Psychologia rodziny 2500-PL-PS-FO3
Treści programowe:
1. Dlaczego żyjemy w rodzinach – różne inne rozwiązania
- biologiczne dylematy związane z wymaganiami rozwojowymi gatunku ludzkiego;
- rodzina grupowa (dawniej i współcześnie), monogamia okresowa, poligynia i poliandria, lewirat, sororat, rodzina wielopokoleniowa i poszerzona, matrylinearność i partylinearność, zdrady i „wypożyczanie” żon, wiek wchodzenia w związki małżeńskie (materiał antropologiczny głównie z badania społeczeństw archaicznych).
2. Egipt okresu helleńskiego i Turcja osmańska
- problem kazirodztwa w Egipcie, rodzaje małżeństw; stosunek do dzieci (wyrzucanie niechcianych, rejestracja w wieku 14 lat) i los dzieci porzuconych; odpowiedzialność i prawa kobiet i mężczyzn, stosunek do najstarszych;
- organizacja domu w Turcji (selamłyk i haremlik), zajęcia męskie i kobiece; decyzje małżeńskie (w przypadku pierwszego i kolejnych związków); tureckie wesele (obrzęd i znaczenie jego elementów); żony i nałożnice; narodziny i wczesny okres wychowania dzieci; obrzęd obrzezania, przejście do selamłyku i edukacja chłopców.
3. Starożytny Izrael, wczesne chrześcijaństwo, Grecja i Rzym
- poligynia w Izraelu (organizacja haremu króla Salomona); przechodzenie do monogamii; starotestamentowe zalecenia odnoszące się do życia rodzinnego w monogamii; rozwody; dzieci, ich wychowanie i edukacja;
- monogamia we wczesnym chrześcijaństwie; nierozerwalność małżeństwa; poszanowanie życia; zmieniająca się rola kobiety; współczesna nauka Kościoła dotycząca życia rodzinnego;
- Grecja: bunty kobiece
- Rzym: emancypacja kobiet, powszechność adopcji, upadek instytucji rodziny i próby restauracji; prawo życia i śmierci ojca wobec dzieci; szkoła koedukacyjna i nauczanie domowe (niewolnicy)
4. Indie okresu bramińskiego
- fazy życia bramina; faza rodzinna („pana domu”): przygotowania do założenia nowego domostwa, narzeczeństwo, obrzęd zaślubin (znaczenie poszczególnych jego elementów), życie codzienne i obowiązki małżonków; obrzędy ojcostwa (w czasie ciąży żony, w czasie narodzin, wobec noworodka, wobec niemowlęcia, postrzyżyny); edukacja chłopca i dziewczynki; dalsze fazy życia bramina w kontekście rodzinnym; regulacje dotyczące zdrady, bezpłodności, dziedziczenia przez córki.
5. i 6. Współczesne badania międzykulturowe
- struktura systemów rodzinnych (Georgas, Kagitcibasi, Hofstede)
- etnoteorie wychowania (Worthman, Harkness & Super, Pallacios, Feldman, Raghavan, Chao, Shwalb, Levy i inni)
- specyfika rodzin w Polsce (dwa badania grupy Harkness & Super; badania z użyciem skali FACES III Olsona: Ćwiek, Cierpka, Rozmysłowska)
7. Subkultury w Polsce
- badania porównawcze rodzin polskich z wyższym i niższym wykształceniem, mieszkających w mieście i na małej wsi, mniejszości niemieckiej, żydowskiej i Świadków Jehowy (modelowa struktura rodziny, role, ważność osób, wartościowanie różnych dziedzin życia, wartości aktywne w toku procesu wychowawczego, ważne momenty w historii rodziny, co wynika ze sposobu opowiadania o sobie i rodzinie – właściwości formalne narracji rodzinnych).
8. Kategorie opisu rodziny jako systemu
- pojęcie systemu; pojęcie systemu w zastosowaniu do rodziny; granice (wewnętrzne i zewnętrzne); homeostaza – sprzężenie zwrotne ujemne, dodatnie i wyprzedzające; kryzysy rozwojowe; fazy życia rodzinnego;
- rodzina jako nisza ekologiczna (warstwa semantyczna niszy – etos rodzinny)
- badania dotyczące etosu rodzinnego (Chądzyńska)
9. Miłość, narzeczeństwo, małżeństwo pierwotne
- miłość w ujęciu Sternberga (trzy teorie); „love stories” młodych panienek (badania), atrakcyjność nastolatków w kontekście rodzinnym (badania)
- zadania pierwszej fazy życia rodzinnego
10. Pierwsze dziecko
- kryzys rodzinny związany z pojawianiem się pierwszego dziecka (badania), radykalna zmiana kategorii spostrzegania społecznego kobiet posiadających dzieci (badania); „teorie życia niemowlęcia” i ich znaczenie w kształtowaniu się komunikacji z niemowlęciem (na tle podstawowych osiągnięć rozwojowych niemowlęcia).
11. Oczekiwania w toku procesu wychowawczego
- definicja pojęcia „oczekiwanie” i podstawowe badania związane z nim (Rosenthal, Rosenthal & Jacobson, Good, Skarzyńska, Chen & Bargh)
- badania dotyczące oczekiwania „trudności wychowawczych” przez matki
- badania związane z oczekiwaniami samodzielności
- narracje rodzicielskie w wychowaniu (związane z rozwojem moralnym)
12. Rodzina z dzieckiem i z adolescentem z perspektywy wychowania
- wrastanie w narrację rodzinną (badanie II Chądzyńskiej)
- „dialog wewnętrzny” adolescenta jako pochodna dialogu rodzinnego
- wzory interakcji z dzieckiem młodszym i starszym (badania Kirejczyk)
- badania nad odpowiedzialnością za rodzinę (Bravo)
13. Faza pustego gniazda
- ważne momenty w rozwoju indywidualnym kobiet i mężczyzn w okresie środkowej dorosłości (szczyt możliwości zawodowych, „kryzys środka życia”, menopauza)
- przegląd literatury na temat fazy i syndromu pustego gniazda
- badania polskie nad dynamiką kryzysu związanego z odchodzeniem dzieci z domu.
14. Dziadkowie i babcie
- ogólna charakterystyka indywidualna wczesnego okresu późnej dorosłości (bilans życia, wypadanie z ról zawodowych, szansa gerotranscendencji)
- nowa rola babci lub dziadka (różne sposoby realizacji w różnych kulturach)
- „list do wnuka” (badania)
15. Wdowieństwo – samotność - śmierć
- charakterystyka późnej fazy późnej dorosłości
- wiek senioralny i jego specyfika (badania Frąckowiaka)
- śmierć jako zjawisko psychologiczne
- fazy żałoby i rytuały w ujęciu międzykulturowym.
Kierunek podstawowy MISMaP
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Wiedza:
Znajomość podstawowych pojęć podejścia systemowego w zastosowaniu do opisu rodziny;
Charakterystyka zadań rozwojowych kolejnych faz życia rodzinnego;
Rozeznanie w problemach badań międzykulturowych dotyczących omawianego tematu.
Umiejętności:
Zdolność spojrzenia na zjawiska rodzinnych z perspektywy grupy (nie tylko indywiduum);
Krytyczne podejście do „oczywistości” wynikających z uczestniczenia w określonej kulturze.
Kompetencje ogólne:
Zainteresowanie dla omawianej problematyki;
Kształcenie trudnej sztuki rozdzielania wiedzy potocznej od wiedzy opartej na teoriach i badaniach naukowych.
Kryteria oceniania
kolokwium zaliczeniowe pod koniec semestru. Warunkiem zaliczenia jest otrzymanie przynajmniej dostatecznej oceny tego kolokwium.
Praktyki zawodowe
nie ma
Literatura
Auboyer, J. (1968). Życie codzienne w dawnych Indiach. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.
Brzezińska, A. (red.) (2005). Psychologiczne portrety człowieka. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Chua, A. (2011). Bojowa pieśń tygrysicy. Warszawa: Prószyński Media.
Cierpka A., (2006). Osoba ojca a narracje rodzinne. Psychologia Jakości Życia, 2, t.5, 237-255
Chen, M., Bargh, J. A. (1998). Nieświadome potwierdzanie zachowaniem automatycznie aktywizowanych stereotypów. Czasopismo Psychologiczne, 2, 89-104.
Corcopino J., (1960). Życie codzienne w Rzymie w okresie rozkwitu cesarstwa. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.
de Barbaro B., (red.) (1994). Wprowadzenie do systemowego rozumienia rodziny. Kraków: Collegium Medium UJ.
Dryll, E. (2014). Narracje rodzinne. W: I. Janicka, H. Liberska (red.), Psychologia rodziny, s. 73-93. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN SA.
Dryll, E. (2012). Rodzinne środowisko wychowawcze w ujęciu psychologii narracyjnej. Psychologia Wychowawcza, 1, 7-23.
Dryll, E. (2002). Realizowanie się oczekiwań w toku interakcji matka-dziecko. Psychologia Rozwojowa, 2, 101 – 112.
Dryll, E. (2001). Interakcja wychowawcza. Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Psychologii PAN. [część pierwsza]
Lewis R., (1984). Życie codzienne w Turcji osmańskiej. Warszawa: PIW
Mencwel A., (red), (1998). Antropologia kultury: Zagadnienia i wybór tekstów: Część I: Wiedza o kulturze. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.
Oleś, P. (2011). Psychologia człowieka dorosłego: Ciągłość zmiana integracja. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Pałubicki W., (1995). Małżeństwo i rodzina w dawnym judaizmie i starożytnym chrześcijaństwie. Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.
Praszkier R., (1992). Zmieniać nie zmieniając: Ekologia problemów rodzinnych. Warszawa: WSiP.
Redfield J., (2000). Człowiek i życie domowe. W: Jean P. Vernant (red.), Człowiek w Grecji. Warszawa: Świat Książki.
Sternberg R., (1998/2001). Miłość jest opowieścią. Poznań: Rebis.
Świderkówna A., (1983). Życie codzienne w Egipcie greckich papirusów. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.
Wojciszke B., (2000). Psychologia miłości: intymność, namiętność, zaangażownie. Gdańsk: GWP.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: