Statystyka II 2500-PL-PS-OB2Z-5
Zajęcia będą prowadzone w laboratorium komputerowym z wykorzystaniem pakietu statystycznego SPSS. Studenci nauczą się operowania na zbiorach danych oraz samodzielnego analizowania zależności za pomocą podstawowych testów statystycznych.
Zakres tematyczny zajęć:
• Zajęcia 1: Omówienie programu SPSS. Przygotowanie zbioru danych do analiz w SPSS – wpisywanie i opisywanie danych, wczytywanie danych z pliku tekstowego, import danych, opisywanie zmiennych.
• Zajęcia 2: Skale pomiarowe i odpowiednie dla nich statystyki opisowe; miary tendencji centralnej (średnia, mediana, modalna) i miary rozproszenia (minimum, maksimum, rozstęp, wariancja i odchylenie standardowe).
Rozkłady procentowe – częstości, tabele krzyżowe.
Graficzna prezentacja danych.
• Zajęcia 3: Tworzenie nowych zmiennych – rekodowanie, rangowanie, zliczanie odpowiedzi i obliczanie nowych wartości.
• Zajęcia 4: Analizy danych w podziale na podzbiory, wybieranie określonej grupy przypadków do analizy.
• Zajęcia 5: Standaryzacja wyników i jej zastosowanie.
• Zajęcia 6: Porównywanie średnich – testy t Studenta (dla jednej próby, dla prób zależnych, dla prób niezależnych) – założenia, odczytywanie średnich, wartości statystyki t, poziomów istotności. Interpretacja wydruków; prawidłowy zapis wyników, opis, ilustracja graficzna.
• Zajęcia 7: Testy t studenta (c.d.) Pojęcie istotności statystycznej. Miara wielkości efektu d-Cohena
• Zajęcia 8: Testy chi-kwadrat – założenia, interpretacja wydruków; opis, prawidłowy zapis wyników, ilustracja graficzna.
• Zajęcia 9: Miary współzmienności – korelacja. Założenia, interpretacja wydruków; opis, prawidłowy zapis wyników, ilustracja graficzna
• Zajęcia 10: Jednoczynnikowa analiza wariancji – założenia, zastosowanie. Interpretacja wydruku; prawidłowy zapis wyników, opis, ilustracja graficzna. Miara wielkości efektu eta-kwadrat
• Zajęcia 11: Jednoczynnikowa analiza wariancji – porównania planowane i porównania a posteriori (testy post-hoc i kontrasty).
• Zajęcia 12: Wybrane testy nieparametryczne (test U Manna-Whitneya, test Wilcoxona, test Kruskala-Wallisa, test Mediany, test znaków, test Friedmana) – założenia, interpretacja wydruków; prawidłowy zapis wyników, opis, ilustracja graficzna.
• Zajęcia 13: Dobieranie odpowiednich testów do problemów badawczych – rozwiązywanie zadań, opis wyników.
• Zajęcia 14: Zadania powtórkowe – praktyczne wykorzystanie zdobytej wiedzy
• Zajęcia 15: Kolokwium zaliczeniowe
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student umie sprawdzić założenia,+ policzyć za pomocą pakietu IBM SPSS, zinterpretować i opisać wyniki podstawowych testów statystycznych: testy t, jednoczynnikowa analiza wariancji, analiza korelacji, testy nieparametryczne, korelacje nieparametryczne.
Kryteria oceniania
Podstawą oceny końcowej będzie kolokwium z zadaniami praktycznymi (75%), praktyczne prace domowe, polegające na zrobieniu analizy statystycznej i opisaniu wyników (15%) i krótkie sprawdziany (10%).
Zaliczenie od 60%.
Literatura
Bedyńska, S. i Cypryańska, M. (red.). (2012). Statystyczny drogowskaz 1. Praktyczne wprowadzenie do wnioskowania statystycznego. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Sedno Spółka z o.o.
Bedyńska, S. i Cypryańska, M. (red.). (2013). Statystyczny drogowskaz 2. Praktyczne wprowadzenie do analizy wariancji. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Sedno Spółka z o.o.Ferguson G.A. i Takane Y. (1997). Analiza statystyczna w psychologii i pedagogice. Warszawa: PWN.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: