Statystyka III 2500-PL-PS-OB2L-4
Zakres tematyczny zajęć:
• Zajęcia 1 i 2: Dwuczynnikowa analiza wariancji w schemacie międzyosobowym – założenia, zastosowanie, omówienie efektów głównych i interakcyjnych, testy post-hoc dla efektów głównych, analiza efektów prostych, opis i ilustracja graficzna uzyskanych wyników
• Zajęcia 3: Jedno i dwuczynnikowa analiza wariancji w schemacie wewnątrzosobowym - zastosowanie, omówienie efektów głównych i interakcyjnych, analiza efektów głównych i prostych, opis i ilustracja graficzna uzyskanych wyników.
• Zajęcia 4: Analiza wariancji w schemacie mieszanym - zastosowanie, omówienie efektów głównych i interakcyjnych, analiza efektów głównych i prostych, opis i ilustracja graficzna uzyskanych wyników.
• Zajęcia 5: Wybrane testy nieparametryczne dla kilku grup zależnych i niezależnych (H Kruskala-Wallisa, test Friedmana, test mediany), opis uzyskanych wyników
• Zajęcia 6-10: Podstawy analizy regresji jedno- i wielozmiennowej - założenia, testowanie modelu, analiza hierarchiczna, zmienne dychotomiczne, interakcja, moderacja i mediacja. Opis i ilustracja graficzna uzyskanych wyników
• Zajęcia 11-13: Analiza czynikowa i analiza rzetelności – założenia, testowanie modelu, opis uzyskanych wyników
• Zajęcia 14: Praktyczne wykorzystanie zdobytej wiedzy; dobieranie odpowiednich testów do problemów badawczych – rozwiązywanie zadań, opis wyników
• Zajęcia 15: Kolokwium zaliczeniowe
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student umie sprawdzić założenia, policzyć za pomocą pakietu IBM SPSS, zinterpretować i opisać wyniki prezentowanych testów statystycznych: analiza wariancji w schemacie między i wewnątrzgrupowym oraz mieszanym, nieparametryczne odpowiedniki analizy wariancji, analiza regresji liniowej, analiza czynnikowa i analiza rzetelności.
Kryteria oceniania
Podstawą oceny końcowej będzie kolokwium z zadaniami praktycznymi (75%), praktyczne prace domowe, polegające na zrobieniu analizy statystycznej i opisaniu wyników (15%) i krótkie sprawdziany (10%).
Zaliczenie od 60%.
Dopuszczalne są dwie nieobecności nieusprawiedliwione.
Literatura
Bedyńska, S. i Cypryańska, M. (red.). (2012). Statystyczny drogowskaz 1. Praktyczne wprowadzenie do wnioskowania statystycznego. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Sedno Spółka z o.o. (rozdz. 8 i 9)
Bedyńska, S. i Cypryańska, M. (red.). (2013). Statystyczny drogowskaz 2. Praktyczne wprowadzenie do analizy wariancji. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Sedno Spółka z o.o. (rozdz. 1, 3-8)
Ferguson G.A. i Takane Y. (1997). Analiza statystyczna w psychologii i pedagogice. Warszawa: PWN. (rozdz. 15, 16, 18, 19, 22.4, 22.7, 22.8, 27, 28)
Lektury uzupełniające:
Bedyńska, S. i Książek, M. (red.). (2012). Statystyczny Drogowskaz 3. Praktyczny przewodnik wykorzystania modeli regresji oraz równań strukturalnych. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Sedno Spółka z o.o. - Część I Modele regresji (rozdz. 1-6, s. 13-158).
Król, G. i Wieczorkowska, G. (2004). Budowanie wskaźników za pomocą analizy czynnikowej. W: J. Brzeziński (red.), Metodologia badań psychologicznych (s. 391-417). Warszawa : PWN
Wieczorkowska G. i Wierzbiński J. (2007) Statystyka. Analiza badań społecznych, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe Scholar (rozdz. 10 – Budowanie indeksów złożonych. Zastosowanie analizy czynnikowej, s. 310-334)
Costello, A. B. i Osborne. J, (2005). Best practices in exploratory factor analysis: four recommendations for getting the most from your analysis. Practical Assessment Research & Evaluation, 10(7). Dostępny online: http://pareonline.net/getvn.asp?v=10&n=7
King, B.M. i Minium, E.W. (2009). Statystyka dla psychologów i pedagogów. Warszawa: PWN (rozdz.9 Predykcja i rozdz. 10 Interpretacyjne aspekty korelacji i regresji, s. 202–249)
Preacher, K. J. i Hayes, A. F. (2004). SPSS and SAS procedures for estimating indirect effects in simple mediation models. Behavior Research Methods, Instruments, and Computers, 36, 717-731.
Francuz, P. i Mackiewicz, R. (2005). Liczby nie wiedzą skąd pochodzą. Przewodnik po metodologii i statystyce nie tylko dla psychologów. Lublin: Wydawnictwo KUL. (rozdz. 8.3 Analiza regresji, s. 527-578).
Wieczorkowska, G. i Wierzbiński, J. (2007). Statystyka. Analiza badań społecznych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar. (rozdz. 8 Testowanie związku między zmiennymi ilościowymi: analiza regresji i współczynnik korelacji liniowej, s. 262-291).
Lektury dodatkowe
Cichocka, A. i Bilewicz, M. (2010). Co się kryje w nieistotnych efektach statystycznych? Możliwości zastosowania analizy supresji w psychologii społecznej. Psychologia Społeczna, 2-3(14), 191-198.
Radkiewicz, P. i Zieliński, M. W. (2010). Hierarchiczne modele liniowe. Co nam dają i kiedy warto je stosować. Psychologia Społeczna, 2-3(14), 217-233.
Sosnowski, T. (2010). Analiza interakcji zmiennych kategorialnych i ciągłych. Psychologia Społeczna, 2-3(14), 162-190.
Zieliński, P. (2010). Schemat powtarzanych pomiarów w ujęciu analizy wielopoziomowej – hierarchiczny model liniowy jako alternatywa dla analizy wariancji z powtarzanym pomiarem. Psychologia Społeczna, 2-3(14), 234-259.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: