Diagnoza osobowości dziecka na podstawie badania Testem Apercepcji Tematycznej dla dzieci (CAT) 2500-PL-PS-FS1
Zapoznanie studentów z podstawami teoretycznymi i specyfiką diagnozy osobowości, ze szczególnym uwzględnieniem zagadnień etycznych.
1. Specyfika psychologicznej diagnozy dzieci - problemy metodologiczne i etyczne
Zadanie domowe: przygotowanie kontraktu diagnostycznego z dzieckiem i z rodzicami
2. Charakterystyka okresu rozwojowego 3-10 lat
3. Obserwacja dziecka jako źródło hipotez diagnostycznych
zadanie domowe: przygotowanie arkusza obserwacji zachowania dziecka
4. Metody projekcyjne – podstawy teoretyczne, klasyfikacja
5. Ograniczenia stosowania testów projekcyjnych i ich interpretacji
6. CAT jako metoda diagnostyczna – konstrukcja, wersje
7. Zasady badania testem CAT – wybór wersji
8. Podmiotowe i sytuacyjne wyznaczniki interpretacji opowiadań dzieci
9. Interpretacja opowiadań
Zadanie domowe: przygotowanie interpretacji co najmniej dwóch przykładowych opowiadań badanego dziecka
10. Tworzenie diagnozy w oparciu o interpretację obrazków oraz obserwację dziecka
11. -14. Omówienie diagnoz przedstawianych przez uczestników kursu
Szacowany nakład pracy studenta: przygotowanie do zajęć, zawarcie kontraktu, badanie, opracowanie badania, udzielenie informacji zwrotnych – ponad 50 godzin
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Wiedza. Student:
- wymienia i rozumie reguły postępowania diagnostycznego w przypadku gdy klientem jest dziecko
- rozumie trudności metodologiczne psychologicznych badań diagnostycznych dzieci i potrafi wymienić podstawowe metody
- potrafi scharakteryzować rozwój dziecka w okresie 3-10 lat
- potrafi scharakteryzować założenia teoretyczne konstrukcji i interpretacji testów projekcyjnych
Umiejętności. Student:
- prawidłowo zawiera kontrakt z dzieckiem i jego rodzicami
- potrafi przygotować arkusz obserwacji dziecka i zastosować go w praktyce
- potrafi poprawnie zbadać dziecko testem CAT
- potrafi opracować i przekazać informację zwrotną dziecku i rodzicom
Umiejętności, postawy. Student:
- dostrzega ograniczenia wynikające ze stosowania technik projekcyjnych
- potrafi krytycznie zinterpretować otrzymane z badań wyniki
Kryteria oceniania
Podstawa zaliczenia są:
- obecność na zajęciach (dwie dopuszczalne nieobecności)
- przygotowanie i oddanie w terminie prac cząstkowych
- opracowanie diagnozy przypadku w oparciu o badanie dziecka testem CAT i przedstawienie jej na zajęciach
Ocena wystawiana jest w oparciu:
80% oceny – diagnoza przypadku
20% oceny – poprawność i terminowość wykonania prac cząstkowych
Oceny:
51% - 60% dostateczna
61%-70% dostateczna plus
71%-80% dobra
81%-85% dobra plus
86% - 94% bardzo dobra
95% i więcej celująca
Literatura
Obowiązkowa:
1. Bellak, L. Bellak, S. (2008), Test Apercepcji Tematycznej dla dzieci CAT. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP
2. Brzezińska, A. (red.) (2005) Psychologiczne portrety człowieka. Gdańsk: GWP, rozdziały 7-10
3. Brzezińska, A., Toeplitz, Z. (2007) Problemy etyczne w badaniach i interwencji psychologicznej wobec dzieci i młodzieży. Warszawa: Wydawnictwo Academica SWPS
4. Hornowska, E. (2014) Rola środowiska w rozwoju małego dziecka: metody badań. Warszawa: Wydawnictwo Scholar
5. Trempała, J. (red.) (2014) Psychologia rozwoju człowieka: podręcznik akademicki. Warszawa: PWN
6. Radoszewska, J. (2008) Sposób spostrzegania siebie przez dziecko otyłe w wieku preadolescencyjnym. Pediatric Endocrynology, Diabtestes and Metabolism, Vo.14, numer 3, 181-185
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: