Teoria i praktyka uważności 2500-PL-PS-FS4-02
Jeszcze nie wprowadzono opisu dla tego przedmiotu...
W cyklu 2024Z:
Celem zajęć jest zapoznanie studentek i studentów z teoretycznymi, filozoficznymi i psychologicznymi podstawami mindfulness oraz stworzenie możliwości do cotygodniowej praktyki uważności w grupie. Koncepcja uważności jest szerzej znana w Polsce od kilku lat. Jednak nurt badań nad jej wpływem na ludzkie zdrowie i samopoczucie liczy sobie już tych lat około czterdziestu. Znane są korzyści z zastosowania praktyki mindfulness w wielu obszarach życia społecznego w tym przede wszystkim edukacji i obszarze zdrowia psychicznego. Na świecie wiele szkół i uczelni wprowadza zajęcia mindfulness, uznając że jest to ważna kompetencja wspierająca radzenie sobie ze stresem, koncentrację uwagi, regulację emocji oraz szeroko rozumiany dobrostan. W czasie zajęć studentki i studenci poznają podstawy mindfulness oraz badania dotyczące wpływu treningu uważności na organizm i zdrowie człowieka. Porozmawiamy o genezie metody, jej dynamicznym rozwoju i wielości obszarów zastosowania. Uczestnicy i uczestniczki będą mieli również możliwość rozwijać kompetencję uważności, poprzez cotygodniową praktykę. |
W cyklu 2024L:
Celem zajęć jest zapoznanie studentek i studentów z teoretycznymi, filozoficznymi i psychologicznymi podstawami mindfulness oraz stworzenie możliwości do cotygodniowej praktyki uważności w grupie. Koncepcja uważności jest szerzej znana w Polsce od kilku lat. Jednak nurt badań nad jej wpływem na ludzkie zdrowie i samopoczucie liczy sobie już tych lat około czterdziestu. Znane są korzyści z zastosowania praktyki mindfulness w wielu obszarach życia społecznego w tym przede wszystkim edukacji i obszarze zdrowia psychicznego. Na świecie wiele szkół i uczelni wprowadza zajęcia mindfulness, uznając że jest to ważna kompetencja wspierająca radzenie sobie ze stresem, koncentrację uwagi, regulację emocji oraz szeroko rozumiany dobrostan. W czasie zajęć studentki i studenci poznają podstawy mindfulness oraz badania dotyczące wpływu treningu uważności na organizm i zdrowie człowieka. Porozmawiamy o genezie metody, jej dynamicznym rozwoju i wielości obszarów zastosowania. Uczestnicy i uczestniczki będą mieli również możliwość rozwijać kompetencję uważności, poprzez cotygodniową praktykę. |
W cyklu 2025Z:
Celem zajęć jest zapoznanie studentek i studentów z teoretycznymi, filozoficznymi i psychologicznymi podstawami mindfulness oraz stworzenie możliwości do cotygodniowej praktyki uważności w grupie. Koncepcja uważności jest szerzej znana w Polsce od kilku lat. Jednak nurt badań nad jej wpływem na ludzkie zdrowie i samopoczucie liczy sobie już tych lat około czterdziestu. Znane są korzyści z zastosowania praktyki mindfulness w wielu obszarach życia społecznego w tym przede wszystkim edukacji i obszarze zdrowia psychicznego. Na świecie wiele szkół i uczelni wprowadza zajęcia mindfulness, uznając że jest to ważna kompetencja wspierająca radzenie sobie ze stresem, koncentrację uwagi, regulację emocji oraz szeroko rozumiany dobrostan. W czasie zajęć studentki i studenci poznają podstawy mindfulness oraz badania dotyczące wpływu treningu uważności na organizm i zdrowie człowieka. Porozmawiamy o genezie metody, jej dynamicznym rozwoju i wielości obszarów zastosowania. Uczestnicy i uczestniczki będą mieli również możliwość rozwijać kompetencję uważności, poprzez cotygodniową praktykę. |
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu kursu studenci i studentki:
Wiedza
• posiadają wiedzę na temat teoretycznych, filozoficznych i psychologicznych podstaw nurtu mindfulness
• dysponują wiedzą o genezie metody i jej rozwoju w kontekście historycznym
• posiadają wiedzę na temat różnorakich zastosowań mindfulness
• znają wyniki badań naukowych dotyczących skuteczności metod opartych na mindfulness w różnych obszarach funkcjonowania człowieka
Umiejętności
• praktykują uważność we własnym życiu
• korzystają z różnych sposobów praktykowania mindfulness, zarówno formalnych jak i nieformalnych
• stale rozwijają nawyk świadomej obserwacji swojego funkcjonowania w różnych obszarach
Kompetencje społeczne
• wykorzystują posiadaną wiedzę i umiejętności dla własnego rozwoju i dobrostanu
Literatura
W cyklu 2024Z:
Brown, K.W., Ryan, R.M. (2003). The benefits of being present: Mindfulness and its role in psychological well-being. Journal of Personality and Social Psychology, 84. Carmody, J., Baer, R.A. (2008). Relationships between mindfulness practice and levels of mindfulness, medical and psychological symptoms and well-being in a mindfulness-based stress reduction program. Journal of Behavioral Medicine, 31, 23–33. Creswell, JD, Taren, AA, Lindsay, EK, Greco, CM, Gianaros, PJ, Fairgrieve, A, Marsland, AL, Brown, KW, Way, BM, Rosen, RK, Ferris, JL, (2016). Alterations in Resting-State Functional Connectivity Link Mindfulness Meditation With Reduced Interleukin-6: A Randomized Controlled Trial. Biol Psychiatry, 2016 Jul 1;80(1):53-61. doi: 10.1016/j.biopsych.2016.01.008. Kabat-Zinn, J. „Życie - piękna katastrofa”. Czarna Owca. Kang Y, Gray JR, Dovidio JF. (2014). The nondiscriminating heart: lovingkindness meditation training decreases implicit intergroup bias. Journal Exp Psychol Gen. 2014 Jun;143(3):1306-1313. doi: 10.1037/a0034150. Pascual-Leone A, Amedi A, Fregni F, Merabet LB. (2005). The plastic human brain cortex. Annu Rev Neurosci. 2005;28:377-401. doi: 10.1146/annurev.neuro.27.070203.144216. Rosenkranz MA, Davidson RJ, Maccoon DG, Sheridan JF, Kalin NH, Lutz A. (2013). A comparison of mindfulness-based stress reduction and an active control in modulation of neurogenic inflammation. Brain Behav Immun. 2013 Jan;27(1):174-84. doi: 10.1016/j.bbi.2012.10.013. Singer T, Klimecki OM. (2014). Empathy and compassion. Curr Biol. 2014 Sep 22;24(18):R875-R878. doi: 10.1016/j.cub.2014.06.054. Slagter HA, Lutz A, Greischar LL, Francis AD, Nieuwenhuis S, Davis JM, Davidson RJ.(2007). Mental training affects distribution of limited brain resources. PLoS Biol. 2007 Jun;5(6):e138. doi: 10.1371/journal.pbio.0050138. Tang, Y., Hozel, B., Posner, M. (2015). The neuroscience of mindfulness meditation. Nature Reviews Neuroscience, March 2015. DOI: 10.1038/nrn3916 Thich Nhat Hanh, „Cud uważności. Prosty podręcznik medytacji”. Czarna Owca. |
W cyklu 2024L:
Brown, K.W., Ryan, R.M. (2003). The benefits of being present: Mindfulness and its role in psychological well-being. Journal of Personality and Social Psychology, 84. Carmody, J., Baer, R.A. (2008). Relationships between mindfulness practice and levels of mindfulness, medical and psychological symptoms and well-being in a mindfulness-based stress reduction program. Journal of Behavioral Medicine, 31, 23–33. Creswell, JD, Taren, AA, Lindsay, EK, Greco, CM, Gianaros, PJ, Fairgrieve, A, Marsland, AL, Brown, KW, Way, BM, Rosen, RK, Ferris, JL, (2016). Alterations in Resting-State Functional Connectivity Link Mindfulness Meditation With Reduced Interleukin-6: A Randomized Controlled Trial. Biol Psychiatry, 2016 Jul 1;80(1):53-61. doi: 10.1016/j.biopsych.2016.01.008. Kabat-Zinn, J. „Życie - piękna katastrofa”. Czarna Owca. Kang Y, Gray JR, Dovidio JF. (2014). The nondiscriminating heart: lovingkindness meditation training decreases implicit intergroup bias. Journal Exp Psychol Gen. 2014 Jun;143(3):1306-1313. doi: 10.1037/a0034150. Pascual-Leone A, Amedi A, Fregni F, Merabet LB. (2005). The plastic human brain cortex. Annu Rev Neurosci. 2005;28:377-401. doi: 10.1146/annurev.neuro.27.070203.144216. Rosenkranz MA, Davidson RJ, Maccoon DG, Sheridan JF, Kalin NH, Lutz A. (2013). A comparison of mindfulness-based stress reduction and an active control in modulation of neurogenic inflammation. Brain Behav Immun. 2013 Jan;27(1):174-84. doi: 10.1016/j.bbi.2012.10.013. Singer T, Klimecki OM. (2014). Empathy and compassion. Curr Biol. 2014 Sep 22;24(18):R875-R878. doi: 10.1016/j.cub.2014.06.054. Slagter HA, Lutz A, Greischar LL, Francis AD, Nieuwenhuis S, Davis JM, Davidson RJ.(2007). Mental training affects distribution of limited brain resources. PLoS Biol. 2007 Jun;5(6):e138. doi: 10.1371/journal.pbio.0050138. Tang, Y., Hozel, B., Posner, M. (2015). The neuroscience of mindfulness meditation. Nature Reviews Neuroscience, March 2015. DOI: 10.1038/nrn3916 Thich Nhat Hanh, „Cud uważności. Prosty podręcznik medytacji”. Czarna Owca. |
W cyklu 2025Z:
Brown, K.W., Ryan, R.M. (2003). The benefits of being present: Mindfulness and its role in psychological well-being. Journal of Personality and Social Psychology, 84. Carmody, J., Baer, R.A. (2008). Relationships between mindfulness practice and levels of mindfulness, medical and psychological symptoms and well-being in a mindfulness-based stress reduction program. Journal of Behavioral Medicine, 31, 23–33. Creswell, JD, Taren, AA, Lindsay, EK, Greco, CM, Gianaros, PJ, Fairgrieve, A, Marsland, AL, Brown, KW, Way, BM, Rosen, RK, Ferris, JL, (2016). Alterations in Resting-State Functional Connectivity Link Mindfulness Meditation With Reduced Interleukin-6: A Randomized Controlled Trial. Biol Psychiatry, 2016 Jul 1;80(1):53-61. doi: 10.1016/j.biopsych.2016.01.008. Kabat-Zinn, J. „Życie - piękna katastrofa”. Czarna Owca. Kang Y, Gray JR, Dovidio JF. (2014). The nondiscriminating heart: lovingkindness meditation training decreases implicit intergroup bias. Journal Exp Psychol Gen. 2014 Jun;143(3):1306-1313. doi: 10.1037/a0034150. Pascual-Leone A, Amedi A, Fregni F, Merabet LB. (2005). The plastic human brain cortex. Annu Rev Neurosci. 2005;28:377-401. doi: 10.1146/annurev.neuro.27.070203.144216. Rosenkranz MA, Davidson RJ, Maccoon DG, Sheridan JF, Kalin NH, Lutz A. (2013). A comparison of mindfulness-based stress reduction and an active control in modulation of neurogenic inflammation. Brain Behav Immun. 2013 Jan;27(1):174-84. doi: 10.1016/j.bbi.2012.10.013. Singer T, Klimecki OM. (2014). Empathy and compassion. Curr Biol. 2014 Sep 22;24(18):R875-R878. doi: 10.1016/j.cub.2014.06.054. Slagter HA, Lutz A, Greischar LL, Francis AD, Nieuwenhuis S, Davis JM, Davidson RJ.(2007). Mental training affects distribution of limited brain resources. PLoS Biol. 2007 Jun;5(6):e138. doi: 10.1371/journal.pbio.0050138. Tang, Y., Hozel, B., Posner, M. (2015). The neuroscience of mindfulness meditation. Nature Reviews Neuroscience, March 2015. DOI: 10.1038/nrn3916 Thich Nhat Hanh, „Cud uważności. Prosty podręcznik medytacji”. Czarna Owca. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: