Różne oblicza altruizmu 2500-PL-PS-FO6-05
Jeszcze nie wprowadzono opisu dla tego przedmiotu...
W cyklu 2024Z:
Zachowania altruistyczne i prospołeczne to szczególna klasa zachowań społecznych. Czy uzasadnione jest mówienie o nich jako bezinteresownych w świetle wyników badań i współczesnej wiedzy psychologicznej ? Celem wykładu będzie wskazanie na różnorodność przejawów i uwarunkowań ludzkiej pomocności. Czym różni się altruizm, prospołeczność, zachowania pomocne? Punktem wyjścia będzie przybliżenie głównych podjeść filozoficznych w których postawione zostały fundamentalne pytania o możliwości ludzkiej bezinteresowności podjęte później przez psychologów. Ukazana zostanie specyfika psychologii w dyskusji na temat ludzkiej prospołeczności. Przybliżona zostanie rola stanów afektywnych (pobudzenia, emocji i nastroju) w regulacji zachowań prospołecznych, znaczenie czynników sytuacyjnych, oraz różnego rodzaju norm regulujących zaangażowanie. Znaczenie mechanizmów empatycznych uwzględniające specyfikę regulacyjną empatii afektywnej i poznawczej oraz empatycznej troski i przykrości na przykładzie wybranych koncepcji empatii. Omówiona zostanie koncepcja dwóch typów altruizmu: endo vs egzocentryzmu wraz z wynikami badań wskazujących na modyfikująca rolę koncentracji na Ja vs na innym ze szczególnym uwzględnieniem znaczenia dostępności perspektywy innej osoby. |
Kierunek podstawowy MISMaP
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Rozróżniać różne mechanizmy angażowania się na rzecz innych
Posiadać wiedzę na temat refleksyjnych vs automatycznych przesłanek pomocy
Identyfikować znaczenie rozwoju poznawczego dla zdolnosci angażowania się w pomoc
Opisywać różne przejawy pozaosobistego angażowania i rozróżniać ich specyfikę motywacyjną
Interpretować rezultaty badań w zakresie zachowań prospołecznych, kooperacji, współpracy
Rozróżniać motywacje prospołeczną i pseudoprospołeczną
Dokonywać rożróżnienia miedzy egoistycznymi vs nieegoistycznymi determinantami zachowań
Opracowywać oddziaływania sprzyjające kooperacji i współpracy
Oceniać znaczenie badań nad pozytywnymi ustosunkowaniami wobec innych
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: