Więź emocjonalna 2500-PL-PS-SP302-06
1. Wprowadzenie. Podstawy teorii więzi. Ontogeneza więzi.
2. Rozwój społeczno-emocjonalny – nowe badania.
3. Wzorce więzi. Determinanty więzi.
4. Więź a rozwój osobowy dziecka. Regulacja emocji.
5. Neuropsychologiczne aspekty więzi.
6. Nadawanie znaczenia zachowaniu dziecka. Analiza protokołów obserwacyjnych.
7. Specyfika relacji ojciec-dziecko.
8. Dalsze nurty badawcze w podejściu interpersonalnym i interakcyjnym. Podzielanie intencji. Companionship.
9. Mentalizowanie – koncepcja i zastosowanie w praktyce klinicznej. Insightfulness. Analiza wywiadów.
10. Relacja małżeńska a więź rodziców z dzieckiem – praca z tekstem.
11. Przywiązanie w dorosłości. Przekaz międzypokoleniowy.
12. Więź zdezorganizowana. Reakcja rozpaczy. Przywiązanie „earned secure”.
13. Zaburzenia przywiązania.
14. Adopcja. Opieka zastępcza.
15. Przywiązanie a psychoterapia
W cyklu 2024Z:
Kurs poświęcony jest omówieniu zagadnień związanych z teorią przywiązania. Teoria ta dotyczy wczesnodziecięcej relacji dziecko-opiekun i znaczenia tej relacji dla dalszego rozwoju. Odnosi się zarówno do aspektów rozwojowych jak i klinicznych. Obecnie teoria przywiązania jest jedną z głównych koncepcji wyznaczających rozwój psychologii klinicznej dziecka. Jej znajomość jest niezbędna dla wszystkich psychologów dziecięcych i psychoterapeutów. |
Kierunek podstawowy MISMaP
Rodzaj przedmiotu
fakultatywne
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Znajomość teorii przywiązania oraz jej zastosowania w praktyce.
Znajomość nowych nurtów badawczych i terapeutycznych wywodzących się z teorii przywiązania.
Znajomość narzędzi badawczych służących do badania więzi.
Opanowanie umiejętności sporządzania protokołów z obserwacji.
Umiejętność interpretowania interakcji rodzic-dziecko z perspektywy teorii przywiązania.
Umiejętność krytycznej analizy literatury przedmiotu.
Nauka zadawania pytań badawczych.
Nauka prowadzenia dyskusji w oparciu o rzetelna wiedzę badawczą.
Kryteria oceniania
Kolokwium
Literatura
Bowlby, J. (2007). Przywiązanie. Warszawa: PWN. Rozdział 18 Wzorce przywiązania oraz ich uwarunkowania, str. 365-383.
Czub, M. (2014). Specyfika relacji dziecka z ojcem w pierwszych latach życia z perspektywy teorii przywiązania. Dziecko krzywdzone. Teoria, badania, praktyka, 13(3).
Feeney, B. C., i Monin, J. K. (2008). An attachment-theoretical perspective on divorce. In J. Cassidy i P. R. Shaver (Red.), Handbook of attachment: Theory, research, and clinical applications (wyd.3., str. 934–957). The Guilford Press.
Feldman, R. (2017). The Neurobiology of Human Attachments. Trends in Cognitive Sciences, 21(2), 80–99.
Fonagy, P. (2003). Fonagy and Target’s model of mentalization. (str. 270-283). W. P. Fonagy i M. Target. Psychoanalytic Theories – Perspectives from Developmental Psychopathology.
Hall, R. A. S., De Waard, I. E. M., Tooten, A., Hoffenkamp, H. N., Vingerhoets, A. J. J. M., & van Bakel, H. J. A. (2014). From the father’s point of view: How father’s representations of the infant impact on father–infant interaction and infant development. Early Human Development, 90(12), 877–883.
Holmes, J. (2001). The search for Secure Base. Attachment Theory and Psychotherapy. (Appendix str. 144-167).
Kliewer-Neumann, J. D., Janin Zimmermann J., Bovenschen, I., Gabler, S., Lang, K., Spangler, G., & Nowacki, K. (2023). Attachment Disorder Symptoms in Foster Children: Development and Associations with Attachment Security”. Child and Adolescent Psychiatry and Mental Health 17, nr 1: 98.
Lieberman, A., Wieder, S., Fenichel, E. (2013). DC:0-3R. Opisy kliniczne dzieci oraz ich rodzin. Warszawa:Oficyna wydawnicza FUNDAMENT. (Rozdz.:150 Zaburzenie związane z deprywacją/ maltertowaniem., 210 Przedłużająca się reakcja żałoby/smutku –Turner i Joey)
Mikulincer, . &, Shaver, P.R. (2019). Attachment orientations and emotion regulation. Current Opinion in Psychology 25:6-10.
Olhaberry, M.P., León, M.J., Coo, S., Barrientos, M. & Carola Pérez, J.C.(2022). An Explanatory Model of Parental Sensitivity in the Mother–Father–Infant Triad”. Infant Mental Health Journal 43, nr 5: 714–29.
Oppenheim, D., Koren-Karie, N., (2002). Mother’s insightfulness regarding their childrens internal world.s: the capacity underlying securechild-mother relationship. Infant Mental Health Journal, 6, str. 593-605.
Senator, D. (2004). Więź w triadzie matka-ojciec-dziecko jako matryca rozwoju psychicznego dziecka. Psychologia Rozwojowa – Rodzina jako środowisko rozwoju dzieci i rodziców, tom 9, nr 2, str. 11-16.
Senator, D. (2005). Wczesnodziecięca trauma relacyjna. Nowiny Psychologiczne, 1, s 5-24.
Senator, D. (2012). Teoria więzi Johna Bowlby’ego. W: B. Tryjarska. „Bliskość w rodzinie. Więzi w dzieciństwie a zaburzenia w dorosłości”, rozdz. 1, 17- 40, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
Senator, D. (2012). Więź z rodzicami a ryzyko zaburzeń rozwoju emocjonalnego dzieci i młodzieży. W: B. Tryjarska „Bliskość w rodzinie. Więzi w dzieciństwie a zaburzenia w dorosłości”, rozdz.2, 43-62, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
Sroufe, L. A. (2005). Attachment and Development: A Prospective, Longitudinal Study from Birth to Adulthood. Attachment & Human Development 7, 4: 349–67.
Tomasello, M., Carpenter, M., Call, J., Behne, T., & Moll, H. (2005). Understanding and sharing intentions: The origins of cultural cognition. Behavioral and Brain Sciences, 28, 675 - 691.
Verhage, M. L., Carlo Schuengel, C., Madigan, S., Fearon R.M. P., Oosterman, M., Cassibba R., Bakermans-Kranenburg, M.J i van IJzendoorn, M.H. (2016). Narrowing the Transmission Gap: A Synthesis of Three Decades of Research on Intergenerational Transmission of Attachment. Psychological Bulletin 142, 4: 337–66.
Zalewska, M. (2002). Narcyz i Liriope – czyli dramat macierzyństwa. W: K. Schier i M. Zalewska, M., Krewni i znajomi Edypa. Kliniczne studia dzieci i ich rodziców. (s. 54 - 65). Warszawa: SCHOLAR
W cyklu 2024Z:
Bowlby, J. (2007). Przywiązanie. Warszawa: PWN. Rozdział 18 Wzorce przywiązania oraz ich uwarunkowania, str. 365-383. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: