- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Psychologia osobowości 2500-PL-PS-OB3Z-1-OG
Zajęcia realizowane będą w czterech blokach tematycznych.
blok 1 WPROWADZENIE (2 wykłady):
- Osobowość jako wyjaśnienie spójności zachowania, różnic międzyosobniczych, i wysokiego stopnia integracji zachowania
- Idiograficzne i nomotetyczne podejście do osobowości. Osobowość jako układ dyspozycji i jako system mechanizmów psychologicznych
- Podstawowe pytania teorii osobowości.
- Dlaczego przeceniamy personalną spójność zachowania? (rola kulturowo ugruntowanej koncepcji osoby, narzędzi językowych i pojęciowych, "biasów" poznawczych naiwnego personalizmu). Próby rozwiązania problemu niezadowalającej spójności zachowania.
blok 2 PODSTAWOWE PODEJŚCIA W PSYCHOLOGII OSOBOWOŚCI (6 wykładów)
- Charakterystyka i krytyczna analiza klasycznych podejść w psychologii osobowości: perspektywa teorii cech, perspektywa teorii uczenia się, podejście psychodynamiczne (z teorią osobowości autorytarnej); podejście humanistyczne.
- Podejście poznawczo-społeczne: ogólna charakterystyka (m.in. teoria konstruktów osobistych; teoria schematów poznawczych; procesy konstruowania przeszłości, teraźniejszości oraz przyszłości).
- Rozwój osobowości.
blok 3 PSYCHOLOGIA "JA": (4 wykłady) prezentuje m.in.
- Wprowadzenie w psychologię "Ja" (m.in. obraz samego siebie jako podstawowe źródło integracji zachowania na poziomie osoby; Ja podmiotowe i przedmiotowe; geneza i rozwój Ja)
- Ja jako system samowiedzy: geneza, struktura, funkcjonowanie (m.in. koncepcja auto-schematów i totalitarnego ego; Ja realne i Ja idealne; konstruowanie poznawcze samego siebie; zmienna dostępność samowiedzy - rola wymogów sytuacji, autokoncentracji, chronicznej dostępności kategorii)
- Ja jako źródło motywacji do działania (m.in. dążenia związane z Ja: podtrzymanie poczucia własnej wartości, kontroli nad biegiem zdarzeń, tożsamości (odrębności); dążenie do wzrostu i rozwoju; dążenie do trafnego samopoznania.
- Ja w świecie społecznym: Ja prywatne i Ja publiczne. Ja niezależne i współzależne, znaczenie różnic kulturowych (H. Markus). Ja narracyjne (McAdams). Ja w interakcji społecznej: zjawisko autoprezentacji i jego mechanizmy.
- Tożsamość indywidualna a tożsamość społeczna. Obronne i nieobronne formy tożsamości społecznej (m.in. kolektywny narcyzm). Tożsamość społeczna a stereotypy i uprzedzenia.
blok 4 OSOBOWOŚĆ A KONTROLA I SAMOREGULACJA (3 wykłady)
- Procesy kontroli działania (m.in. orientacja na stan vs. orientacja na działanie; procesy identyfikacji własnego działania; mindlessness vs. mindfulness);
- Przesłanki spostrzegania wolności, kontroli i skuteczności własnych działań (m.in. zjawisko iluzji kontroli); kontrola umysłu (mental control); samokontrola a wyczerpywanie się zasobów samoregulacji;
- Konsekwencje zagrożenia wolności i kontroli (reaktancja, energizacja, pobudzenie motywacji do kontroli, wyuczona bezradność)
- Procesy adaptacji poznawczej do zagrożenia kontroli (m.in. model Taylor, strategie samoutrudniania i obronnego pesymizmu, narcyzm wielkościowy).
- Integracja: koncepcja dwóch systemów regulacji (teoria S. Epsteina).
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Egzamin pisemny z założonym poziomem trudności 60% (zaj. obligatoryjne) [4 ECTS/30h]
Literatura
LITERATURA OBOWIĄZKOWA
Cz. 1- Klasyczne orientacje w psychologii osobowości:
Podejście teorii cech i problem spójności ludzkich zachowań
Hall, C. C., Lindzey, G., Campbell, J. B. (2004).Teorie osobowości. Wydanie nowe (rozdział 7: Gordon Allport a jednostka, 273-313). Warszawa: PWN.
Strelau, J. (2000). Różnice indywidualne: Opis, determinanty i aspekt społeczny. W: J. Strelau (red.), Psychologia - podręcznik akademicki (t. 2, s. 652-662, cały paragraf 37.1). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Strus, W. i Cieciuch, J. (2014). Poza Wielką Piątką – przegląd modeli struktury osobowości. Polskie Forum Psychologiczne, 19(1), 17-49.
Podejście psychoanalityczne:
Hall, C. C., Lindzey, G., Campbell, J. B. (2004).Teorie osobowości. Wydanie nowe (rozdział 3: Analityczna teoria Junga, s. 96-137; rozdział 4: Teorie psychospołeczne: Adler, Fromm, Horney i Sullivan, s. 138-183; rozdział 5: Erik Erikson and współczesna teoria psychoanalityczna, s. 184-228). W-wa: PWN.
Drat-Ruszczak, K. (2000). Teorie osobowości - podejście psychodynamiczne i humanistyczne (s. 601-640: psychologia ego, teoria relacji z obiektem, psychologia self). W: J. Strelau (red.), Psychologia - podręcznik akademicki (t. 2). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Radkiewicz, P. (2012). Autorytaryzm a brzytwa Ockhama (s. 18-76). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
Podejście teorii uczenia się:
Pervin, L. A., i John, O. P. (2001). Osobowość: teoria i badania (r.10 – Uczeniowe ujęcia osobowości, s. 361-406). Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Bandura, A. (2007/1979). Społeczna teoria uczenia się. Warszawa: PWN R. 4: Determinanty następcze (od s. 117 "Wzmocnienie zastępcze" do 153).
Podejście psychologii humanistycznej:
Bugental, F. F. (1979). W poszukiwaniu autentyczności. W: K. Jankowski (red.), Przełom w psychologii (s. 325-340). W-wa, Czytelnik 1979.
Drat-Ruszczak, K. (2000). Teorie osobowości - podejście psychodynamiczne i humanistyczne (s. 640-652: nurt humanistyczny:). W: J. Strelau (red.), Psychologia - podręcznik akademicki (t. 2). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Cz 2 - Osobowość a poznawanie świata i podmiotowa kontrola własnej aktywności.
Oleś P. (2003). Rozwój osobowości, W: B. Harwas-Napierała, J. Trempała (red.) Psychologia rozwoju człowieka, tom 3 (s. 131-177). Warszawa: PWN.
Kofta, M., i Doliński, D. (2000). Poznawcze podejście do osobowości (całość). W: J. Strelau (red.), Psychologia: podręcznik akademicki (t. 2, s. 561-600). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Kolańczyk, A. (1998). Czuję, myślę, jestem. Świadomość i procesy psychiczne w ujęciu poznawczym (teoria S. Epsteina: s. 14-24). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Kwiatkowska, A. (1999). Tożsamość a społeczne kategoryzacje (teorie tożsamości społecznej: s. 80-112). Warszawa: Wyd. Instytutu Psychologii PAN.
Pervin, L. A. (2002). Psychologia osobowości. Gdańsk: GWP: s. 252 (od "Społeczno-poznawcza koncepcja Ja") do 273; s. 281 (od "Stałość i zmienność zachowań") do 304.
Rosenhan, D. L., i Seligman, M. E. P. (1994). Psychopatologia (depresja: t. 1, ss. 395-405). Warszawa: Polskie Towarzystwo Psychologiczne.
Sędek, G. (2001). Jak ludzie radzą sobie z sytuacjami, na które nie ma rady? .W: M. Kofta i T. Szustrowa (red.), Złudzenia, które pozwalają żyć: Szkice ze społecznej psychologii osobowości (ss.289-317). W-wa: PWN (lub: wyd.II, 2001, s. 226-248).
Suszek, H. (2005). Wielość Ja w społeczeństwie postmodernistycznym. Psychologia, Edukacja i Społeczeństwo, 2, 57-70.
Taylor, S. E. (1984). Przystosowanie do zagrażających wydarzeń. Nowiny Psychologiczne, 6-7, s. 15-38.
Wojciszke, B. (2011). Psychologia społeczna (rozdział 6 Spostrzeganie siebie, i r. 7 Samoocena, s. 150-199). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: