Praca psychologa z grupą 2500-PL-PS-SP305-08
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z podstawowymi zasadami i metodami pracy z grupą metodami warsztatowymi na podstawie przygotowanego scenariusza zajęć psychoedukacyjnych dla dzieci i/lub młodzieży oraz praktyczne doświadczenie poprowadzenia warsztatu w grupie szkolnej.
Zakres tematów:
1. Zapoznanie studentów z zasadami i technikami pracy z małą grupą metodą warsztatową:
- zasady i formy wprowadzania kontraktu;
- ćwiczenia budujące dobry klimat w grupie;
- techniki aktywizacji grupy – przegląd;
- czynniki, którymi należy kierować się przy wyborze metod;
- etapy uczenia się przez doświadczenie w praktyce szkolnej.
2. Przekazanie wiedzy nt. projektowania zajęć:
- zasad konstruowania scenariuszy zajęć psychoedukacyjnych na podstawie przykładowego scenariusza
3. Rozwijanie umiejętności prowadzenia zajęć metodami aktywnymi.
4. Nabywanie umiejętności radzenia sobie z trudnymi sytuacjami podczas prowadzenia zajęć:
- stworzenie bazy sytuacji, które mogą pojawić się podczas pracy z grupą;
- analiza technik pomocnych w trudnych sytuacjach.
5. Zdobycie doświadczeń w roli trenera
- przeprowadzenie warsztatów psychoedukacyjnych w dwóch klasach w wybranej szkole/ szkołach.
Metody dydaktyczne:
Projekty zespołowe.
Praca w grupach.
Studia przypadków.
Dyskusje.
|
W cyklu 2024Z:
Celem zajęć jest: • zapoznanie studentów z zasadami i technikami pracy z małą grupą metodą warsztatową; • przekazanie wiedzy nt. projektowania zajęć; • rozwijanie umiejętności prowadzenia zajęć metodami aktywnymi; • nabywanie umiejętności radzenia sobie z trudnymi sytuacjami podczas prowadzenia zajęć dla uczniów w różnym wieku; • zdobycie doświadczeń w roli trenera. |
W cyklu 2024L:
Celem zajęć jest: • zapoznanie studentów z zasadami i technikami pracy z małą grupą metodą warsztatową; • przekazanie wiedzy nt. projektowania zajęć; • rozwijanie umiejętności prowadzenia zajęć metodami aktywnymi; • nabywanie umiejętności radzenia sobie z trudnymi sytuacjami podczas prowadzenia zajęć dla uczniów w różnym wieku; • zdobycie doświadczeń w roli trenera. |
W cyklu 2025Z:
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z podstawowymi zasadami i metodami pracy z grupą metodami warsztatowymi na podstawie przygotowanego scenariusza zajęć psychoedukacyjnych dla dzieci i/lub młodzieży oraz praktyczne doświadczenie poprowadzenia warsztatu w grupie szkolnej. Zakres tematów: Metody dydaktyczne: |
Tryb prowadzenia
w sali i w terenie
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2025Z: | W cyklu 2024Z: | W cyklu 2024L: | W cyklu 2025L: |
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
W obszarze wiedzy:
- student zna podstawowe zasady pracy z grupą metodami warsztatowymi.
W obszarze umiejętności:
- student potrafi przygotować i przeprowadzić scenariusz pracy grupowej dla dzieci i młodzieży z obszaru psychoedukacji;
- student potrafi dobrać metody pracy z grupą odpowiednio do grupy.
W obszarze kompetencji:
- student jest otwarty na samodzielnie prowadzenie zajęć psychoedukacyjnych w oparciu o metody warsztatowe.
Kryteria oceniania
Warunki zaliczenia:
1. Obecność na zajęciach wprowadzających na Wydziale (1 dzień).
Uwaga!Podstawowym warunkiem jest uczestniczenie w całości zajęć (100%). Nie ma możliwości zaliczenia na podstawie częściowej obecności.
2. Przeprowadzenie trakcie semestru zajęć warsztatowych z obszaru psychoedukacji dla dzieci lub młodzieży (2 dni).
Uwaga! Warsztat trwa jednorazowo w jednej klasie 5 godz. lekcyjnych (+ przerwy). Do przeprowadzenia są dwa warsztaty (w dwóch klasach). Studenci prowadzą zajęcia w parach. Klasy powyżej 16 osób są dzielone na pół i prowadzone równolegle w tym samym czasie (każda osoba z pary prowadzi zajęcia w swojej grupie). Jeśli w klasie jest mniej niż 16 uczniów studenci prowadzą zajęcia razem.
Nie ma możliwości zaliczenia zajęć bez przeprowadzenia warsztatów w szkole i według podanych kryteriów.
Ważne: warsztaty odbywają się od poniedziałku do piątku. Jest możliwość prowadzenia warsztatów w szkołach wskazanych przez prowadzącego. Zwykle są to szkoły spoza Warszawy (do 150 km). Szkoły zwracają koszty dojazdu (równowartość biletu na trasie Warszawa – szkoła – Warszawa).
3.Napisanie raportu z przeprowadzonych w szkole zajęć - wg. wytycznych podanych na zajęciach i na przesłanym wzorze.
4.Przesłanie zaświadczenia ze szkoły potwierdzającego przeprowadzenie zajęć.
Zaliczenie zajęć odbywa się na podstawie spełniania wszystkich warunków (1-4). Osoby, które nie spełnią któregokolwiek warunku nie zaliczają zajęć.
Szczegółowe kryteria oceniania zostaną podane na zajęciach. Na ocenę wpływają kwestie organizacyjne (np. przesłanie po terminie wymaganych dokumentów, skargi ze strony szkoły na organizację, brak kontaktu ze szkołą itp.)
Uzupełnienie:
W przypadku zajęć realizowanych on-line/hybrydowych warunkiem uznania obecności na zajęciach jest zalogowanie się do wskazanego classroomu oraz włączenie kamery (brak kamery traktowany jest jako nieobecność). W przypadku braku możliwości połączenia się i/lub braku kamery proszę o zgłoszenie się do o zgłoszenie się minimum tydzień wcześniej do prowadzącego w celu zgłoszenia na uczelni konieczności przygotowania stanowiska do pracy zdalnej na terenie Wydziału.
Literatura
Literatura obowiązkowa:
1. Vopel, K. W. (2004). Warsztaty, skuteczna forma nauki, Kielce: Wydawnictwo Jedność.
2. Brudnik, E., Moszyńska, A., Owczarska, B. (2010). Ja i mój uczeń pracujemy aktywnie. Przewodnik po metodach aktywizujących, Kielce: Wydawnictwo Jedność.
Literatura uzupełniająca:
1. Buldioski G., Grimaldi C., Mitter S., Titley G., Wagner G. (2002) Zasadnicze elementy szkolenia. Pakiet szkoleniowy. Seria T-kit, Strasbourg: Publikacje Rady Europy
2. Łaguna M., Fortuna P. (2009). Przygotowanie szkolenia, czyli jak dobry początek prowadzi do sukcesu, Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
3. Kozak, A., Łaguna, M. (2009). Metody prowadzenia szkoleń, czyli niezbędnik trenera, Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
4. Biech, E., Silberman M. (2016), Metody aktywizujące w szkoleniach, Warszawa: Wydawnictwo Wolters Kluwer.
5. Rae L. (2006), Efektywne szkolenie. Techniki doskonalenia umiejętności trenerskich, Kraków: Oficyna Ekonomiczna.
6. Urban, M. (2014). Niekonwencjonalne metody szkoleniowe, czyli jak uatrakcyjnić zajęcia, Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
7. Rojewska J. (2000), Grupa bawi się i pracuje. Zbiór grupowych gier i ćwiczeń psychologicznych, Unus.
8. Rojewska J. (2000), Grupa bawi się i pracuje. Zbiór grupowych gier i ćwiczeń psychologicznych. Część II, Wałbrzych: Oficyna Wydawnicza Unus.
9. Bowkett S., (2000), Wyobraź sobie, że... Ćwiczenia rozwijające twórcze myślenie uczniów, Warszawa: WSiP.
10. Vopel K., W. (2002), Umiejętność współpracy w grupach. Zabawy i improwizacje. Część 1, Kielce: Wydawnictwo Jedność.
11. Vopel K., W. (2002), Umiejętność współpracy w grupach. Zabawy i improwizacje. Część 2, Kielce: Wydawnictwo Jedność.
12. Edie West (2015), Przełamywanie pierwszych lodów integracja i aktywizacja grupy. Materiały szkoleniowe. 201 ćwiczeń i gier, Warszawa: Wydawnictwo Wolters Kluwer.
13. Mary Scannell, Jim Cain (2014). Zbiór niedrogich gier szkoleniowych, Warszawa: Wydawnictwo Wolters Kluwer.
14. Mel Silberman (2015), Aktywne ćwiczenia szkoleniowe, Warszawa: Wydawnictwo Wolters Kluwer.
Uwagi
|
W cyklu 2024Z:
Zajęcia zblokowane. |
W cyklu 2024L:
Zajęcia zblokowane. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: