Metodologia badań psychologicznych 2500-PL-PS-OB1Z-2
Wykład omawia podstawy badań naukowych w zakresie psychologii. Omawiana jest definicja nauki i relacja między wiedzą potoczną a naukową, zagrożenia wynikające z postprawdy, specyfika psychologii, planowanie i prowadzenie badań empirycznych w tym zakresie.
Przedmiotem rozważań będą metody eksperymentalne i nieeksperymentalne, tworzenie wskaźników i narzędzi badawczych, badawczego, status pojęć psychologicznych. Omówione będą zalety i wady podejścia ilościowego w badaniu zachowania się człowieka, rola statystyki.
Uzupełnieniem wykładu jest zestaw lektur. Literatura obowiązkowa obowiązuje na egzaminie również w zakresie tematów nie poruszanych w czasie wykładu, zadaniem literatury uzupełniającej jest poszerzenie wiedzy i dodatkowe wyjaśnienie wykładanych zagadnień. Opanowane podstaw wiedzy wymaganej na egzaminie winno zająć przeciętnie ok. 60 godzin, biegłe opanowanie całości poruszanych zagadnień około 120 godzin.
Kierunek podstawowy MISMaP
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Po ukończeniu przedmiotu student wyjaśnia specyfikę psychologii jako nauki empirycznej, odróżnia wiedzę naukową od potocznej, odnosi pojęcia z zakresu filozofii nauki do wiedzy psychologicznej, rozróżnia obiektywny, subiektywny i intersubiektywny poziom wiedzy o rzeczywistości, formułuje prawidłowe definicje teoretyczne i operacyjne, wskazuje błędy w definicjach, projektuje wskaźniki pojęć psychologicznych, omawia nadznaczenie pojęć w psychologii, projektuje proste eksperymenty psychologiczne, rozumie idee stosowania statystyki w badaniach i wiążące się z tym możliwości błędu, wymienia i omawia reguły etyczne dotyczące badań psychologicznych.
Umiejętności
Student ocenia i interpretuje wyniki badań empirycznych w zakresie psychologii.
Kompetencje społeczne
Student rozumie konsekwencje irracjonalnych wyjaśnień zjawisk psychologicznych dla społeczeństwa, kluczową rolę rzetelności i uczciwości naukowej w dochodzeniu do prawdy o naturze człowieka. Potrafi ocenić badania naukowe z perspektywy etycznej. W relacji do autorytetów naukowych zachowuje zarówno szacunek jak i krytycyzm.
Kryteria oceniania
Egzamin testowy, obejmujący zarówno pytania o wiadomości z zakresu psychologii, jak i przykłady wymagające jej zastosowania, a zatem wykazania się umiejętnościami i kompetencjami.
Słuchacze otrzymują zestaw testów z lat ubiegłych, wraz z rozwiązaniami i komentarzami.
Próg zaliczenia wynosi 60% punktów.
Jeśli student uzyskał co najmniej 60% punktów, doliczone zostaną punkty za aktywność na wykładach (udział w bieżących testach). Maksymalna liczba punktów dodatkowych to 20%.
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
Obowiązkowa:
Bogdan Wojciszke (2004) "Systematycznie modyfikowane autoreplikacje: logika programu badań empirycznych w psychologii".(w:) J. Brzeziński (red.) Metodologia badań psychologicznych. Wybór tekstów. Warszawa: PWN
Babbie, Earl (2009) Podstawy badań społecznych, Warszawa: PWN (rozdziały 1,2,3,4,5,8,15)
Lub
Babbie, Earl (2003) Badania społeczne w praktyce, Warszawa: PWN (rozdziały 1,2,4,5,8,18.
Uzupełniająca:
Sady, W (2014) Spór o racjonalność naukową, Toruń:
Choynowski, M., (1971) Pomiar w psychologii (w) Kozielecki J., (red.) 4) Problemy psychologii matematycznej, Warszawa: PWN
King, B., Minium, E.W. (2009) "Statystyka dla psychologów i pedagogów", Warszawa: PWN
Weinberg, S. (2003) Scientists: Four gold lessons. Nature 426, 389
Paluchowski WJ (2012) Diagnoza psychologiczna. Proces, narzędzia, standardy.
Kordos, M (2002) Wykłady z historii matematyki
Brzeziński,J. (1999) Metodologia badań psychologicznych, Warszawa: PWN Rozdziały 1-8, 12,14, 17(p.1-3)
W cyklu 2024Z:
Obowiązkowa: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: