Świadomość w laboratorium - zjawiska i mechanizmy 2500-PL-PS-FO2-09
Celem kursu jest przybliżenie studentom podstawowych koncepcji oraz badań nad percepcją i świadomością. W pierwszej części zajęć skupimy się na procesach formowania się doświadczenia percepcyjnego – zarówno w odniesieniu do świata zewnętrznego, jak i do własnego ciała – z uwzględnieniem integracji multisensorycznej, interocepcji oraz pętli działanie-percepcja. W drugiej części przejdziemy do bardziej ogólnych i abstrakcyjnych zagadnień związanych z tematem świadomości: poczuciem ja, tożsamością w czasie, funkcjonalnym i neuronalnym ujęciem świadomości oraz odmiennymi stanami.
Kurs ma charakter interdyscyplinarny – łączy wiedzę z zakresu psychologii, kognitywistyki, neuronauk i filozofii umysłu. Zajęcia opierają się na przedstawieniu klasycznych zjawisk i eksperymentów, aktualnych teorii oraz otwartych problemów badawczych.
Zajęcia przyjmują formę wykładu, dyskusji, prezentacji zjawisk percepcyjnych oraz krótkich referatów (stanowiących ok. 20% zajęć). Ocena wystawiana jest na podstawie wyniku końcowego testu lub eseju (do wyboru) oraz dodatkowych aktywności.
Kierunek podstawowy MISMaP
Rodzaj przedmiotu
nieobowiązkowe
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
– uczestniczka/uczestnik zna podstawowe koncepcje, zjawiska i metody z zakresu badań nad świadomością percepcyjną
– umiejscawia badania nad świadomością w szerszym kontekście wiedzy o procesach poznawczych oraz filozofii umysłu
– rozumie wyzwania związane z naukowym wyjaśnianiem subiektywnych doświadczeń
Umiejętności
– rozpoznaje możliwości zastosowania poznanych zjawisk i metod w projektowaniu badań eksperymentalnych
– rozwija świadomość metateoretyczną: odróżnia dane empiryczne od ich teoretycznych uogólnień i filozoficznych interpretacji
Postawy
– dostrzega złożoność procesów kształtowania się wrażeń i potencjał ich badania
– rozumie, że nauki empiryczne opierają się na założeniach filozoficznych, a jednocześnie odgrywają kluczową rolę w wyjaśnianiu problemów filozofii umysłu i poznania
Reasumując: po ukończeniu kursu uczestniczki i uczestnicy powinni być w stanie – gdyby zaszła taka potrzeba – jakkolwiek odnaleźć się na konferencji Towarzystwa Badań nad Świadomością (https://theassc.org). Kurs nie ma na celu pogłębienia samopoznania ani dostarczania praktycznych umiejętności życiowych.
Kryteria oceniania
• Maksymalnie trzy nieobecności
• Esej lub Test (do wyboru): Esej na dowolnie wybrany temat powiązany z tematyką zajęć (do 5 stron); Test złożony z pytań jednokrotnego i wielokrotnego wyboru oraz pytań otwartych. Maksymalna możliwa ocena w przypadku obu form odpowiada 45 punktom, czyli dolnej granicy oceny bardzo dobrej. Oznacza to, że uzyskanie oceny 5 na koniec nieomal zawsze wymaga zdobycia dodatkowych punktów za:
a) Przedstawienie na zajęciach ok. 12-minutowej prezentacji wybranego zagadnienia lub doświadczenia (5 punktów). Łącznie będzie ok. 15 tematów, więc w praktyce jest to aktywność dla chętnych. Niemniej jednak od osób zapisanych na zajęcia oczekiwana jest gotowość do zgłaszania się.
b) Aktywność w czasie zajęć (2.5 lub 5 punktów)
Ocena końcowa wystawiana jest na podstawie sumy zdobytych punktów:
> 50 pkt – 5 +
45-50 pkt – 5
40-44 pkt – 4 +
35-39 pkt – 4
30-34 pkt – 3 +
25-29 pkt – 3
< 25 pkt – 2
Literatura
Literatura dla zainteresowanych:
• Seth & Bayne (2023) Theories of Consciousness. Nature Reviews Neuroscience.
• Encyclopedia of Consciousness (2009). Banks W. (red.). Academic Press.
• Revonsuo, A. (2010). Consciousness - The Science of Subjectivity. Psychology Press, Taylor & Francis Group, New York.
• https://www.sussex.ac.uk/research/centres/sussex-centre-for-consciousness-science
• https://www.youtube.com/results?search_query=joscha+bach
• https://qri.org
• Jung, C. G. (1963). Memories, dreams, reflections. Crown Publishing Group/Random House.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: