Wykorzystanie zwierząt w terapii wspomagającej 2500-PL-PS-FS-08
Jeszcze nie wprowadzono opisu dla tego przedmiotu...
W cyklu 2024L:
Problematyka interakcji między człowiekiem, a zwierzętami (Human Animal Interaction HAI), to zagadnienie, które coraz częściej interesuje psychologów, szczególnie w kontekście interwencji z udziałem zwierząt Animal Assisted Intervention AAI i wykorzystania zwierząt w praktyce okołoterapeutycznej. Na ćwiczeniach omawiać będziemy rodzaje działań w ramach AAI, funkcje jakie mogą pełnić takie interwencje oraz kwestie dotyczące granic ich stosowania. Przedstawiona zostanie rola zwierząt, a także waga ich dobrostanu. Dyskutować będziemy o tym jakie znaczenie ma w tym kontekście wiedza etologiczna oraz czy teorie psychologiczne dotyczące więzi międzyludzkich możemy odnosić do relacji międzygatunkowych. Zajmiemy się takimi działaniami jak dogoterapią oraz hipoterapia. Poszukiwać będziemy także informacji na temat sposobów wykorzystania, innych niż pies i koń gatunków, w szczególności: kotów, delfinów, alpak, niektórych zwierząt gospodarskich oraz małych zwierząt „futerkowych” i gryzoni. |
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza: wiedza na temat działań z zakresu tzw. animal assisted intervention (w tym terapii z użyciem zwierząt), znajomość specyfiki gatunków wykorzystywanych w tych działaniach i różnic związanych z wyborem konkretnych zwierząt oraz metod selekcji i szkolenia. Wiedza na temat znaczenia etologii i psychologii w AAI. Umiejętności: ocena korzyści i kosztów wykorzystania zwierząt w terapii/aktywności, umiejętność wyboru formy interwencji do określonych celów. Student potrafi ocenić poziom dobrostanu zapewnionego zwierzętom używanym w terapii/aktywności z udziałem zwierząt oraz doradzić działania służące zapewnieniu jak najwyższego jego poziomu. Potrafi ocenić profesjonalizm działań w zakresie różnych form interwencji.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: