Wprowadzenie do Dialogu Motywującego 2500-PL-PS-FS-12
Jeszcze nie wprowadzono opisu dla tego przedmiotu...
W cyklu 2024Z:
Podczas zajęć omówione zostaną teoretyczne podstaw Dialogu Motywującego takie jak Triada Rogeriańska, Transteoretyczny Model Zmiany (Prochaska, DiClemente, 1983), Teoria Autodeterminacji (Deci & Ryana, 2002), Teoria Dysonansu Poznawczego (Festinger, 1962), Teoria Reaktancji Psychologicznej (Brehm, 1993). W ramach kursu, poprzez praktyczne ćwiczenia, przedstawione zostaną kluczowe fazy w procesie zmiany oraz odpowiednie narzędzia komunikacyjne pomocne na każdym z etapów. Ważnym aspektem zajęć jest także poznanie specyfiki stylu komunikowania się jakim jest Dialog Motywujący poprzez zaznajomienie się z Duchem Dialogu Motywującego, w skład którego wchodzą elementy takie jak współpraca, akceptacja, wywoływanie zmiany oraz współczucie rozumiane jako troska o klienta. W trakcie kursu przewidziane są rozmowy w parach, w grupach, oraz dyskusje i ćwiczenia na forum. Kurs stanowi wprowadzenie do poznania Dialogi Motywującego, aby zostać certyfikowanym Praktykiem tej metody lub Terapeutą Motywującym konieczny jest udział w całościowym studium podyplomowym. |
W cyklu 2024L:
Podczas zajęć omówione zostaną teoretyczne podstaw Dialogu Motywującego takie jak Triada Rogeriańska, Transteoretyczny Model Zmiany (Prochaska, DiClemente, 1983), Teoria Autodeterminacji (Deci & Ryana, 2002), Teoria Dysonansu Poznawczego (Festinger, 1962), Teoria Reaktancji Psychologicznej (Brehm, 1993). W ramach kursu, poprzez praktyczne ćwiczenia, przedstawione zostaną kluczowe fazy w procesie zmiany oraz odpowiednie narzędzia komunikacyjne pomocne na każdym z etapów. Ważnym aspektem zajęć jest także poznanie specyfiki stylu komunikowania się jakim jest Dialog Motywujący poprzez zaznajomienie się z Duchem Dialogu Motywującego, w skład którego wchodzą elementy takie jak współpraca, akceptacja, wywoływanie zmiany oraz współczucie rozumiane jako troska o klienta. W trakcie kursu przewidziane są rozmowy w parach, w grupach, oraz dyskusje i ćwiczenia na forum. Kurs stanowi wprowadzenie do poznania Dialogi Motywującego, aby zostać certyfikowanym Praktykiem tej metody lub Terapeutą Motywującym konieczny jest udział w całościowym studium podyplomowym. |
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA:
1. Student zna teoretyczne podstawy Dialogu Motywującego.
2. Student zna Transteoretyczny Model Zmiany zachowania i jest w stanie wskazać jego praktyczne implikacje.
3. Student zna teoretyczne założenia Dialogu Motywującego i rozumie ich zastosowanie w kontekście prowadzenia rozmowy o zmianie.
UMIEJĘTNOŚC:
1. Student potrafi prowadzić rozmowę o zmianie w Duchu Dialogu Motywującego.
2. Student potrafi korzystać z technik Dialogu Motywującego takich jak pytania otwarte, dowartościowania, odzwierciedlenia, podsumowania, umiejętne informowanie.
3. Student potrafi rozpoznać elementy języka zmiany i związaną z nim fazę procesu zmiany.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE:
1. Student jest gotów aktywnie słuchać rozmówcy i budować relację opartą na współpracy.
2. Student jest świadomy roli indywidualnych wartości drugiej osoby w procesie zmiany.
3. Student jest gotów dostrzegać mocne strony osoby będącej w procesie zmiany.
Literatura
W cyklu 2024Z:
Miller W., Rollnick S. (2014). Dialog motywujący. Jak pomóc ludziom w zmianie. Kraków : Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2016.(Rodziały I do V) |
W cyklu 2024L:
Miller W., Rollnick S. (2014). Dialog motywujący. Jak pomóc ludziom w zmianie. Kraków : Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2016.(Rodziały I do V) |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: