Rodzina z dzieckiem z przewlekłą chorobą lub niepełnosprawnością 2500-PL-PS-SP306-05
Jeszcze nie wprowadzono opisu dla tego przedmiotu...
W cyklu 2024Z:
Zajęcia mają formę seminarium. Studenci będą proszeni o czytanie literatury wskazanej na konkretne spotkanie. Warunkiem zaliczenia zajęć będzie napisanie kolokwium w formie pytań otwartych na minimum 60%, zrobienie jednego grupowego zadania domowego (dodatkowe 10% do punktacji ogólnej) oraz obecność na zajęciach (dopuszczalne są dwie nieobecności). |
W cyklu 2025Z:
Zajęcia mają formę seminarium. Studenci będą proszeni o czytanie literatury wskazanej na konkretne spotkanie. Warunkiem zaliczenia zajęć będzie napisanie kolokwium w formie pytań otwartych na minimum 60%, zrobienie jednego grupowego zadania domowego (dodatkowe 10% do punktacji ogólnej) oraz obecność na zajęciach (dopuszczalne są dwie nieobecności). |
Kierunek podstawowy MISMaP
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2025Z: | W cyklu 2024Z: |
Efekty kształcenia
Wiedza. Student:
- opisuje podstawowe problemy funkcjonowania rodzin z dzieckiem niepełnosprawnym
- wylicza strategie radzenia sobie ze stresem używane przez matki i ojców dzieci z niepełnosprawnością
- zna koncepcje opisujące adaptacje rodziców do wychowywania dziecka z niepełnosprawnością
- wymienia trudności związane z pracą terapeuty dziecka z niepełnosprawnością
- opisuje poszczególne postawy rodzicielskie
- definiuje systemowy paradygmat funkcjonowania rodziny
Postawa. Student:
- dostrzega obszary, w których wsparcie rodzin dzieci z niepełnosprawnością jest najbardziej potrzebne
- widzi swoje własne mocne i słabe strony jako przyszłego specjalistę w kontakcie z rodzinami dzieci z niepełnosprawnością
- uwzględnia metodologiczną różnorodność badań dotyczących sytuacji rodzin dzieci z niepełnosprawnością w formułowaniu wniosków
Umiejętności. Student:
- wybiera adekwatną strategię postępowania w kontakcie z rodzicami o zróżnicowanych postawach
- używa myślenia systemowego w opisie sytuacji rodzin dzieci z niepełnosprawnością
- rozwija świadomość swoich trudności w kontakcie z rodzinami o określonych postawach
- pokazuje umiejętność przeprowadzenia wywiadu z rodzicem dziecka z niepełnosprawnością
- ilustruje swoją zdolność zaplanowania zajęć dla rodzeństwa dzieci z niepełnosprawnością
Literatura
W cyklu 2024Z:
Liberska, H., Matuszewska, M. (2011). Model rodziny z dzieckiem niepełnosprawnym, [w:] Liberska, H. (red.) Rodzina z dzieckiem niepełnosprawnym – możliwości i ograniczenia rozwoju. Warszawa: Difin (str.41-66). |
W cyklu 2025Z:
Liberska, H., Matuszewska, M. (2011). Model rodziny z dzieckiem niepełnosprawnym, [w:] Liberska, H. (red.) Rodzina z dzieckiem niepełnosprawnym – możliwości i ograniczenia rozwoju. Warszawa: Difin (str.41-66). |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: