Kierunki i metody rehabilitacji neuropsychologicznej, cz. II 2500-PL-PS-SP301-11
Zajęcia poświęcone będą przede wszystkim różnym metodom i technikom terapeutycznym w rehabilitacji osób z najczęstszymi, nabytymi uszkodzeniami mózgu (w szczególności niepostępującymi). Omówione zostaną również praktyczne aspekty pracy neuropsychologa klinicznego w oddziale szpitalnym. Istotnym tematem będą kwestie związane z oceną efektów interwencji neuropsychologicznych zarówno w przypadku pojedynczych pacjentów, jak też w kontekście badań grupowych. Szczególna uwaga zostanie skierowana na aktualne rekomendacje i wskazania terapeutyczne sformułowane na podstawie praktyki opartej na dowodach naukowych. Zostaną też przedstawione eksperymentalne, m.in. neurofizjologiczne strategie wspierania treningu poznawczego.
Tematy:
1. Pomiar efektów rehabilitacji neuropsychologicznej
2. Skuteczność rehabilitacji neuropsychologicznej
3. Stany ograniczonej świadomości – rola neuropsychologa
4. Terapia zaburzeń uwagi
5. Terapia zespołu zaniedbywania
6. Terapia zaburzeń spostrzegania wzrokowego
7. Terapia zaburzeń pamięci
8. Terapia afazji
9. Terapia zaburzeń wyższej organizacji ruchu i apraksji
10. Wsparcie psychologiczne i psychoterapia
11. Zastosowanie nieinwazyjnej stymulacji mózgu w rehabilitacji neuropsychologicznej
12. Interfejsy mózg-komputer (BCI) jako technologia wspomagająca neurorehabilitację
W cyklu 2024Z:
Zajęcia poświęcone będą przede wszystkim różnym metodom i technikom terapeutycznym w rehabilitacji osób z najczęstszymi, nabytymi uszkodzeniami mózgu (w szczególności niepostępującymi). Omówione zostaną również praktyczne aspekty pracy neuropsychologa klinicznego w oddziale szpitalnym. Istotnym tematem będą kwestie związane z oceną efektów interwencji neuropsychologicznych zarówno w przypadku pojedynczych pacjentów, jak też w kontekście badań grupowych. Szczególna uwaga zostanie skierowana na aktualne rekomendacje i wskazania terapeutyczne sformułowane na podstawie praktyki opartej na dowodach naukowych. Zostaną też przedstawione eksperymentalne, m.in. neurofizjologiczne strategie wspierania treningu poznawczego. |
W cyklu 2025Z:
Zajęcia poświęcone będą przede wszystkim różnym metodom i technikom terapeutycznym w rehabilitacji osób z najczęstszymi, nabytymi uszkodzeniami mózgu (w szczególności niepostępującymi). Omówione zostaną również praktyczne aspekty pracy neuropsychologa klinicznego w oddziale szpitalnym. Istotnym tematem będą kwestie związane z oceną efektów interwencji neuropsychologicznych zarówno w przypadku pojedynczych pacjentów, jak też w kontekście badań grupowych. Szczególna uwaga zostanie skierowana na aktualne rekomendacje i wskazania terapeutyczne sformułowane na podstawie praktyki opartej na dowodach naukowych. Zostaną też przedstawione eksperymentalne, m.in. neurofizjologiczne strategie wspierania treningu poznawczego. |
Kierunek podstawowy MISMaP
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Wymagania (lista przedmiotów)
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2025Z: | W cyklu 2024Z: |
Efekty kształcenia
Zna podstawowe założenia terapii neuropsychologicznej, różne szkoły terapii. Zna metody terapii zaburzeń różnych funkcji poznawczych.
Student potrafi zaprojektować terapie osoby z zaburzeniami funkcji poznawczych po uszkodzeniu mózgu,
Zna relacje funkcjonalne zachodzące między aktywnością ośrodkowego układu nerwowego a czynnościami ruchowymi, poznawczymi i emocjonalnymi człowieka.
Rozumie relacje między teorią a praktyką rehabilitacji neuropsychologicznej
Zna i rozumie zasady etyki wykonywania zawodu.
Kryteria oceniania
Kolokwium zaliczeniowe (100%) Na koniec zajęć studenci będą musieli zaliczyć test podsumowujący składający się z ok. 30 pytań różnego formatu (jednokrotny i wielokrotny wybór, pytania otwarte).
Studenci zachęcani są do aktywnego uczestnictwa w zajęciach. Znaczący wkład merytoryczny w dyskusję i wyjątkowo dobrze wykonane zadania domowe, będą nagradzane dodatkową oceną.
Dopuszczalne są dwie nieusprawiedliwione nieobecności w semestrze. Dalsze nieusprawiedliwione nieobecności mogą skutkować obniżeniem oceny.
Literatura
Literatura obowiązkowa:
- Leśniak M. (2019). Jak rozumieć i badać skuteczność rehabilitacji neuropsychologicznej? Uwagi metodologiczne. W: J. Seniów (red.) Terapia neuropsychologiczna dorosłych chorych z ogniskowym uszkodzeniem mózgu. Warszawa: Wyd. IPiN
- Malec, J. F. (2009). Ethical and evidence-based practice in brain injury rehabilitation. Neuropsychological rehabilitation, 19(6), 790-806.
- Leśniak, M., Roessler-Górecka, M. (2019). Stany ograniczonej świadomości u dorosłych pacjentów po niepostępującym uszkodzeniu mózgu. W: Seniów J. (red.). Terapia neuropsychologiczna dorosłych chorych z uszkodzeniem mózgu. Warszawa: Wyd. IPiN
- Iwański, Sz. (2019). Terapia chorych z zaburzeniami uwagi. W: Seniów J. (red.). Terapia neuropsychologiczna dorosłych chorych z uszkodzeniem mózgu. Warszawa: Wyd. IPiN
- Polanowska, K. (2019). Terapia chorych z zespołem zaniedbywania. W: Seniów J. (red.). Terapia neuropsychologiczna dorosłych chorych z uszkodzeniem mózgu. Warszawa: Wyd. IPiN
- Velikonja, D., i in. (2023). INCOG 2.0 Guidelines for Cognitive Rehabilitation Following Traumatic Brain Injury, Part V: Memory. The Journal of head trauma rehabilitation, 38(1), 83–102.
- Polanowska, K. (2019). Terapia chorych z afazją. W: Seniów J. (red.). Terapia neuropsychologiczna dorosłych chorych z uszkodzeniem mózgu. Warszawa: Wyd. IPiN
- Seniów, J., Leśniak, M. (2019). Zaburzenia tak zwanej wyższej organizacji ruchu. Problemy rehabilitacji. W: Seniów J. (red.). Terapia neuropsychologiczna dorosłych chorych z uszkodzeniem mózgu. Warszawa: Wyd.IPiN
- Szczukiewicz P., Zawadzka E. (2017). Wsparcie psychiczne a pomaganie osobie z dysfunkcją mózgu W: E. Zawadzka, Ł. Domańska (red.). Diagnoza neuropsychologiczna – współczesne wyzwania i perspektywy rozwoju (s. 122-137). Warszawa: Wyd. Difin
- Szepietowska-Ilach, A. (2018). Paradygmat psychoterapii poznawczo-behawioralnej w diagnozie i rehabilitacji neuropsychologicznej. W: Szepietowska E. i Daniluk B. (red.). Rehabilitacja neuropsychologiczna - ujęcie holistyczne. Lublin: Wyd. UMCS
W cyklu 2024Z:
Literatura obowiązkowa: |
W cyklu 2025Z:
Literatura obowiązkowa: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: