Rozmowa psychologiczna cz. I 2500-PL-PS-FS1-05
Zajęcia przeznaczone dla osób zainteresowanych doskonaleniem rozmowy psychologicznej jako metody diagnozy oraz pozostawania w kontakcie z drugą osobą.Problematyka zajęć: 1. Kontakt indywidualny;2. Sposoby prowadzenia rozmowy; 3.zasady wnioskowania i stawiania hipotez
1. Przedstawienie problematyki zajęć. Organizacja zajęć. Przedstawienie zasad zaliczenia seminarium.
2. Rozmowa codzienna a rozmowa psychologiczna. Rozmowa psychologiczna jako metoda diagnozy osoby oraz metoda pozostawania w kontakcie.
3. Kontakt indywidualny. Cel, zasady. Czynniki utrudniające i sprzyjające optymalnemu powstawaniu w kontakcie. Motywacja osoby. Decentracja interpersonalna.
4. Asymetria ról w rozmowie psychologicznej. Rola pierwszego wrażenia. Deformacje w spostrzeganiu.
5. Komunikowanie się a rozmowa psychologiczna. Problem ujawniania własnego Ja.
6. Umiejętności psychologiczne a rozmowa: podążanie za klientem, empatia; otwartość.
7. Opór. Pojęcie, funkcje. Metody radzenia sobie z problemem oporu w kontakcie.
8. Sposoby prowadzenia rozmowy psychologicznej.
9. Wnioskowanie diagnostyczne. Rozmowa jako element diagnozy osoby. Materiał diagnostyczny; odniesienie do teorii psychologicznej.
10. Rola informacji zwrotnych. Formułowanie informacji zwrotnych. Zasady etyczne.
11. Społeczne spostrzeganie zawodu psychologa.
12 i 13. Rozmowa psychologiczna a wiek rozmówcy. Dziecko;
osoba w wieku dorastania; dorosły; osoba starsza.
14. Rozmowa psychologiczna; trudności i doświadczenia
studentów.
15. Omówienie prac zaliczeniowych.
Kierunek podstawowy MISMaP
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
student przeprowadza rozmowę psychologiczną i jest w stanie ocenić krytycznie jej przebieg. Student formułuje przypuszczenia dotyczące osoby, z którą rozmawiał oraz rozpoznaje właściwości kontaktu z nią.
Kryteria oceniania
kolokwium jednokrotnego wyboru (wymagane 60% prawidłowych odpowiedzi) .oraz wykonanie dodatkowego zadania - przeprowadzenia rozmowy psychologicznej
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
1. Egan G. (2002) Kompetentne pomaganie. Poznań: Zysk i S ? ka Wydawnictwo.
2. Grzesiuk L. (1995) (red.) Psychoterapia. Warszawa: PWN.
3. Grzesiuk L., Trzebińska E. (1984) Jak ludzie porozumiewają się. Warszawa: Nasza Księgarnia.
4. Johnson D. (1992) Podaj dłoń. Warszawa: Instytut Psychologii Zdrowia i Trzeźwości.
5. Okun B.F. (2002) Skuteczna pomoc psychologiczna. Warszawa: Instytut Psychologii Zdrowia i Trzeźwości.
6. Sztander W.(1999) Rozmowy, które pomagają. Warszawa: Instytut Psychologii Zdrowia i Trzeźwości.
7. Szustrowa T. (1991) Swobodne techniki diagnostyczne: wywiad i obserwacja. Warszawa: Wydawnictwa UW.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: