Psychologia rozwoju człowieka I 2500-PL-PS-OB2Z-7
Jeszcze nie wprowadzono opisu dla tego przedmiotu...
|
W cyklu 2025Z:
Wykłady prezentują współczesną wiedzę wynikającą z teorii, koncepcji oraz badań w zakresie psychologii rozwoju człowieka. Każdy wykład obejmuje najważniejsze aspekty określonego obszaru rozwoju w pełnym cyklu życia człowieka (psychologia ciągu życia, lifespan psychology), podejmuje wątki etyczne, odnosi wiedzę do współczesnych warunków rozwoju człowieka oraz mobilizuje myślenie krytyczne osób studiujących. Omawiane są kluczowe pojęcia potrzebne do opisu rozwoju, zmian rozwojowych oraz ich badania, mechanizmy zmian rozwojowych, poszczególne obszary rozwojowe oraz najważniejsze społeczne, ekologiczne i kulturowe konteksty rozwoju człowieka. Ponadto, przedstawiane są mechanizmy regulacji relacji osoby z otoczeniem (np. koncepcje przywiązania i samoregulacji). Jako podsumowanie cyklu wykładów wprowadzane jest zagadnienie wspierania rozwoju w toku życia człowieka. |
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty uczenia się - wiedza
Osoba studiująca:
1. przywołuje najważniejsze badania, teorie i osiągnięcia w psychologii rozwoju człowieka.
2. wskazuje podstawowe mechanizmy i obszary rozwoju oraz wpływające na rozwój konteksty i przywołuje wyniki najnowszych badań w tym zakresie.
3. odnosi się do teorii rozwoju ruchowego oraz identyfikuje kamienie milowe w rozwoju motorycznym.
4. wskazuje prawidłowości rozwoju percepcji i działania w świecie przedmiotów i w świecie społecznym oraz przywołuje wyniki najważniejszych badań w tym zakresie.
5. wskazuje główne teorie rozwoju językowego, identyfikuje kamienie milowe w rozwoju językowym, odnosi się do uwarunkowań tego rozwoju oraz przywołuje wyniki badań dotyczących dwujęzyczności.
6. definiuje terminy poczucia siebie i pojęcia Ja, wskazuje mechanizmy ich rozwoju oraz identyfikuje kamienie milowe w tym rozwoju.
7. identyfikuje kamienie milowe w rozwoju emocjonalnym.
8. identyfikuje etapy rozwoju przywiązania, wskazuje jego ewolucyjne podstawy i określa różnice indywidualne w zakresie przywiązania.
9. rozróżnia najważniejsze koncepcje samoregulacji, wyjaśnia zmiany rozwojowe w tym zakresie oraz określa źródła powstawania i utrzymywania się zachowań agresywnych terminach samoregulacji.
10. rozróżnia podstawowe terminy stosowane w podejściu systemowym, określa cykl życia rodziny i wskazuje zadania rozwojowe rodziny.
11. identyfikuje domeny socjalizacji i efekty rozwojowe w każdej z domen.
12. wskazuje najważniejsze kontekstualne uwarunkowania rozwoju w cyklu życia człowieka
13. identyfikuje podstawowe zasady etyczne prowadzenia badań w ramach psychologii rozwoju
14. identyfikuje czynniki wspierające rozwój człowieka w biegu życia
Efekty uczenia się - umiejętności
Osoba studiująca:
1. odwołuje się do mechanizmów, obszarów i kontekstów rozwoju, aby wyjaśnić przebieg i efekty rozwoju.
2. krytycznie analizuje wybrane teorie i badania nad rozwojem na przestrzeni całego życia człowieka.
3. omawia sposoby wspierania rozwoju człowieka w ciągu całego życia
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Osoba studiująca:
1. jest uwrażliwiona na specyfikę potrzeb rozwojowych człowieka na różnych etapach rozwoju.
2. jest świadoma złożoności mechanizmów rozwoju człowieka.
3. dostrzega etyczne aspekty badań naukowych nad rozwojem człowieka.
4. jest świadoma, że rozwój to ciągły proces, trwający przez całe życie człowieka.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: