Praca psychologa z grupą 2500-PL-PS-SP305-08
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z podstawowymi zasadami i metodami pracy z grupą metodami warsztatowymi na podstawie przygotowanego scenariusza zajęć psychoedukacyjnych dla dzieci i/lub młodzieży oraz praktyczne doświadczenie poprowadzenia warsztatu w grupie szkolnej.
Zakres tematów:
1. Zapoznanie studentów z zasadami i technikami pracy z małą grupą metodą warsztatową:
- zasady i formy wprowadzania kontraktu;
- ćwiczenia budujące dobry klimat w grupie;
- techniki aktywizacji grupy – przegląd;
- czynniki, którymi należy kierować się przy wyborze metod;
- etapy uczenia się przez doświadczenie w praktyce szkolnej.
2. Przekazanie wiedzy nt. projektowania zajęć:
- zasad konstruowania scenariuszy zajęć psychoedukacyjnych;
- przygotowanie do projektowania własnego scenariusza (określenie grupy docelowej, wybór tematu, pomysły na ćwiczenia).
3. Rozwijanie umiejętności prowadzenia zajęć metodami aktywnymi:
- elementy prowadzenia wybranych fragmentów scenariuszy zajęć dla uczniów i nauczycieli.
4. Nabywanie umiejętności radzenia sobie z trudnymi sytuacjami podczas prowadzenia zajęć dla uczniów w różnym wieku:
- stworzenie bazy sytuacji, które mogą pojawić się podczas pracy z grupą;
- analiza technik pomocnych w trudnych sytuacjach;
- możliwość przećwiczenia wybranych sytuacji (ewentualnie).
5. Specyfika pracy w grupach dzieci, młodzieży, nauczycieli.
6. Zdobycie doświadczeń w roli trenera
- przeprowadzenie zajęć dla wybranej grupy (dzieci, młodzież).
Metody dydaktyczne:
Projekty zespołowe.
Praca w grupach.
Studia przypadków.
Dyskusje.
W cyklu 2024Z:
Celem zajęć jest: • zapoznanie studentów z zasadami i technikami pracy z małą grupą metodą warsztatową; • przekazanie wiedzy nt. projektowania zajęć; • rozwijanie umiejętności prowadzenia zajęć metodami aktywnymi; • nabywanie umiejętności radzenia sobie z trudnymi sytuacjami podczas prowadzenia zajęć dla uczniów w różnym wieku; • zdobycie doświadczeń w roli trenera. |
W cyklu 2024L:
Celem zajęć jest: • zapoznanie studentów z zasadami i technikami pracy z małą grupą metodą warsztatową; • przekazanie wiedzy nt. projektowania zajęć; • rozwijanie umiejętności prowadzenia zajęć metodami aktywnymi; • nabywanie umiejętności radzenia sobie z trudnymi sytuacjami podczas prowadzenia zajęć dla uczniów w różnym wieku; • zdobycie doświadczeń w roli trenera. |
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
W obszarze wiedzy:
- student zna podstawowe zasady pracy z grupą metodami warsztatowymi;
- student zna różne metody pracy z grupą.
W obszarze umiejętności:
- student potrafi przygotować i przeprowadzić scenariusz pracy grupowej dla dzieci i młodzieży z obszaru psychoedukacji;
- student potrafi dobrać metody pracy z grupą odpowiednio do grupy.
W obszarze kompetencji:
- student jest otwarty na samodzielnie prowadzenie zajęć psychoedukacyjnych w oparciu o metody warsztatowe.
Kryteria oceniania
Warunki zaliczenia:
1. Podstawowym warunkiem zaliczenia jest obecność na całości zajęć (100%). Uwaga! Nie ma możliwości zaliczenia na podstawie częściowej obecności.
2. Przeprowadzenie trakcie semestru zajęć warsztatowych z obszaru psychoedukacji dla dzieci lub młodzieży w wybranej szkole. Warsztat trwa jednorazowo w jednej klasie 5 godz. lekcyjnych (+ przerwy). Studenci prowadzą zajęcia w parach. Klasy powyżej 16 osób są dzielone na pół i prowadzone równolegle w tym samym czasie (każda osoba z pary prowadzi zajęcia w swojej grupie).
Uwaga! Nie ma możliwości zaliczenia zajęć bez przeprowadzenia warsztatu w szkole i według podanych kryteriów.
Ważne: warsztaty odbywają się od poniedziałku do piątku. Jest możliwość prowadzenia warsztatów w szkołach wskazanych przez prowadzącego. Zwykle są to szkoły spoza Warszawy (do 150 km). Szkoły zwracają koszty dojazdu (równowartość biletu na trasie Warszawa – szkoła – Warszawa).
3.Napisanie raportu z przeprowadzonych w szkole zajęć - wg. wytycznych podanych na zajęciach i na przesłanym wzorze.
4.Przesłanie zaświadczenia ze szkoły potwierdzającego przeprowadzenie zajęć.
Zaliczenie zajęć odbywa się na podstawie spełniania wszystkich warunków (1-4). Osoby, które nie spełnią któregokolwiek warunku nie zaliczają zajęć.
Szczegółowe kryteria oceniania zostaną podane na zajęciach.
Uzupełnienie:
W przypadku zajęć realizowanych on-line/hybrydowych warunkiem uznania obecności na zajęciach jest zalogowanie się do wskazanego classroomu oraz włączenie kamery. W przypadku braku możliwości połączenia się i/lub braku kamery proszę o zgłoszenie się do o zgłoszenie się minimum tydzień wcześniej do prowadzącego w celu zgłoszenia na uczelni konieczności przygotowania stanowiska do pracy zdalnej na terenie Wydziału.
Literatura
Literatura obowiązkowa:
1. Vopel, K. W. (2004). Warsztaty, skuteczna forma nauki, Kielce: Wydawnictwo Jedność.
2. Brudnik, E., Moszyńska, A., Owczarska, B. (2010). Ja i mój uczeń pracujemy aktywnie. Przewodnik po metodach aktywizujących, Kielce: Wydawnictwo Jedność.
Literatura uzupełniająca:
1. Buldioski G., Grimaldi C., Mitter S., Titley G., Wagner G. (2002) Zasadnicze elementy szkolenia. Pakiet szkoleniowy. Seria T-kit, Strasbourg: Publikacje Rady Europy
2. Łaguna M., Fortuna P. (2009). Przygotowanie szkolenia, czyli jak dobry początek prowadzi do sukcesu, Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
3. Kozak, A., Łaguna, M. (2009). Metody prowadzenia szkoleń, czyli niezbędnik trenera, Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
4. Biech, E., Silberman M. (2016), Metody aktywizujące w szkoleniach, Warszawa: Wydawnictwo Wolters Kluwer.
5. Rae L. (2006), Efektywne szkolenie. Techniki doskonalenia umiejętności trenerskich, Kraków: Oficyna Ekonomiczna.
6. Urban, M. (2014). Niekonwencjonalne metody szkoleniowe, czyli jak uatrakcyjnić zajęcia, Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
7. Rojewska J. (2000), Grupa bawi się i pracuje. Zbiór grupowych gier i ćwiczeń psychologicznych, Unus.
8. Rojewska J. (2000), Grupa bawi się i pracuje. Zbiór grupowych gier i ćwiczeń psychologicznych. Część II, Wałbrzych: Oficyna Wydawnicza Unus.
9. Bowkett S., (2000), Wyobraź sobie, że... Ćwiczenia rozwijające twórcze myślenie uczniów, Warszawa: WSiP.
10. Vopel K., W. (2002), Umiejętność współpracy w grupach. Zabawy i improwizacje. Część 1, Kielce: Wydawnictwo Jedność.
11. Vopel K., W. (2002), Umiejętność współpracy w grupach. Zabawy i improwizacje. Część 2, Kielce: Wydawnictwo Jedność.
12. Edie West (2015), Przełamywanie pierwszych lodów integracja i aktywizacja grupy. Materiały szkoleniowe. 201 ćwiczeń i gier, Warszawa: Wydawnictwo Wolters Kluwer.
13. Mary Scannell, Jim Cain (2014). Zbiór niedrogich gier szkoleniowych, Warszawa: Wydawnictwo Wolters Kluwer.
14. Mel Silberman (2015), Aktywne ćwiczenia szkoleniowe, Warszawa: Wydawnictwo Wolters Kluwer.
W cyklu 2024Z:
Literatura obowiązkowa: Literatura uzupełniająca: |
W cyklu 2024L:
Literatura obowiązkowa: Literatura uzupełniająca: |
Uwagi
W cyklu 2024Z:
Zajęcia zblokowane. |
W cyklu 2024L:
Zajęcia zblokowane. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: