Biologiczne mechanizmy zachowania I 2500-PL-PS-OB1Z-3
Jeszcze nie wprowadzono opisu dla tego przedmiotu...
W cyklu 2023Z:
Celem zajęć jest zapoznanie studentów pierwszego roku psychologii z podstawową wiedzą dotyczącą biologicznych mechanizmów leżących u podstaw związku mózg-zachowanie oraz dostarczenie ram pojęciowych do dalszego kształcenia na kierunku psychologia. |
W cyklu 2024Z:
Celem zajęć jest zapoznanie studentów pierwszego roku psychologii z podstawową wiedzą dotyczącą biologicznych mechanizmów leżących u podstaw związku mózg-zachowanie oraz dostarczenie ram pojęciowych do dalszego kształcenia na kierunku psychologia. |
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA
Po zakończeniu kursu student:
- zna budowę i działanie komórki nerwowej i glejowej
- zna mechanizm przewodzenia impulsu nerwowego w neuronie i w synapsie
- zna działanie podstawowych neurohormonów i neurotransmiterów
- zna budowę i działanie ośrodkowego i obwodowego układu nerwowego człowieka
- zna relacje funkcjonalne zachodzące między aktywnością ośrodkowego układu nerwowego a czynnościami poznawczymi, ruchowymi i emocjonalnymi człowieka
- zna podstawowe mechanizmy odpowiedzialne za odbiór bodźców zewnętrznych w receptorach
- zna neurofizjologiczne mechanizmy regulacji aktywności mięśni i organów wewnętrznych
- zna podstawowe metody pomiaru psychofizjologicznego oraz biologiczne mechanizmy leżące u podłoża mierzonych zmiennych
UMIEJĘTNOŚCI
Po zakończeniu kursu student:
- umie wskazać na schematach i rysunkach oraz nazwać struktury obwodowego i ośrodkowego układu nerwowego
- umie rozróżnić na rysunkach elementy neuronu
- umie powiązać aktywność organów wewnętrznych z poszczególnymi gałęziami OUN
- umie powiązać zjawiska sensoryczne i ruchowe z poszczególnymi elementami OUN
- umie połączyć zjawiska sensoryczne z działaniem układu nerwowego i receptorów
- rozróżnia sygnały elektrofizjologiczne: EKG, EMG, GSR i EEG
- umie ocenić, jak zmiany poziomu podstawowych neurohormonów i neurotransmiterów wpłyną na zachowanie i funkcjonowanie psychiczne człowieka
- umie zaproponować techniki pomiaru i procedury eksperymentalne do badania procesów poznawczych i emocjonalnych
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
Po zakończeniu kursu student:
- rozumie, że złożony charakter powiązań między badaniami psychologicznymi a innymi obszarami wiedzy sprawia, że dziedziny te stale się rozwijają, z czego wynika konieczność ciągłego uczenia się i uaktualniania posiadanej wiedzy
- jest świadom własnych ograniczeń jako psychologa i wie, kiedy zwrócić się do ekspertów we właściwej dziedzinie nauki lub praktyki
Literatura
W cyklu 2023Z:
Jaśkowski, P. (2009). Neuronauka poznawcza. Jak mózg tworzy umysł. Warszawa: VIZJAPRESS&IT. |
W cyklu 2024Z:
Jaśkowski, P. (2009). Neuronauka poznawcza. Jak mózg tworzy umysł. Warszawa: VIZJAPRESS&IT. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: