Podstawy poradnictwa wychowawczego, część II 2500-PL-PS-SP305-24
Jeszcze nie wprowadzono opisu dla tego przedmiotu...
W cyklu 2024L:
Ćwiczenia mają na celu ugruntowanie podstawowych kompetencji właściwych psychologowi wychowawczemu. Umiejętności trenowane w ramach ćwiczeń Podstawy Poradnictwa Wychowawczego, część I (komunikacja, asertywność, współpraca i samoświadomość) zostaną wykorzystane w praktyce przez studentów, poprzez udział w działaniach planowanych i podejmowanych w wybranych kontekstach wychowawczych, w szkole i przedszkolu (kontakt z uczniem, nauczycielem, rodzicami, psychologiem/pedagogiem i dyrektorem placówki). W trakcie omawiania kolejnych kroków współpracy na terenie placówki wymienione umiejętności będą reflektowane przez uczestników zajęć. Wszystkie podejmowane działania będą także superwizowane przez osobę prowadzącą zajęcia, na forum grupy. |
Wymagania (lista przedmiotów)
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Cele szczegółowe:
∙ ugruntowanie umiejętności aktywnego, empatycznego, wspierającego słuchania uczestników sytuacji wychowawczej
∙ prowadzenie rozmowy według zasad jasnej, otwartej komunikacji,
∙ przestrzeganie w czasie podejmowanych działań zasad podmiotowego, nie autokratycznego sposobu traktowania wychowanków,
∙ pogłębianie umiejętności modyfikowania niepożądanych zachowań wychowanków bez stosowania przemocy,
∙ podejmowanie autorefleksji dotyczącej rozpoznawania, wyrażania i akceptowania uczuć, a także radzenia sobie z "trudnymi" uczuciami w duchu poszanowania godności osobistej człowieka,
∙ pogłębianie umiejętności nawiązywania efektywnej współpracy z wychowankiem, rodzicem i nauczycielem
∙ świadome wspieranie procesu usamodzielniania się dziecka,
∙ ugruntowanie samoświadomości i refleksji na temat skuteczności określonych metod wychowawczych,
∙ pogłębianie świadomości siebie i swojego systemu wartości,
∙ rozwój pozytywnego i realistycznego obrazu siebie, swoich możliwości i zdolności w ramach podejmowanych działań
∙ self – care - jak być psychologiem wychowawczym i przetrwać?
Po ukończeniu kursu student:
Wiedza: Student/Studentka/Osoba studencka
-rozumie zasady i potrafi opisać właściwą komunikację w działaniach planowanych i podejmowanych w wybranych kontekstach wychowawczych, w szkole i przedszkolu, ze szczególnym uwzględnieniem wieku rozmówcy (aspekt rozwojowy)
- zna/opisuje/definiuje/rozpoznaje adekwatne zachowania komunikacyjne w podejmowanych na terenie placówki oświatowej działaniach
- rozumie/uzasadnia znaczenie autorefleksji dla przebiegu procesów komunikacyjnych w podejmowanych działaniach
- wskazuje w opisie podejmowanych działań zachowania asertywne, uległe, agresywne (swoje i rozmówców)
- podejmuje w działaniach oraz w ramach superwizji autorefleksję (w tym w obszarze wartości) dla budowania roli zawodowej psychologa wychowawczego
Umiejętności:
- świadomie stosuje adekwatne zachowania komunikacyjne w działaniach planowanych i podejmowanych w wybranych kontekstach wychowawczych, w szkole i przedszkolu,
- podejmuje autorefleksję wokół rozpoznawania własnych stanów wewnętrznych (myśli, przekonań, emocji) w sytuacjach komunikacyjnych w działaniach realizowanych w wybranych kontekstach wychowawczych oraz na superwizji w trakcie zajęć
- potrafi adekwatnie do problemu/uwarunkowań trudności wychowanka
zaplanować strategię podejmowania działań oraz zrealizować ją na terenie wybranej placówki oświatowej
Kompetencje społeczne:
- Student odnosi się do wychowanka z szacunkiem i wsparciem
- Student odnosi się do wychowawcy/opiekuna jako potencjalnego współpracownika/odbiorcy oddziaływań psychologicznych, obdarzając go szacunkiem i wsparciem
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: