Praca z grupą 2500-PL-PS-SP3/9-O3
Jeszcze nie wprowadzono opisu dla tego przedmiotu...
W cyklu 2024Z:
"Cel zajęć: Zapoznanie z podstawowymi zagadnieniami związanymi z planowaniem, prowadzeniem i ewaluacją różnych form nieterapeutycznej psychologicznej pracy z grupami, w tym szkoleń, warsztatów, treningów, grup wsparcia, warsztatów wymagań." |
W cyklu 2025Z:
"Cel zajęć: Zapoznanie z podstawowymi zagadnieniami związanymi z planowaniem, prowadzeniem i ewaluacją różnych form nieterapeutycznej psychologicznej pracy z grupami, w tym szkoleń, warsztatów, treningów, grup wsparcia, warsztatów wymagań." |
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student:
- potrafi wymienić i scharakteryzować wybrane metody pracy z grupy
- potrafi wymienić i scharakteryzować główne etapy procesu grupowego, ważne w pracy z grupami
- potrafi wymienić i zdefiniować główne mechanizmy pracy grupowej i rozumie ich implikacje dla prowadzenia grupy
- rozumie rolę i zna wybrane metody rozpoznania i analizy potrzeb poprzedzającej pracę z grupą
- rozumie podstawowe klasyfikacje formułowania celów
- rozumie rolę ewaluacji pracy z grupą i zna wybrane sposoby jej przeprowadzenia
- rozumie podstawowe mechanizmy decydujące o skuteczności uczenia: rolę dotychczasowej wiedzy i doświadczeń oraz doświadczeń tu i teraz, zna cztery etapy cyklu Kolba, wie czym jest uczenie biograficzne; potrafili wymienić czynniki sprzyjające transferowi uczenia się
- potrafi wymienić i scharakteryzować główne etapy procesu edukacyjnego w warsztacie umiejętności psychospołecznych, rozumie ich związek z etapami rozwoju procesu grupowego
- rozumie zasady doboru ćwiczeń / technik do poszczególnych etapów procesu grupowego i edukacyjnego
- potrafi wymienić klasyfikacje technik pracy z grupą
- potrafi zidentyfikować 4 elementy poprawnie skonstruowanego ćwiczenia
- potrafi wymienić kompetencje i umiejętności potrzebne trenerowi,
- rozumie rolę trenera w różnych „szkołach” i na różnych etapach procesu grupowego
- potrafi wymienić i scharakteryzować wybrane typy trenerów i strategie prowadzenia
- Zna zalety i ograniczenia oraz zasady współpracy trenerów
- potrafi wskazać źródła wytycznych dotyczących etyki trenerskiej i podstawowe zasady etyczne obowiązujące psychologa-trenera
Literatura
W cyklu 2024Z:
"Laguna, M. (2004). Szkolenia. Gdansk: GWP. Proces grupowy Kozak., A. (2014). Proces grupowy. One Press. Torój M. (2016). Praca z grupą szkoleniową. Rozdz. 1 i rozdz. 2.3. Gdańsk: GWP. Treningi I warsztaty umiejętności psychospołecznych Król-Fijewska, M. (1993). Trening asertywności. Rozdz. 1-3. Warszawa: PTP Styśko-Kunkowska M., Grzesiak-Feldman M. (w druku). Warsztaty umiejętności psychospołecznych. W: L. Grzesiuk, H. Suszek (red), Psychoterapia. Pogranicza. Warszawa: Eneteia. Trening interpersonalny Jedliński, K, Golińska, L., Karczewska-Kott, M., Łabędź, D., Ossowska, T. i Szczepańska, H (2008). Trening interpersonalny (wyd. 2). Warszawa: WAB. rozdziały 2, 4, 6,7 Zaborowski, Z. (1997). Trening interpersonalny. Część III i IV. Warszawa: Scholar. Grupa wsparcia Rylke, H. (1993). W zgodzie z soba i z uczniem. Rozdz. IV. 5 Wsparcie psychologiczne. Warszawa: WSIP. Wywiady grupowe Chirkowska-Smolak, T. (2017). Wykorzystanie zogniskowanych wywiadów grupowych (badań fokusowych) do pomiaru postaw pracowników. In A. Chirkowska-Smolak, Teresa, Hauziński (Ed.), w Zarządzanie oparte na dowodach. Teoria i praktyka (pp. 411–54). Kraków: Wydawnictwo LIBRON – Filip Lohner. Warsztaty wymagań Gottesdiener, E. (2008). Warsztaty wymagań, czyli narzędzie zespołowego precyzowania wymagań. Rozdział 1 i rozdział 9. Warszawa: MT&DC. Rozpoznanie i analiza potrzeb szkoleniowych, cele, mechanizmy Rae, L. (2004). Planowanie i projektowanie szkoleń. Kraków: Oficyna Ekonomiczna. rozdz. 1 Rozpoznanie i analiza potrzeb szkoleniowych (RAPS). s. 13-68. Brown, N. W. (2004). Psychoeducationalgroups. Process and practice(wyd. 2). Nowy York: Bruner-Routledge Taylor & Francis Group. S. 56-65 Ocen efektywności pracy grupowej Kirkpatrick, J.D., D., Kirkpatrick, W. K. (2016). Fourlevels of trainingevaluation. ATD Press. Grzesiak-Feldman M. i Stysko M. (2006). Warsztat umiejetnościpsychospolecznych jako metoda prowadzaca do zmiany w jednostce: analiza empiryczna. Psychologia. Edukacja i spoleczenstwo, 3, s. 231-244. Rola trenera, współpraca między trenerami Brown, N. W. (2004). Psychoeducationalgroups. Process and practice(wyd. 2). Nowy York: Bruner-Routledge Taylor & Francis Group. S. 47-56 Szymczak W. F. i Wański, T. (2011). Duet trenerski – nowe możliwości. W W. F. Szymczak i T. Wański (red.), Profesjonalni trenerzy: czyli jak planować i osiągać długofalowe rezultaty (s. 142–163). Sopot: GWP. Etyka Polskie Towarzystwo Psychologiczne (2005). Deklaracja Profesjonalnej Odpowiedzialnosci Trenera, uzyskany 5 maja 2006 z: http://www.ptp.org.pl/teksty/odp_trenera.doc Kossowska, M., Jarmuż, S., & Witkowski, T. (2008). Psychologia dla trenerów. Kraków: ABC a Wolters Kluwer business. Rozdz. 9 Etyka w pracy trenera i Dodatek:Kodeks Dobrych Praktyk Polskiej Izby Firm Szkoleniowych. Karbownik, I. (2011). Etyka trenera. W W. F. Szymczak i T. Wański (red.), Profesjonalni trenerzy: czyli jak planować i osiągać długofalowe rezultaty (s. 142–163). Sopot: GWP." |
W cyklu 2025Z:
"Laguna, M. (2004). Szkolenia. Gdansk: GWP. Proces grupowy Kozak., A. (2014). Proces grupowy. One Press. Torój M. (2016). Praca z grupą szkoleniową. Rozdz. 1 i rozdz. 2.3. Gdańsk: GWP. Treningi I warsztaty umiejętności psychospołecznych Król-Fijewska, M. (1993). Trening asertywności. Rozdz. 1-3. Warszawa: PTP Styśko-Kunkowska M., Grzesiak-Feldman M. (w druku). Warsztaty umiejętności psychospołecznych. W: L. Grzesiuk, H. Suszek (red), Psychoterapia. Pogranicza. Warszawa: Eneteia. Trening interpersonalny Jedliński, K, Golińska, L., Karczewska-Kott, M., Łabędź, D., Ossowska, T. i Szczepańska, H (2008). Trening interpersonalny (wyd. 2). Warszawa: WAB. rozdziały 2, 4, 6,7 Zaborowski, Z. (1997). Trening interpersonalny. Część III i IV. Warszawa: Scholar. Grupa wsparcia Rylke, H. (1993). W zgodzie z soba i z uczniem. Rozdz. IV. 5 Wsparcie psychologiczne. Warszawa: WSIP. Wywiady grupowe Chirkowska-Smolak, T. (2017). Wykorzystanie zogniskowanych wywiadów grupowych (badań fokusowych) do pomiaru postaw pracowników. In A. Chirkowska-Smolak, Teresa, Hauziński (Ed.), w Zarządzanie oparte na dowodach. Teoria i praktyka (pp. 411–54). Kraków: Wydawnictwo LIBRON – Filip Lohner. Warsztaty wymagań Gottesdiener, E. (2008). Warsztaty wymagań, czyli narzędzie zespołowego precyzowania wymagań. Rozdział 1 i rozdział 9. Warszawa: MT&DC. Rozpoznanie i analiza potrzeb szkoleniowych, cele, mechanizmy Rae, L. (2004). Planowanie i projektowanie szkoleń. Kraków: Oficyna Ekonomiczna. rozdz. 1 Rozpoznanie i analiza potrzeb szkoleniowych (RAPS). s. 13-68. Brown, N. W. (2004). Psychoeducationalgroups. Process and practice(wyd. 2). Nowy York: Bruner-Routledge Taylor & Francis Group. S. 56-65 Ocen efektywności pracy grupowej Kirkpatrick, J.D., D., Kirkpatrick, W. K. (2016). Fourlevels of trainingevaluation. ATD Press. Grzesiak-Feldman M. i Stysko M. (2006). Warsztat umiejetnościpsychospolecznych jako metoda prowadzaca do zmiany w jednostce: analiza empiryczna. Psychologia. Edukacja i spoleczenstwo, 3, s. 231-244. Rola trenera, współpraca między trenerami Brown, N. W. (2004). Psychoeducationalgroups. Process and practice(wyd. 2). Nowy York: Bruner-Routledge Taylor & Francis Group. S. 47-56 Szymczak W. F. i Wański, T. (2011). Duet trenerski – nowe możliwości. W W. F. Szymczak i T. Wański (red.), Profesjonalni trenerzy: czyli jak planować i osiągać długofalowe rezultaty (s. 142–163). Sopot: GWP. Etyka Polskie Towarzystwo Psychologiczne (2005). Deklaracja Profesjonalnej Odpowiedzialnosci Trenera, uzyskany 5 maja 2006 z: http://www.ptp.org.pl/teksty/odp_trenera.doc Kossowska, M., Jarmuż, S., & Witkowski, T. (2008). Psychologia dla trenerów. Kraków: ABC a Wolters Kluwer business. Rozdz. 9 Etyka w pracy trenera i Dodatek:Kodeks Dobrych Praktyk Polskiej Izby Firm Szkoleniowych. Karbownik, I. (2011). Etyka trenera. W W. F. Szymczak i T. Wański (red.), Profesjonalni trenerzy: czyli jak planować i osiągać długofalowe rezultaty (s. 142–163). Sopot: GWP." |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: