odwołująca się do zjawisk
umysłowych?
7. Podstawowe zasady terapii zorientowanych psychodynamicznie u osób z chorobami przewlekłymi.
8. Praca z ciałem (psychoterapia ciała, terapia tańcem i ruchem).
9. Praca poprzez rysunek, pomoc psychologiczna z użyciem metafory,
analiza baśni.
10. Dogoterapia, praca z obecnością innych zwierząt.
11. Podsumowanie. Miejsce psychologa i pomocy psychologicznej w obrębie medycyny psychosomatycznej.
W cyklu 2024L:
Celem kursu jest refleksja nad istotą związku ciało - psychika. Będziemy rozważać tę relację z punktu widzenia rozwoju Ja cielesnego, powstawania zaburzeń obrazu ciała oraz z perspektywy psychopatologii rozwojowej, czyli w kontekście genezy chorób przewlekłych. Punktem odniesienia będzie teoria więzi psychicznej i wybrane teorie psychologiczne. W odwołaniu do literatury przedmiotu będziemy poznawać mechanizmy powstawania zaburzeń związku psychika - ciało oraz sposoby ich leczenia. Szczególna uwaga zostanie poświęcona chorobom przewlekłym. Poddamy namysłowi różne formy pomocy psychologicznej. Omówimy takie formy pracy jak: oddziaływania poprzez rysunek, treningi relaksacji i uważności, analiza baśni, dogoterapia. Rozważania teoretyczne będą ilustrowane materiałem, odwołującym się do doświadczeń klinicznych osoby prowadzącej. |
Kierunek podstawowy MISMaP
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Studenci poznają teorie wyjaśniające sposób rozumienia związku ciało-psychika w ujęciu psychodynamicznym i systemowym.
Studenci poznają sposoby pomocy psychologicznej i pracy psychoterapeutycznej z osobami chorymi somatycznie.
Postawy
Studenci mogą dostrzec związek między funkcjonowaniem ciała oraz psychiki u osób z chorobami somatycznymi i umieją myśleć o sposobie zastosowania tej wiedzy w bezpośrednim kontakcie z pacjentem.
Studenci potrafią poddać refleksji kryteria wyboru najbardziej optymalnych metod pomocy psychologicznej.
Umiejętności
Studenci zdobędą umiejętności zastosowanie wiedzy psychologicznej w kontakcie z pacjentem chorym somatycznie oraz jego rodziną.
Studenci są w stanie dokonać wyboru najlepszych metod pomocy psychologicznej dla danej osoby lub rodziny.
Kryteria oceniania
obecność na zajęciach (możliwe są dwie nieobecności)
zadanie domowe – 20%
kolokwium – 80%
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
Bochowicz, K., Buszko, M., Jakimiuk - Baran, K., Kałużyńska, K.,
Popławska, A., Rybacka, O. (2003). Dogoterapia. Terapia kontaktowa z udziałem psów: założenia i wykorzystanie w pracy z osobami
niepełnosprawnymi. Warszawa: Przyjaciel. Fundacja Pomocy Osobom Niepełnosprawnym.
Młożniak, E., Schier, K. (2012). Aleksytymia, ciało, psychoterapia – nowa perspektywa badawcza i kliniczna. Psychoterapia, 2 (161), 29-40.
Pędzich, Z. (2014). (red.). Psychoterapia tańcem i ruchem. Teoria i praktyka. Sopot: GWP. (wybrane rozdziały).
Schier, K. (2005). Bez tchu i bez słowa. Więź psychiczna i regulacja
emocji u osób chorych na astmę oskrzelową. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne (Rozdział 1).
Schier, K. (2006). Meduza i jej dziecko. Zespól Münchhausena by proxy. W: K. Schier, M. Zalewska (2006). Krewni i znajomi Edypa. Kliniczne studia dzieci i ich rodziców. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar (s. 43-58).
Schier, K. (2010). Piękne brzydactwo. Psychologiczna problematyka obrazu ciala i jego zaburzeń. Wyd. II. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar (Rozdział 1 i 2).
Schier, K. (2011). Psychoterapia psychodynamiczna osób chorych psychosomatycznie. W: L. Grzesiuk, H. Suszek (red.). Psychoterapia.
Problemy Pacjentów. Podręcznik akademicki. (s. 173-185). Warszawa:
ENETEIA. Wydawnictwo Psychologii i Kultury.
Schier, K. (2014). Dorosłe dzieci. Psychologiczna problematyka odwrócenia ról w rodzinie. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar (wybrane rozdziały).
W cyklu 2024L:
Cierpiałkowska, L., Sęk, H. (red.). (2016). Psychologia kliniczna. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN SA (wybrane rozdziały). |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: