Świadomość w laboratorium - zjawiska i mechanizmy 2500-PL-PS-FO2-09
Jeszcze nie wprowadzono opisu dla tego przedmiotu...
|
W cyklu 2025Z:
Celem kursu jest przybliżenie studentom podstawowych koncepcji oraz badań nad percepcją i świadomością. W pierwszej części zajęć skupimy się na procesach formowania się doświadczenia percepcyjnego – zarówno w odniesieniu do świata zewnętrznego, jak i do własnego ciała – z uwzględnieniem integracji multisensorycznej, interocepcji oraz pętli działanie-percepcja. W drugiej części przejdziemy do bardziej ogólnych i abstrakcyjnych zagadnień związanych z tematem świadomości: poczuciem ja, tożsamością w czasie, funkcjonalnym i neuronalnym ujęciem świadomości oraz odmiennymi stanami. Kurs ma charakter interdyscyplinarny – łączy wiedzę z zakresu psychologii, kognitywistyki, neuronauk i filozofii umysłu. Zajęcia opierają się na przedstawieniu klasycznych zjawisk i eksperymentów, aktualnych teorii oraz otwartych problemów badawczych. Zajęcia przyjmują formę wykładu, dyskusji, prezentacji zjawisk percepcyjnych oraz krótkich referatów (stanowiących ok. 20% zajęć). Ocena wystawiana jest na podstawie wyniku końcowego testu lub eseju (do wyboru) oraz dodatkowych aktywności. |
W cyklu 2025L:
Celem kursu jest przybliżenie studentom podstawowych koncepcji oraz badań nad percepcją i świadomością. W pierwszej części zajęć skupimy się na procesach formowania się doświadczenia percepcyjnego – zarówno w odniesieniu do świata zewnętrznego, jak i do własnego ciała – z uwzględnieniem integracji multisensorycznej, interocepcji oraz pętli działanie-percepcja. W drugiej części przejdziemy do bardziej ogólnych i abstrakcyjnych zagadnień związanych z tematem świadomości: poczuciem ja, tożsamością w czasie, funkcjonalnym i neuronalnym ujęciem świadomości oraz odmiennymi stanami. Kurs ma charakter interdyscyplinarny – łączy wiedzę z zakresu psychologii, kognitywistyki, neuronauk i filozofii umysłu. Zajęcia opierają się na przedstawieniu klasycznych zjawisk i eksperymentów, aktualnych teorii oraz otwartych problemów badawczych. Zajęcia przyjmują formę wykładu, dyskusji oraz demonstracji zjawisk percepcyjnych w sali. Integralną częścią kursu są krótkie prezentacje przygotowane przez uczestniczki i uczestników w ramach zaliczenia. Pojedyncze tematy prezentacji będą włączane w spotkania 2–12, natomiast zajęcia 13–14 zostaną w całości poświęcone prezentacjom i dyskusji wybranych tematów. Łącznie prezentacje stanowić będą 1/4 czasu trwania kursu. |
Kierunek podstawowy MISMaP
Rodzaj przedmiotu
nieobowiązkowe
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
– uczestniczka/uczestnik zna podstawowe koncepcje, zjawiska i metody z zakresu badań nad świadomością percepcyjną
– umiejscawia badania nad świadomością w szerszym kontekście wiedzy o procesach poznawczych oraz filozofii umysłu
– rozumie wyzwania związane z naukowym wyjaśnianiem subiektywnych doświadczeń
Umiejętności
– rozpoznaje możliwości zastosowania poznanych zjawisk i metod w projektowaniu badań eksperymentalnych
– rozwija świadomość metateoretyczną: odróżnia dane empiryczne od ich teoretycznych uogólnień i filozoficznych interpretacji
Postawy
– dostrzega złożoność procesów kształtowania się wrażeń i potencjał ich badania
– rozumie, że nauki empiryczne opierają się na założeniach filozoficznych, a jednocześnie odgrywają kluczową rolę w wyjaśnianiu problemów filozofii umysłu i poznania
Reasumując: po ukończeniu kursu uczestniczki i uczestnicy powinni być w stanie – gdyby zaszła taka potrzeba – jakkolwiek odnaleźć się na konferencji Towarzystwa Badań nad Świadomością (https://theassc.org). Kurs nie ma na celu pogłębienia samopoznania ani dostarczania praktycznych umiejętności życiowych.
Literatura
|
W cyklu 2025Z:
Literatura dla zainteresowanych: • Seth & Bayne (2023) Theories of Consciousness. Nature Reviews Neuroscience. |
W cyklu 2025L:
Literatura dla zainteresowanych: • Seth & Bayne (2023) Theories of Consciousness. Nature Reviews Neuroscience. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: