Jakościowe metody badawcze 2500-PL-PS-OB3L-2
Szczegółowy opis kursu:
Metody jakościowe są niezwykle różnorodne i obejmują m.inn.: analizę tematyczną, interpretacyjną analizę fenomenologiczną (IPA), podejście teorii ugruntowanej, metody narracyjne, analizę dyskursu, badania fokusowe, badania antropologiczne i metody mieszane, w tym oparte na transformacji danych jakościowych na ilościowe. Ze względu na podstawowy charakter kursu punkt ciężkości kursu będzie położony na analizę tematyczną oraz te podstawowe procedury jakościowe, które są wspólne wielu metodom, a także na naukę krytycznej recepcji badań jakościowych oraz szerzej myślenia jakościowego.
Kurs ma charakter zarówno teoretyczny jak i praktyczny. Studenci w ramach kursu tworzą i realizują w grupach swój własny jakościowy projekt badawczy. Aktywności projektowe obejmują tworzenie planów badawczych, zadawanie pytań badawczych, zbieranie i analizę danych jakościowych w tym wywiadów badawczych, pisanie raportów z badań oraz ich krytyczną ewaluację.
Od uczestników oczekiwana jest wstępna znajomość podstawowej metodologii badań psychologicznych i umiejętność czytania literatury w języku polskim i angielskim.
W cyklu 2024L:
Szczegółowy opis kursu: Wśród omawianych metod szczegółowych znajdą się analiza tematyczna i analiza treści, interpretatywna analiza fenomenologiczna, podejście teorii ugruntowanej, metody narracyjne, analiza dyskursu, badania fokusowe, badania antropologiczne i metody mieszane, w tym oparte na transformacji danych jakościowych na ilościowe. Ze względu na podstawowy charakter kursu punkt ciężkości kursu będzie jednak położony na podstawowe procedury jakościowe, które są wspólne wielu metodom i na naukę krytycznej recepcji badań jakościowych oraz szerzej myślenia jakościowego. |
Kierunek podstawowy MISMaP
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Studenci :
- Nauczą się podstawowych metod jakościowych stosowanych w badaniach naukowych w psychologii, wraz z uzasadnieniem ich użycia i praktyczną wiedzą związaną z planowaniem i prowadzeniem badan jakościowych i mieszanych.
- Rozwiną umiejętności związane z procedurami zbierania i analizy danych jakościowych w rożnych metodologiach.
- Rozwiną umiejętności związane z autorefleksyjnoscią siebie jako badaczy.
- Na podstawowym poziomie zapoznają się z programami komputerowymi wspierającymi analizy jakościowe i mieszane.
- Naucza się krytycznie oceniać, czytać i dyskutować literaturę naukową w dziedzinie psychologii wykorzystującą badania jakościowe.
- Kurs ćwiczy też umiejętności miękkie związane z prowadzeniem wywiadów badawczych i współpracą w grupie.
Kryteria oceniania
Warunkiem zaliczenia jest aktywny udział w kursie oraz wykonanie i zaliczenie wszystkich prac domowych indywidualnych i grupowych to znaczy: krytycznej prezentacji i ewaluacji istniejących badań na podstawie literatury, tworzenia planu wywiadu, transkrypcji wywiadu i finalnego raportu z badania z jakościowego wraz z jego prezentacją na zajęciach. Nieobecności liczniejsze niż 2 można w uzasadnionych przypadkach odrobić poprzez wykonanie dodatkowych prac.
Literatura
Braun V.& Clarke V (2021). Thematic Analysis: A Practical Guide. Sage.
Smith, J. A. (Ed.). (2007). Qualitative psychology: A practical guide to research methods. Sage.
Creswell, J. (2003). Research design: Qualitative, quantitative, and mixed methods approaches. Thousand Oaks: Sage.
Polskie wydanie:
Creswell, J. (2013). Projektowanie badań naukowych. Metody jakościowe, ilościowe i mieszane. Kraków: WUJ.
W cyklu 2024L:
Poza lekturami powyżej, program kursu pokrywa się w dużej mierze z programem podręcznika: Smith, J. A. (Ed.). (2007). Qualitative psychology: A practical guide to research methods. Sage. Oraz Polskie wydanie: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: