Ścieżki rozwoju zawodowego 2500-PL-PS-OB3L-3
1. Wprowadzenie: − informacja o formule zajęć i sposobie zaliczania − przygotowanie do przeprowadzenia wywiadu z psychologiem-praktykiem − przedstawienie i omówienie konspektu wywiadu
2 i 3. Realia pracy zawodowej psychologa: − prezentacja wywiadów przeprowadzonych przez studentów − opis ścieżek rozwoju zawodowego psychologów − identyfikacja kompetencji spostrzeganych jako niezbędne do ich realizacji
4. Wyobrażenia dotyczące przyszłej pracy/roli zawodowej: − zachęcenie do refleksji i/lub sprecyzowania wyobrażeń o własnej pracy zawodowej w przyszłości − znalezienie punktu wyjścia do budowania planu rozwoju
5. Różne drogi rozwoju i poszerzania kwalifikacji: − zapoznanie z obszarami zastosowań psychologii − ogólne omówienie specyfiki kompetencji w różnych obszarach − poznanie regulacji prawnych związanych z wykonywaniem pracy w różnych specjalnościach − dyplom EuroPsy
6. Sieci i szkolenia zawodowe: − poszerzenie wiedzy na temat organizacji stowarzyszających psychologów oraz branżowych i ogólnodostępnych sieci społecznościowych − sposoby wykorzystywania sieci społecznościowych w kontekście kariery zawodowej, − zwiększenie umiejętności wykorzystywania informacji na temat organizacji i sieci w planowaniu własnej kariery zawodowej oraz realizacji planów zawodowych
7. Przedsiębiorczość: − poznanie różnych form prowadzenia działalności gospodarczej, − ich wady i zalety dla różnych celów rozwoju zawodowego (produktów, usług), − podstawy wiedzy prawnej i administracyjnej związanej z uruchomieniem działalności gospodarczej.
8. Poszukiwanie pracy: − doświadczenie krytycznej analizy ofert pracy i konfrontacji ich z własnymi możliwościami, − poszerzenie zakresu własnych możliwości, spostrzeganych jako ważnych dla zdobycia pracy etatowej.
9. Praca na UW – nie tylko nauka: − poznanie drogi naukowej rozwoju zawodowego (akty prawne, kolejne etapy, możliwe miejsca pracy), − możliwości rozwoju w ramach Uniwersyteckiego Ośrodka Transferu Technologii i Inkubatora UW.
10 i 11. Usługa psychologiczna jako produkt: − schemat budowania usług/produktów (Design Thinking), − opisanie konkretnej usługi, wynikającej z planu rozwoju.
12. SWOT personalny: − zapoznanie ze schematem SWOT (Strengths – Weaknesses – Opportunities – Threats) i jego różnymi zastosowaniami, − przeprowadzenie analizy SWOT w odniesieniu do własnych planów zawodowych i osobistych możliwości.
13 i 14. Prezentacja i omówienie indywidualnych planów rozwoju zawodowego: − przygotowanie realnego planu własnego rozwoju zawodowego na najbliższe lata, − uzyskanie informacji zwrotnej od prowadzącego i współuczestników zajęć.
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
student zna: − różne nurty aktywności zawodowej psychologów; − prawne podstawy ochrony własności intelektualnej; − podstawy prawne oraz zasady bezpieczeństwa pracy w zawodzie psychologa; − podstawy zarządzania i przedsiębiorczości; − możliwości wykorzystywania ogólnodostępnych oraz branżowych sieci społecznościowych w kontekście kariery zawodowej;
Umiejętności:
student potrafi: − zastosować wiedzę do planowania oraz realizowania działań wspierających funkcjonowanie zawodowe;
Postawy:
student stosuje: − nabytą wiedzę, zachowując postawę rozumiejącą i wrażliwą na dobro jednostki; − zasady etyczne ważne przy podejmowaniu działań psychoterapeutycznych, psychoedukacyjnych, doradczych i szkoleniowych
Kryteria oceniania
1. Aktywność w przygotowywaniu prac domowych i w trakcie zajęć (30% oceny)
2. Praca zaliczeniowa, opisująca indywidualny plan rozwoju zawodowego (70% oceny)
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: