Nieheteronormatywność w ujęciu psychospołecznym 2500-PL-PS-FO8-05
Kurs składa się z trzech bloków tematycznych. Pierwszy poświęcony będzie wprowadzeniu do problematyki tożsamości seksualnej. Przedstawione zostaną takie pojęcia, jak seksualność człowieka, płeć, tożsamość płciowa, tożsamość seksualna, nienormatywna tożsamość seksualna i płciowa. Omówione zostaną typy tożsamości seksualnej, modele rozwojowe, sposoby pomiaru, a także problem jej stabilności w ciągu życia. Drugi blok będzie dotyczył zdrowia psychoseksualnego osób należących do mniejszości seksualnych. Zostaną w nim podjęte takie zagadnienia, jak: stres mniejszościowy, stygmatyzacja i dyskryminacja osób nieheteroseksualnych, postawy wobec osób nieheteronormatywnych, a także psychoterapia gejów, lesbijek i osób biseksualnych. Trzeci blok poświęcony będzie tematyce związków intymnych tworzonych przez takie pary z uwzględnieniem zarówno rodzicielstwa osób nieheteroseksualnych, jak i sytuacji psychospołecznej dzieci wychowywanych przez parę jednopłciową. Na ostatnich zajęciach zostanie zostanie omówione kolokwium.
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Wiedza. Student/ka:
zna podstawowe pojęcia związane z nieheteroseksualnością, tj. tożsamość seksualna, tożsamość płciowa, transpłciowość, cispłciowość,
wie, jakie wyróżnia się rodzaje tożsamości seksualnej,
zna podstawowe modele rozwoju tożsamości nieheteroseksualnej,
wie, jakie wyróżnia się kryteria diagnostyczne w odniesieniu do orientacji seksualnej niezgodnej z ego (orientacja egodystoniczna).
Umiejętności
potrafi wskazać przejawy stresu mniejszościowego,
umie rozpoznać przejawy dyskryminacji i stygmatyzacji ze względu na mniejszościową tożsamość seksualną i płciową,
potrafi rozpoznać charakterystyczne cechy poszczególnych etapów rozwoju tożsamości nieheteroseksualnej.
Kompetencje społeczne:
jest świadomy problemów teoretycznych i metodologicznych związanych z pomiarem zmiennej tożsamości seksualnej,
jest świadomy trudności psychologicznych typowych dla mniejszości seksualnych (świadomy ryzyka wystąpienia zaburzeń psychicznych u osób nieheteroseksualnych i ich przyczyn),
rozumie znaczenie afirmatywnego modelu rozwoju tożsamości nieheteroseksualnych w praktyce psychoterapeutycznej.
jest wrażliwy na terminologię związaną z problematyką mniejszości seksualnych i płciowych.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: