Zaburzenia rozwoju dziecka. Cz. I. - perspektywa relacyjna 2500-PL-PS-SP302-01
W cyklu 2024Z:
Wykład wprowadza studentów w problematykę psychologii klinicznej dziecka jako dyscypliny teoretycznej i stosowanej. W toku wykładu zostaną przedstawione wybrane teorie wyjaśniające mechanizmy patologizacji rozwoju i powstawania zaburzeń psychicznych u dzieci i młodzieży. Naszym celem będzie próba lepszego zrozumienia funkcjonowania dzieci i młodzieży z problemami klinicznymi i ich rodzin. Punktem odniesienia będzie podejście relacyjne, kontekstualne, odwołujące się do złożonych zależności pomiędzy czynnikami natury biologicznej i środowiskowej, interpersonalnymi i intrapsychicznymi, w kontekście własnej aktywności podmiotu. Zostaną zaprezentowane różne systemy klasyfikacji zaburzeń psychicznych, ICD-10, DSM-5, PDM-2 oraz DC: 0-5. Materiał teoretyczny będzie ilustrowany studiami klinicznymi dzieci i ich rodziców. |
W cyklu 2025Z:
Wykład wprowadza studentów w problematykę psychologii klinicznej dziecka jako dyscypliny teoretycznej i stosowanej. W toku wykładu zostaną przedstawione wybrane teorie wyjaśniające mechanizmy patologizacji rozwoju i powstawania zaburzeń psychicznych u dzieci i młodzieży. Naszym celem będzie próba lepszego zrozumienia funkcjonowania dzieci i młodzieży z problemami klinicznymi i ich rodzin. Punktem odniesienia będzie podejście relacyjne, kontekstualne, odwołujące się do złożonych zależności pomiędzy czynnikami natury biologicznej i środowiskowej, interpersonalnymi i intrapsychicznymi, w kontekście własnej aktywności podmiotu. Zostaną zaprezentowane różne systemy klasyfikacji zaburzeń psychicznych, ICD-10, DSM-5, PDM-2 oraz DC: 0-5. Materiał teoretyczny będzie ilustrowany studiami klinicznymi dzieci i ich rodziców. |
Kierunek podstawowy MISMaP
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2025Z: | W cyklu 2024Z: |
Efekty kształcenia
Wiedza. Student:
– Posługuje się wiedzą na temat rozwoju w ujęciu różnych teorii
– Zna systemy klasyfikacji zaburzeń psychicznych w psychologii klinicznej dziecka
Postawy. Student:
– Poznaje trudności związane z diagnozą i opisem funkcjonowania dziecka, jego rodziców, jak też ich relacji
Umiejętności. Student:
– Potrafi dokonać porównania różnych teorii, które opisują rozwój i powstawanie zaburzeń dziecka w jego relacji z opiekunami
– Rozpoznaje zaburzenia rozwoju, wyjaśnia mechanizm zaburzenia, posługuje się wiedzą teoretyczną
Praktyki zawodowe
Brak
Literatura
W cyklu 2024Z:
Lektura obowiązkowa: |
W cyklu 2025Z:
Lektura obowiązkowa: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: