- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Wstęp do psychologii 2500-PL-PS-OB1Z-1-OG
Wykład 1. Psychologia, jej historyczne podstawy i współczesne kierunki
1. Psychologia, cele i zadania psychologii
2. Historyczne podstawy psychologii
3. Współczesne kierunki psychologii
- biologiczny
- psychodynamiczny
- behawiorystyczny
- poznawczy,
- humanistyczny
- ewolucjonistyczny
4. Proces badawczy i podstawowe metody badawcze w psychologii.
Literatura:
rozdział 1. Psychologia i życie (2-19) plus fragmenty rozdziału 2. Metody badawcze w psychologii.
Wykład 2. Relacja psychika a mózg
1. Od Heraklita i Platona do współczesnego ujęcia relacji psychika a mózg
2. Układ nerwowy, schemat, funkcjonowanie
- Ośrodkowy i obwodowy układ nerwowy
- Struktury pnia mózgu, układ limbiczny, kora mózgowa
- Asymetria półkulowa
3. Hormonalna regulacja zachowania i procesów wewnętrznych
4. Neuronalna regulacja zachowania i procesów wewnętrznych
Literatura: Gerrig, R.J., Zimbardo, P.G. (2006). Psychologia i życie. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN:
rozdział 3. Biologiczne i ewolucyjne podstawy zachowania (54-91)
Wykład 3. Świadomość, nieświadomość, przedświadomość, podświadomość
1. Świadomość, struktura świadomości i jej funkcje
2. Nieświadomość, procesy nieświadome
3. Wspomnienia przedświadome
4. Podświadome zdawanie sobie sprawy
5. Stany rozszerzonej świadomości
6. Sen i marzenia senne
7. Środki zmieniające psychikę
Literatura: Gerrig, R.J., Zimbardo, P.G. (2006). Psychologia i życie. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN: rozdział 5. Psychika, świadomość i odmienne stany świadomości (140-165)
Wykład 4. Zmysły i odbiór wrażeń, procesy organizujące percepcję
1. Ludzki system zmysłowy – podstawowe cechy
2. Progi absolutne, próg różnicy
3. Odbiór wrażeń, adaptacja sensoryczna
4. Procesy organizujące percepcję. Stałość spostrzegania
5. Procesy identyfikacji i rozpoznawania
6. Dwuznaczność i złudzenia
7. Procesy uwagi, jej funkcje i mechanizmy. Zadanie Stroopa
Literatura: Gerrig, R.J., Zimbardo, P.G. (2006). Psychologia i życie. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN: rozdział 4. Wrażenia zmysłowe i percepcja (92-139)
Wykład 5. Uczenie się przewidywalnych sygnałów, uczenie się o konsekwencjach, analiza zachowania
1. Czym jest uczenie się?
2. Warunkowanie klasyczne
3. Warunkowanie sprawcze
4. Zależności między zachowaniem a wzmocnieniem
5. Właściwości czynników wzmacniających. Reguły wzmacniania
6. Wpływ procesów poznawczych na uczenie się
7. Koneksjonistyczne modele uczenia się
Literatura: Gerrig, R.J., Zimbardo, P.G. (2006). Psychologia i życie. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN: rozdział 6. Uczenie się i analiza zachowania (166-201)
Wykład 6. Pamiętanie i zapominanie
1. Model systemu pamięciowego człowieka
2. Pamięć sensoryczna
3. Pamięć krótkotrwała (kodowanie, przechowywanie, przetwarzanie, wydobywanie)
4. Pamięć długotrwała
5. Pamięć proceduralna i deklaratywna
6. Dlaczego zapominamy?
7. Neurobiologia pamięci
Literatura: Gerrig, R.J., Zimbardo, P.G. (2006). Psychologia i życie. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN: rozdział 7. Pamięć (202-241)
Wykład 7. Umysł i procesy poznawcze
1. Badanie procesów poznawczych. Od introspekcji do obrazowania mózgu
2. Pojęcia i tworzenie pojęć
3. Schematy i skrypty
4. Badania wyobraźni wzrokowej. Mapy umysłowe
5. Rozumowanie (dedukcyjne, indukcyjne) i strategie rozwiązywania problemów
6. Sądzenie i podejmowanie decyzji
7. Język, kompetencja językowa i kompetencja komunikacyjna
8. Testowanie inteligencji, teorie inteligencji
Literatura: Gerrig, R.J., Zimbardo, P.G. (2006). Psychologia i życie. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN: rozdział 8. Procesy poznawcze (242-279) plus fragment rozdziału 9, 289-295)
Wykład 8. Emocje
1. Definicje emocji
2. Neurofizjologia emocji
3. Dynamika rozwoju emocjonalnego
4. Teoria reakcji organizmu Jamesa i Langego
5. Teoria ośrodkowych procesów nerwowych Cannona i Barda
6. Poznawcza teoria pobudzenia Lazarusa i Schachtera
7. Ewolucyjna teoria emocji Darwina
8. Poznawcze strategie modyfikowania stresu
Literatura: Gerrig, R.J., Zimbardo, P.G. (2006). Psychologia i życie. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN: rozdział 12. Emocje, stres i zdrowie (384-425)
Wykład 9. Motywacja
1. Rozumienie motywacji. Funkcje motywacji
2. Teoria instynktu
3. Teoria popędów a uczenie się
4. Teoria pobudzenia
5. Humanistyczna teoria motywacji wzrostu
6. Społeczno-poznawcze teorie motywacji
7. Prawo Yerkesa-Dodsona
8. Hierarchia potrzeb Maslowa
Literatura: Gerrig, R.J., Zimbardo, P.G. (2006). Psychologia i życie. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN: rozdział 11. Motywacja (352-383)
Wykład 10. Osobowość i różnice indywidualne
1. Osobowość i strategie badania osobowości
2. Teorie typów i teorie cech
3. Teorie psychodynamiczne. Główne mechanizmy obrony ego
4. Teorie humanistyczne osobowości
5. Teorie społecznego uczenia się i teorie poznawcze
6. Teorie jaźni
7. Ja w Internecie
Literatura: Gerrig, R.J., Zimbardo, P.G. (2006). Psychologia i życie. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN: rozdział 13. Osobowość człowieka (426-461)
Wykład 11. Rozwój w cyklu życia człowieka
1. Okresy rozwoju: prenatalny, perinatalny, postnatalny
2. Wyposażenie percepcyjne noworodka
3. Rozwój poznawczy. Stadia rozwoju wg Piageta
4. Współczesne poglądy na rozwój percepcyjny i pojęciowy. ToM
5. Stadia rozumowania moralnego wg Kohlberga. Koncepcja C. Gilligan
6. Stadia rozwoju psychospołecznego według Eriksona
7. Strategie i metody badania w psychologii rozwojowej
Literatura: Gerrig, R.J., Zimbardo, P.G. (2006). Psychologia i życie. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN: rozdział 10. Rozwój człowieka w ciągu całego życia (308-351)
Wykład 12. Człowiek w sytuacji społecznej
1. Przemożny wpływ sytuacji
- Facylitacja społeczna
- Role i reguły społeczne: typowe role więźnia i strażnika
- Normy społeczne
- Konformizm czy niezależność
- Wpływ autorytetu
2. Konstruowanie rzeczywistości społecznej
3. Rozwiązywanie problemów społecznych
4. Interwencja przypadkowego świadka w sytuacji krytycznej
Literatura: Gerrig, R.J., Zimbardo, P.G. (2006). Psychologia i życie. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN: rozdział 17. Procesy społeczne, społeczeństwo i kultura (562-597)
Wykład 13. Etyka badań psychologicznych
1. Przykłady eksperymentów, które nie spełniają wymogu perfekcjonizmu etycznego
2. Etyka badań empirycznych w psychologii. Dziesięć zasad etycznego prowadzenia badań empirycznych
3. Problemy w badaniach przeprowadzanych na zwierzętach: nauka, etyka, polityka
4. Lista reguł krytycznego myślenia dla „konsumentów” wiedzy naukowej
5. Jak stać się rozważnym odbiorcą statystyki?
Literatura: Gerrig, R.J., Zimbardo, P.G. (2006). Psychologia i życie. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN: rozdział 2. Metody badawcze w psychologii (20-41). Dodatek statystyczny (42-53).
Wykład 14. Główne typy zaburzeń psychicznych
1. Norma a patologia psychiczna
2. Klasyfikacja zaburzeń psychicznych
3. Typy zaburzeń psychicznych
4. Terapie zaburzeń
(terapie psychodynamiczne, behawioralne, terapie poznawcze, terapie egzystencjalno-humanistyczne, biomedyczne)
5. Ocena skuteczności terapii, strategie profilaktyczne
Literatura: Gerrig, R.J., Zimbardo, P.G. (2006). Psychologia i życie. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN: rozdziały 14-15.
Wykład 15. Teoria czynności i teorie pochodne
1. Teoria czynności Tadeusza Tomaszewskiego
2. Regulacyjna teoria temperamentu Jana Strelaua
3. Regulacyjna teoria osobowości wg Janusza Reykowskiego
4. Teoria czynności a psychotrangresjonizm Józefa Kozieleckiego
5. Teoria czynności a Idy Kurcz teoria czynności werbalnych i komunikacyjnych
Literatura: I. Kurcz, D. Kądzielawa (red.) (2002). Psychologia czynności. Nowe perspektywy. Warszawa: Scholar (wybrane fragmenty)
Rodzaj przedmiotu
ogólnouniwersyteckie
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu kursu „Wstęp do Psychologii” student
w zakresie wiedzy:
Zna specyfikę języka naukowego psychologii. Ma pogłębioną wiedzę na temat różnic w zakresie metod i pojęć używanych w psychologii i naukach pokrewnych.
Zna powiązania pomiędzy psychologią a tymi naukami. K_W01
Rozumie pojęcie metody naukowej w kontekście psychologii.
Zna jej zalety i ograniczenia. K_W02
Zna metody statystyczne mające zastosowanie we współczesnych badaniach
psychologicznych K_W03
Umie scharakteryzować rozwój człowieka w poszczególnych fazach życia
oraz w zakresie podstawowych sfer funkcjonowania K_W07
Ma pogłębioną wiedzę na temat funkcjonowania poznawczego człowieka K_W08
Posiada wiedzę na temat stanów afektywnych i ich wpływu na zachowanie K_W09
Zna i rozumie mechanizmy i prawidłowości rządzące funkcjonowaniem człowieka w kontekście społecznym K_W10
Ma wiedzę na temat uwarunkowań i konsekwencji różnic indywidualnych w zachowaniu K_W11
Potrafi zidentyfikować objawy zaburzeń psychicznych, zna ich uwarunkowania
oraz podstawowe metody ukierunkowanych na nie oddziaływań psychologicznych K_W13
Zna historię rozwoju myśli psychologicznej, jej metod badawczych oraz stosowanych teorii na tle rozwoju nauki oraz historii myśli ludzkiej K_W14
- w zakresie umiejętności:
Potrafi krytycznie analizować i oceniać wyniki badań naukowych, dokonywać
weryfikacji ich popularno-naukowych omówień oraz praktycznych zastosowań
wiedzy psychologicznej. K_U05
- w zakresie kompetencji społecznych
-Jest świadomy różnorodności celów i wartości uznawanych przez ludzi i potrafi
respektować tę różnorodność. Z szacunkiem odnosi się do ludzi niezależnie od płci,
orientacji seksualnej, poziomu edukacji, grupy społecznej, wyznania i kultury.
K_K01
Potrafi wykorzystywać posiadaną wiedzę do podejmowania lub wspierania działań
innowacyjnych oraz przedsiębiorczych.
K_K02
Kryteria oceniania
Egzamin testowy (pisemny)
(40 pytań z czterema odpowiedziami do wyboru,
zawsze tylko jedna z odpowiedzi jest prawidłowa)
Próg zaliczenia: 60% poprawnych odpowiedzi
Skala ocen:
24-26 dst
27-29 dst+
30-32 db
33-35 db+
36-38 bdb
39-40 celująco
Praktyki zawodowe
Nie ma
Literatura
Literatura obowiązkowa:
Required reading:
Gerrig, R.J., Zimbardo, P.G. (2006). Psychologia i życie [Psychology and Life]. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN: chapters 1, 3-8, 10-13, 16) or
Zimbardo, P.G., Gerrig, R.J., (2012). Psychologia i życie [Psychology and Life]. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN: chapters 1, 3-8, 10-13, 16)
Literature: I. Kurcz, D. Kądzielawa (ed.) (2002). Psychologia czynności. Nowe perspektywy. Psychology of Action. New Prospects] Warszawa: Scholar (excerpts)
Materiały pomocnicze:
Auxiliary material:
http://aneksy.pwn.pl/psychologia/
Literatura uzupełniająca:
Supplementary reading:
Materska, M. (2001). Wstęp do psychologii z elementami historii psychologii: Skrypt dla początkujących [Introduction to Psychology with Elements of the History of Psychology. Course Book for Beginners]. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: