Mediacje w sprawach karnych 2500-PL-PS-SP304-11
Jeszcze nie wprowadzono opisu dla tego przedmiotu...
|
W cyklu 2024L:
Celem zajęć jest zapoznanie uczestników z podstawowymi zasadami prowadzenia mediacji, a także nabycie praktycznych umiejętności niezbędnych do wejścia w rolę mediatora w sprawach karnych. W trakcie zajęć uczestnicy zapoznają się z teoretycznymi podstawami procesu mediacji w sprawach karnych, aspektami psychologicznymi i prawnymi mediacji oraz praktycznym warsztatem pracy mediatora – w tym jego najważniejszymi zadaniami oraz stosowanymi narzędziami służącymi zakończeniu sporu w nurcie sprawiedliwości naprawczej. Szczegółowy zakres tematów: |
W cyklu 2025L:
Celem zajęć jest zapoznanie uczestników z podstawowymi zasadami prowadzenia mediacji, a także nabycie praktycznych umiejętności niezbędnych do wejścia w rolę mediatora w sprawach karnych. W trakcie zajęć uczestnicy zapoznają się z teoretycznymi podstawami procesu mediacji w sprawach karnych, aspektami psychologicznymi i prawnymi mediacji oraz praktycznym warsztatem pracy mediatora – w tym jego najważniejszymi zadaniami oraz stosowanymi narzędziami służącymi zakończeniu sporu w nurcie sprawiedliwości naprawczej. Szczegółowy zakres tematów: |
Kierunek podstawowy MISMaP
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza. Student:
- zna podstawy teoretyczne mediacji w sprawach karnych;
- zna regulacje prawne mediacji w sprawach karnych;
- rozpoznaje specyfikę sytuacji sprawca-pokrzywdzony w kontekście mediacji;
- zna specyfikę mediacji z nieletnim sprawcą czynu karalnego;
- wymienia zasady mediacji;
- prowadzi mediację zgodnie z przyjętymi etapami;
- wskazuje najważniejsze zadania mediatora
Postawy. Student:
- zachowuje neutralność i bezstronność podczas prowadzenia mediacji
- stosuje zasady etyczne prowadzenia mediacji w sprawach karnych
- dba o potrzeby stron podczas mediacji
Umiejętności. Student:
- potrafi stosować procedury mediacyjne;
- potrafi zastosować podstawowe umiejętności i techniki prowadzenia mediacji w praktyce;
- potrafi zastosować interwencje mediacyjne adekwatne do sytuacji;
- potrafi stworzyć właściwą atmosferę do rozmowy;
- potrafi wspierać strony konfliktu w poszukiwaniu rozwiązań.
Literatura
|
W cyklu 2024L:
1. Gmurzyńska E., Morek R. (red) (2018), Mediacje – teoria i praktyka. 3. wydanie rozszerzone, Warszawa: Wolters Kluwer - wybrane fragmenty: Rozdz. 1 R. Morek, Wprowadzenie (str. 21-36) Rozdz. 8 P. Waszkiewicz, Zasady mediacji (str. 161-175) Rozdz.11 E. Gmurzyńska, Etapy mediacji (str. 213-231) Rozdz.14 A. Cybulko, A. Siedlecka-Andrychowicz, Mediator: role, umiejętności, osobowość (str. 275-2848) Rozdz. 18 A. Siedlecka-Andrychowicz, Mediacja w sprawach karnych (str. 351-366) Rozdz. 19 P. Waszkiewicz, Mediacja w sprawach nieletnich (str. 369-378) 2. Moore Ch., Mediacje – Praktyczne strategie rozwiązywania konfliktów, Wolters Kluwer, 2009 – część trzecia Prowadzenie efektywnych mediacji (str. 215-300) 3. Aktualne przepisy prawne oraz materiały informacyjne Ministerstwa Sprawiedliwości na temat mediacji w sprawach karnych oraz mediacji z nieletnim sprawcą czynu karalnego. 4. Christie N. (1977), Conflicts as property, “The British Journal of Criminology”, 17 (1): 1-15. 5. Płatek M., Fajst M. (red.) (2005), Sprawiedliwość naprawcza. Idea. Teoria. Praktyka, Warszawa – wstęp I i II Literatura uzupełniająca: Lista literatury uzupełniającej (głównie w języku angielskim) zostanie podana na zajęciach. Każdy uczestnik będzie poproszony o zreferowanie jednego tekstu dla grupy. |
W cyklu 2025L:
1. Gmurzyńska E., Morek R. (red) (2018), Mediacje – teoria i praktyka. 3. wydanie rozszerzone, Warszawa: Wolters Kluwer - wybrane fragmenty: Rozdz. 1 R. Morek, Wprowadzenie (str. 21-36) Rozdz. 8 P. Waszkiewicz, Zasady mediacji (str. 161-175) Rozdz.11 E. Gmurzyńska, Etapy mediacji (str. 213-231) Rozdz.14 A. Cybulko, A. Siedlecka-Andrychowicz, Mediator: role, umiejętności, osobowość (str. 275-2848) Rozdz. 18 A. Siedlecka-Andrychowicz, Mediacja w sprawach karnych (str. 351-366) Rozdz. 19 P. Waszkiewicz, Mediacja w sprawach nieletnich (str. 369-378) 2. Moore Ch., Mediacje – Praktyczne strategie rozwiązywania konfliktów, Wolters Kluwer, 2009 – część trzecia Prowadzenie efektywnych mediacji (str. 215-300) 3. Aktualne przepisy prawne oraz materiały informacyjne Ministerstwa Sprawiedliwości na temat mediacji w sprawach karnych oraz mediacji z nieletnim sprawcą czynu karalnego. 4. Christie N. (1977), Conflicts as property, “The British Journal of Criminology”, 17 (1): 1-15. 5. Płatek M., Fajst M. (red.) (2005), Sprawiedliwość naprawcza. Idea. Teoria. Praktyka, Warszawa – wstęp I i II Literatura uzupełniająca: Lista literatury uzupełniającej (głównie w języku angielskim) zostanie podana na zajęciach. Każdy uczestnik będzie poproszony o zreferowanie jednego tekstu dla grupy. |
Uwagi
|
W cyklu 2024L:
Zajęcia są każdorazowo zblokowane (2x1,5 godz.) i trwają przez 1/2 semestru. |
W cyklu 2025L:
Zajęcia są każdorazowo zblokowane (2x1,5 godz.) i trwają przez 1/2 semestru. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: