Psychoterapia dzieci i młodzieży - podstawowe zjawiska 2500-PL-PS-SP302-17
1. Wprowadzenie. Szkolenie w psychoterapii dzieci i młodzieży. Problemy etyczne
2. Specyfika terapii dzieci w ujęciu psychodynamicznym – perspektywa historyczna i współczesna. Istota terapii dzieci w nurcie behawioralno-poznawczym.
3. Diagnoza w terapii dzieci i młodzieży. Czy diagnoza poprzez terapię jest zjawiskiem uzasadnionym teoretycznie i klinicznie?
4. Diagnoza poziomu rozwoju Ja cielesnego. Miejsce ciała i cielesności w psychoterapii dzieci Różne podejścia teoretyczne.
5. Diagnoza problemów dziecka i sposobu funkcjonowania jego rodziców. Formułowanie prognozy procesu psychoterapii
6. Wprowadzenie do problematyki przeniesienia. Diagnoza przeniesienia
7. Opór w terapii dzieci i młodzieży – opór dzieci czy opór rodziców?
8. Praca z rodzicami w terapii dzieci i młodzieży
9. Przeciwprzeniesienie psychoterapeuty
10. Specyfika psychoterapii młodzieży
11. Elementy twórcze w psychoterapii; zjawisko korektywnego doświadczenia emocjonalnego
12. Kończenie terapii. Kiedy wiadomo, że można kończyć terapię dziecka i jego rodziny? Co to znaczy „udana" terapia?
W cyklu 2024L:
Kurs poświęcony jest przedstawieniu podstawowych zjawisk w psychoterapii dzieci i młodzieży. Przedstawione będą różne nurty stosowane w pracy terapeutycznej z dziećmi i młodzieżą w tym psychodynamiczny, poznawczo-behawioralny, humanistyczny (niedyrektywna terapia oparta o zabawę, podejście Gestalt). Omawiane będą też metody terapii oparte o mentalizację czy uważność. Szczególna uwaga będzie skoncentrowana na pracy z rodzicami i ich roli w procesie leczenia dzieci. Dokonamy krytycznej oceny wybranych elementów teorii w aspekcie ich użyteczności w pracy klinicznej i psychoterapii dzieci i młodzieży. Tezy teoretyczne będą ilustrowane przy pomocy materiału klinicznego pochodzącego z praktyki klinicznej osób prowadzących oraz wzbogacone ćwiczeniami praktycznymi. |
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza. Studenci:
– Poznają podstawowe zjawiska w psychoterapii dzieci i młodzieży
– Rozumieją specyfikę diagnozy funkcjonowania psychicznego w podejściu psychodynamicznym
Postawy. Studenci:
– Potrafią poddać refleksji istotę trudności w pracy psychoterapeutycznej z dziećmi i młodzieżą
– Mogą dostrzec związek między zachowaniem pacjenta dziecięcego w procesie psychoterapii i przeciwprzeniesieniem terapeuty
Umiejętności. Studenci:
– Zdobędą umiejętności dotyczące stosowania wiedzy psychologicznej w kontakcie z dzieckiem i jego rodziną
– Będą w stanie rozpoznać zasady wyboru najlepszych metod pomocy psychologicznej dla dziecka, pacjenta młodzieżowego lub rodziny
Kryteria oceniania
Obecność na zajęciach (możliwe są dwie nieobecności)
Kolokwium zaliczeniowe – 100%
Praktyki zawodowe
Brak
Literatura
Kendall, Ph. C. (2010). (red.), Terapia dzieci i młodzieży. Procedury poznawczo-behawioralne. Kraków: Wydawnictwo UJ. (Wybrane rozdziały)
McWilliams, N. (2009). Diagnoza psychoanalityczna. Gdańsk: GWP (rozdz. 2, s. 64-87).
Schier, K. (2000). Terapia psychoanalityczna dzieci i młodzieży: przeniesienie. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP.
Schier, K. (2007). Problemy etyczne w psychoterapii dzieci. W: A. I. Brzezińska, Z. Toeplitz (red.). Problemy etyczne w badaniach i interwencji psychologicznej wobec dzieci i młodzieży. (s. 223-236). Warszawa: Wydawnictwo SWPS Academica.
Schier, K. (2006). Faeton – dramat dorastania dziecka adoptowanego (s. 66-77) oraz Chiron – trauma utraty i proces żałoby psychicznej w procesie psychoanalizy adolescenta (s. 91-108). W: K. Schier, M. Zalewska (2006). Krewni i znajomi Edypa. Kliniczne studia dzieci i ich rodziców. Warszawa: Wydawnictwa Naukowe Scholar.
Schier, K. (2012). Psychoterapia psychoanalityczna dzieci i młodzieży. W. I. Namysłowska (red.). Psychiatria dzieci i młodzieży. Wydanie II rozszerzone i uaktualnione. (489-513). Wydawnictwo Lekarskie PZWL: Warszawa.
Summers, R. F., Barber, J. P. (2014). Terapia psychodynamiczna. Praktyka oparta na dowodach. Kraków. Wydawnictwo UJ. (rozdział 4, 10 i 14).
Totton, N. (2011). Body psychotherapy. An introduction. Maidenhead, Philadelphia: Open University Press (wybrane rozdziały).
W cyklu 2024L:
Literatura obowiązkowa: Literatura uzupełniająca: Axline, V. (1986). Dibs in Search Of Self . Nowy Jork: The Random House Publishing Group |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: