Nie chcę tego wiedzieć! Zjawisko celowej ignorancji z perspektywy psychologicznej. 2500-PL-PS-FS-15
Jeszcze nie wprowadzono opisu dla tego przedmiotu...
|
W cyklu 2025L:
Kurs poświęcony jest analizie zjawiska celowej ignorancji (willful ignorance) - świadomego unikania, pomijania lub odrzucania informacji, które mogłyby być poznawczo lub emocjonalnie niewygodne. Koncepcja ta znajduje zastosowanie w wielu obszarach: od decyzji jednostkowych i relacji interpersonalnych, po procesy społeczne, polityczne i ekonomiczne. Celem zajęć jest rozwijanie refleksji nad tym, dlaczego ludzie - mimo dostępnych informacji - często decydują się nie wiedzieć, oraz jakie konsekwencje niesie to dla jednostek, grup i społeczeństw. Zajęcia będą podzielone na 2 bloki. Blok teoretyczny obejmuje wprowadzenie do konstruktu celowej ignorancji. Blok praktyczny ma charakter warsztatowo-badawczy. Studenci w małych zespołach projektują i prowadzą badania empiryczne dotyczące różnych przejawów celowej ignorancji (np. unikania informacji o klimacie, zdrowiu, nierównościach, etyce konsumpcji). |
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
"Wiedza. Student(ka):
- zna i rozumie teoretyczne podstawy dotyczące zjawiska celowej ignorancji
- rozumie mechanizmy poznawcze i emocjonalne leżące u podstaw unikania informacji
- zna i potrafi omówić najważniejsze badania empiryczne dotyczące celowej ignorancji w kontekście indywidualnych decyzji
Umiejętności. Student(ka):
- umie projektować i realizować proste badania empiryczne dotyczące przejawów celowej ignorancji
- potrafi prezentować wyniki badań w formie pisemnej i ustnej, wykorzystując język naukowy i argumentację opartą na dowodach
- umie współpracować w zespole badawczym
Kompetencje społeczne. Student(ka):
- jest gotów/gotowa do krytycznej refleksji nad własnymi postawami wobec wiedzy i ignorancji
"
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: