Psychologia kliniczna 2500-PL-PS-OB3L-1
Psychologia kliniczna jest dziedziną badań naukowych oraz obszarem działalności praktycznej psychologów, która dotyczy zaburzonych, jak i zdrowych przejawów funkcjonowania emocjonalnego, poznawczego, behawioralnego i somatycznego. Dziedzina ta w sposób na-ukowy opisuje i wyjaśnia zaburzone i zdrowe funkcjonowanie, ukazuje mechanizmy patoge-netyczne i salutogenetyczne, a praktyczne zastosowanie polega na diagnozie zaburzeń lub zdrowia, która staje się podstawą do planowania i stosowania psychologicznych form pomocy. Psychologia kliniczna jest szeroką dziedziną, w ramach której wyodrębnia się wiele sub-dyscyplin. Do najważniejszych z nich należą psychologia kliniczna dziecka i rodziny, psycho-logia kliniczna osoby dorosłej, neuropsychologia, psychologia zdrowia oraz cztery formy pomocy psychologicznej (profilaktyka, interwencja kryzysowa, psychoterapia oraz rehabilita-cja społeczna). Niniejszy wykład i seminarium koncentrują się na psychologii klinicznej dziecka, psychologii klinicznej osoby dorosłej oraz pomocy psychologicznej (tematyka doty-cząca pozostałych obszarów psychologii klinicznej omawiana jest na innych obowiązkowych zajęciach).
Celem wykładu jest zapoznanie studentów z podstawową wiedzą dotyczącą etiologii i mecha-nizmów powstawania zaburzeń psychicznych i problemów klinicznych z naciskiem na te oparte na dowodach naukowych. Zaburzenia psychiczne oraz zachowania zostaną zaprezen-towane zgodnie z międzynarodowymi klasyfikacjami ICD-10, DSM V oraz DC:0-5. Studenci uzyskają również informację o powstającej nowe klasyfikacji ICD-11. Treść wykładów obej-muje rozpoznawanie problemów psychicznych i ich klasyfikowanie, określanie mechanizmów powstawania zaburzeń psychicznych, znaczenie modeli teoretycznych w diagnozie klinicznej zaburzeń psychicznych oraz sposoby interwencji terapeutycznej i pomocy psychologicznej. Wykłady mają na celu integrację wiedzy z obszaru psychologii dziecka i rodziny z psychologią kliniczną wieku dorosłego.
Seminarium ma na celu dostarczenie podstawowej wiedzy i umiejętności całościowej analizy problemów psychologicznych dzieci, młodzieży i osób dorosłych w zakresie diagnozy i po-mocy psychologicznej. W toku zajęć ukazywana będzie ciągłość między rozwojem zaburzeń u dzieci a funkcjonowaniem osób w życiu dorosłym. Studenci będą mieli również okazję do ćwiczenia umiejętności zastosowania wiedzy płynącej z badań naukowych do rozumienia problematyki danej jednostki. Przedstawione zostaną dwa współczesne sposoby uprawiania psychologii klinicznej – praktyki opartej na dowodach (ang. evidence-based practice EBP) oraz praktyki poinformowanej badaniami (ang. evidence-informed practice EIP). Z tych po-wodów osiową metodą pracy w ramach seminarium jest analiza studiów przypadków. Ze względu na tę formę pracy duża część zajęć będzie się koncentrować wokół wybranych, spe-cyficznych problemów.
Koordynatorzy przedmiotu
Kierunek podstawowy MISMaP
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Literatura
Informacje dotyczące wymaganej literatury opisane są w sekcji “Zakres”.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: