Psychologia w resocjalizacji nieletnich 2500-PL-PS-SP304-08
Jeszcze nie wprowadzono opisu dla tego przedmiotu...
|
W cyklu 2024L:
Seminarium ma za zadanie zapoznanie studentów z podstawowymi obszarami zastosowania psychologii w oddziaływaniach resocjalizacyjnych, wychowawczych i profilaktycznych wobec osób nieletnich. Nakład pracy studenta: |
W cyklu 2025L:
Celem seminarium jest zapoznanie studentów z podstawowymi obszarami zastosowania psychologii w oddziaływaniach profilaktycznych, wychowawczych i resocjalizacyjnych wobec dzieci i młodzieży zagrożonych niedostosowaniem i niedostosowanych społecznie oraz nieletnich i młodocianych sprawców przestępstw. Nakład pracy studenta: |
Kierunek podstawowy MISMaP
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Student:
• posiada podstawową wiedzę na temat zastosowania psychologii w procesie wychowania i resocjalizacji nieletnich oraz w obszarze działań profilaktycznych skierowanych do dzieci i młodzieży,
• zna specyfikę funkcjonowania różnych rodzajów instytucji opiekuńczo-wychowawczych i resocjalizacyjnych dla młodzieży zagrożonej niedostosowaniem i niedostosowanej społecznie.
Umiejętności
Student:
• potrafi sprawnie poruszać się w zagadnieniach dotyczących uwarunkowań zagrożenia niedostosowaniem i niedostosowania społecznego, przestępczości nieletnich oraz diagnozy i prognozy resocjalizacyjnej,
• zna i rozumie zjawiska i prawidłowości wyróżniane przez psychologię resocjalizacyjną oraz ich odniesienia do funkcjonowania dzieci i młodzieży zagrożonych niedostosowaniem i niedostosowanych społecznie,
• sprawnie posługuje się terminologią psychologiczną, prawniczą i kryminologiczną z zakresu omawianych zagadnień.
Kompetencje społeczne
Student:
• jest świadomy różnorodności procesów motywacyjnych i uwarunkowań psychospołecznych zachowań nieletnich zagrożonych niedostosowaniem i niedostosowanych społecznie, w tym zachowań przestępczych i potrafi analizować je w poszanowaniu godności drugiego człowieka.
Literatura
|
W cyklu 2024L:
Literatura (wybrane rozdziały): Błachut, J., Gaberle, A., Krajewski, K. (2006). Kryminologia. Gdańsk: Wydawnictwo Arche. Chomczyński, P., Frąckowiak, P., Woźniakowska, D. (2024), Kryminologia. Wydawnictwo Naukowe PWN. Gierowski, J. K, Jaśkiewicz-Obydzińska, T., Najda, M. (2010). Psychologia w postępowaniu karnym. Warszawa: LexisNexis. Konopczyński, M. (2008). Metody twórczej resocjalizacji. Teoria i praktyka wychowawcza. Warszawa: Pedagogium, Wydawnictwo Naukowe PWN. - rozdz. 2, 3, 4 Marczak, M. (red.) (2009). Resocjalizacyjne programy penitencjarne realizowane przez Służbę Więzienną w Polsce. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls. Ostrowska, K. (2008). Psychologia resocjalizacyjna. W kierunku nowej specjalności psychologii. Warszawa: Fraszka Edukacyjna. - rozdz. 8, 9, 10, 12, 13, 14 Pytka, L. (2005). Pedagogika resocjalizacyjna. Wybrane zagadnienia teoretyczne, diagnostyczne i metodyczne. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej. - rozdz. 2, 3 Sitarczyk. M. (2005). Nieletni sprawcy zabójstw. Sylwetki psychologiczne. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej. Ustawa o wspieraniu i resocjalizacji nieletnich (Dz.U. 2024 poz. 978) Wysocka, E. (2008). Diagnoza w resocjalizacji. Obszary problemowe i modele rozwiązań w ujęciu psychopedagogicznym. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. - rozdz. 4, 5, 6 |
W cyklu 2025L:
Literatura (wybrane rozdziały): Błachut, J., Gaberle, A., Krajewski, K. (2006). Kryminologia. Wydawnictwo Arche. Chomczyński, P. (2014). Działania wychowanków schronisk dla nieletnich i zakładów poprawczych. Socjologiczna analiza interakcji grupowych. Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego. Chomczyński, P., Frąckowiak, P., Woźniakowska, D. (2024). Kryminologia. Wydawnictwo Naukowe PWN. Gierowski, J. K., Jaśkiewicz-Obydzińska, T., Najda, M. (2010). Psychologia w postępowaniu karnym. LexisNexis. Gulla, B., Wysocka-Pleczyk, M. (red.) (2009). Przestępczość nieletnich. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. Konopczyński, M. (2008). Metody twórczej resocjalizacji. Teoria i praktyka wychowawcza. Pedagogium, Wydawnictwo Naukowe PWN. - rozdz. 2, 3, 4 Kudlak, G. (red.) (2016). Instytucjonalna resocjalizacja nieletnich. Wyzwania i perspektywy rozwoju. Difin SA. Marczak, M. (red.) (2009). Resocjalizacyjne programy penitencjarne realizowane przez Służbę Więzienną w Polsce. Oficyna Wydawnicza Impuls. Ostrowska, K. (2008). Psychologia resocjalizacyjna. W kierunku nowej specjalności psychologii. Fraszka Edukacyjna. - rozdz. 8, 9, 10, 12, 13, 14 Pytka, L. (2005). Pedagogika resocjalizacyjna. Wybrane zagadnienia teoretyczne, diagnostyczne i metodyczne. Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej. - rozdz. 2, 3 Urban, B. (2012). Agresja młodzieży i odrzucenie rówieśnicze. Wydawnictwo Naukowe PWN. - rozdz. 4 Urban, B., Konopczyński, M. (red.) (2012). Profilaktyka i probacja w środowisku lokalnym. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. - rozdz. 1, 3 Ustawa o wspieraniu i resocjalizacji nieletnich (Dz.U. 2024 poz. 978) Wach, T. J. (2014). Profilaktyka i resocjalizacja nieletnich zagrożonych uzależnieniem od środków psychoaktywnych. Difin SA. - rozdz. 1, 2 Wysocka, E. (2008). Diagnoza w resocjalizacji. Obszary problemowe i modele rozwiązań w ujęciu psychopedagogicznym. Wydawnictwo Naukowe PWN. - rozdz. 4, 5, 6 |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: