Podstawy komunikacji w Polskim Języku Migowym 2500-PL-PS-SP306-09
Jeszcze nie wprowadzono opisu dla tego przedmiotu...
W cyklu 2024Z:
Program kursu obejmuje teoretyczną i praktyczną prezentację problematyki dotyczącej kulturowych i społecznych aspektów komunikacji ludzi głuchych (prezentacja niemedycznego modelu głuchoty). Warsztaty przewidują opanowanie przez słuchaczy podstawowej wiedzy o społecznych aspektach funkcjonowania społeczności głuchych, kulturze Głuchych oraz roli Polskiego Języka Migowego (PJM) i innych form systemu migowego w ich życiu. Zajęcia obejmują rozwijanie u studentów umiejętności komunikacyjnych przy posługiwaniu się PJM poprzez praktyczne prowadzenie wizualno-gestowej konwersacji z osobami głuchymi. Są dwa główne cele nauczania PJM: cele komunikacyjne i cele kulturowe. Co do komunikacji, podstawowym celem nauczania PJM jest osiągnięcie funkcjonującej komunikacji w kontekście kultury Głuchych. Cele związane z nauczaniem PJM zawierają rozwój zdolności receptywnych, ekspresywnych i interaktywnych jako podstawę efektywnej komunikacji w PJM. Osiągnięcie celów w obszarze kultury pozwoli studentom rozwinąć lepsze zrozumienie i docenienie zarówno kultury Głuchych, jak i ich własnych kultur. Istnieją trzy konkretne kroki, które przy nauce PJM studenci mogą podjąć, aby okazać szacunek dla PJM i kultury Głuchych: (1) uświadomić sobie, że społeczeństwo nauczyło nas bać się ludzkiej różnorodności; (2) zacząć akceptować pogląd, że społeczność głuchych jest mniejszością językową i kulturową; (3) przyjąć perspektywę społeczności Głuchych, że osoby Głuche nie są inwalidami ani niepełnosprawnymi. |
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Studenci:
-- mają świadomość, że głuchota stanowi czynnik integracji kulturowej;
-- rozumieją podstawowe różnice kulturowe między słyszącymi a głuchymi;
-- posiadają podstawową wiedzę o mitach i faktach dotyczących PJM;
-- znają różnicę między PJM a innymi formami systemu migowego;
-- posiadają wiedzę o normach zachowania w komunikacji głuchych.
Umiejętności
Studenci:
-- posiadają bardzo podstawowy zakres słownictwa i podstawy gramatyczne PJM oraz alfabet palcowy;
-- znają reguły inicjowania, podtrzymywania i kończenia konwersacji migowej;
-- właściwie używają regulatorów podczas rozmów w PJM;
-- wyrażają proste zdania twierdzące, przeczące, pytania ogólne i szczegółowe z użyciem odpowiedniej ekspresji twarzy;
-- prowadzą bardzo proste dialogi w PJM.
Postawy:
Studenci:
-- rozumieją niemedyczny sposób funkcjonowania osób g/Głuchych i niedosłyszących, postrzegają je w kontekście kulturowym i społecznym;
-- mają świadomość, że Głusi stanowią mniejszość językową;
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: