Efekt sformułowania w podejmowaniu decyzji, czyli rzecz o odwracaniu kota ogonem 2500-PL-PS-FO2-01
Jeszcze nie wprowadzono opisu dla tego przedmiotu...
W cyklu 2023Z:
Efekt sformułowania (ang. the framing effect), opisany przez Tversky'ego i Kahnemana (1981, 1986), to zniekształcenie poznawcze, które występuje w podejmowaniu decyzji w warunkach ryzyka. Polega ono na zmianie preferencji wobec podejmowania ryzyka w zależności od tego, czy decydent koncentruje się na zyskach (domena zysku), czy na stratach (domena straty). W domenie zysku ludzie częściej preferują unikanie ryzyka zaś w domenie straty - częściej poszukują ryzyka. Poza podejmowaniem decyzji ryzykownych, efekt sformułowania stwierdza się również w badaniach nad perswazją (efekt sformułowania celu i efekt sformułowania cechy). Celem zajęć jest zapoznanie uczestników z naturą efektu sformułowania, proponowanymi wyjaśnieniami powstawania tego efektu oraz wynikami badań wskazującymi na istnienie czynników, które ograniczają jego występowanie. |
W cyklu 2024Z:
Efekt sformułowania (ang. the framing effect), opisany przez Tversky'ego i Kahnemana (1981, 1986), to zniekształcenie poznawcze, które występuje w podejmowaniu decyzji w warunkach ryzyka. Polega ono na zmianie preferencji wobec podejmowania ryzyka w zależności od tego, czy decydent koncentruje się na zyskach (domena zysku), czy na stratach (domena straty). W domenie zysku ludzie częściej preferują unikanie ryzyka zaś w domenie straty - częściej poszukują ryzyka. Poza podejmowaniem decyzji ryzykownych, efekt sformułowania stwierdza się również w badaniach nad perswazją (efekt sformułowania celu i efekt sformułowania cechy). Celem zajęć jest zapoznanie uczestników z naturą efektu sformułowania, proponowanymi wyjaśnieniami powstawania tego efektu oraz wynikami badań wskazującymi na istnienie czynników, które ograniczają jego występowanie. |
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu przedmiotu student
- definiuje efekt sformułowania w wyborach ryzykownych
- rozróżnia trzy rodzaje efektu sformułowania
- wskazuje przejawy poszczególnych rodzajów efektu sformułowania
- wyjaśnia powstawanie efektu w świetle założeń modeli zaprezentowanych na zajęciach
- wskazuje czynniki odpowiedzialne za zanik efektu
- rozumie procesy, które mogą prowadzić do zaniku efektu
- planuje badania dotyczące uwarunkowań efektu sformułowania
- projektuje scenariusze decyzyjne pozwalające na badanie efektu sformułowania
- krytycznie analizuje procedury badawcze wykorzystywane w badaniach nad efektem sformułowania w decyzjach ryzykownych
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
W cyklu 2023Z:
LITERATURA PODSTAWOWA LITERATURA DO POSZCZEGÓLNYCH ZAJĘĆ 3. McElroy, T., Seta, J. J. (2007). Framing the frame: How task goals determine the likelihood and direction of framing effects. Judgment and Decision Making, 2(4), 251-256. 4. Takemura, K. (1994). Influence of elaboration on the framing of decision. The Journal of Psychology, 128(1), 33-39. 5. Simon, A. F., Fagley, N. S., Halleran, J. G. (2004). Decision framing: Moderating effects of individual differences and cognitive processing. Journal of Behavioral Decision Making, 17(2), 77-93. 6. McElroy, T., Seta, J. J. (2003). Framing effects: An analytic – holistic perspective. Journal of Experimental Social Psychology, 39(6), 610-617. 7. Kuo, F-Y., Hsu, Ch-W, Day, R-F., (2009). An exploratory study of cognitive effort involved in decision under framing – an application of an eye-tracking technology. Decision Support System, 48, 81-91. 8. Gonzalez, C., Dana, J., Koshino, H. i Just, M. (2005). The framing effect and risky decisions: examining cognitive functions with fMRI. Journal of Economic Psychology, 26(1), 1-20. 9. Igou, E. R., Bless, H. (2007). On undesirable consequences of thinking: framing effects as a function of substantive processing. Journal of Behavioral Decision Making, 20(2), 125-142. 10. Fagely, N. S., Coleman, J. G., Simon, A. F. (2010). Effects of framing, perspective taking, and perspective (affective focus) on choice. Personality and Individual Differences, 48(3), 264–269. 11. Kühberger, A., Gradl, P. (2013). Choice, rating and ranking: framing effects with response modes. Journal of Behavioral Decision Making, 26(2), 109-117. 12. Meyers-Levy, J., Maheswaran, D. (2004). Exploring message framing outcomes when systematic, heuristic, or both types of processing occur. Journal of Consumer Psychology, 14(1 i 2), 159-167 13. Keller, P. A., Lipkus, I. M., Rimer, B. K. (2003). Affect, framing, and persuasion. Journal of Marketing Research, 40(1), 54-64. 14. Levin, I. P., Gaeth, G. J., Schreiber, J., Lauriola, M. (2002). A new look at framing effects: distribution of effect sizes, individual differences, and independence of types of effects. Organizational Behavior and Human Decision Processes, 88(1), 411-429. |
W cyklu 2024Z:
LITERATURA PODSTAWOWA LITERATURA DO POSZCZEGÓLNYCH ZAJĘĆ 3. McElroy, T., Seta, J. J. (2007). Framing the frame: How task goals determine the likelihood and direction of framing effects. Judgment and Decision Making, 2(4), 251-256. 4. Takemura, K. (1994). Influence of elaboration on the framing of decision. The Journal of Psychology, 128(1), 33-39. 5. Simon, A. F., Fagley, N. S., Halleran, J. G. (2004). Decision framing: Moderating effects of individual differences and cognitive processing. Journal of Behavioral Decision Making, 17(2), 77-93. 6. McElroy, T., Seta, J. J. (2003). Framing effects: An analytic – holistic perspective. Journal of Experimental Social Psychology, 39(6), 610-617. 7. Kuo, F-Y., Hsu, Ch-W, Day, R-F., (2009). An exploratory study of cognitive effort involved in decision under framing – an application of an eye-tracking technology. Decision Support System, 48, 81-91. 8. Gonzalez, C., Dana, J., Koshino, H. i Just, M. (2005). The framing effect and risky decisions: examining cognitive functions with fMRI. Journal of Economic Psychology, 26(1), 1-20. 9. Igou, E. R., Bless, H. (2007). On undesirable consequences of thinking: framing effects as a function of substantive processing. Journal of Behavioral Decision Making, 20(2), 125-142. 10. Fagely, N. S., Coleman, J. G., Simon, A. F. (2010). Effects of framing, perspective taking, and perspective (affective focus) on choice. Personality and Individual Differences, 48(3), 264–269. 11. Kühberger, A., Gradl, P. (2013). Choice, rating and ranking: framing effects with response modes. Journal of Behavioral Decision Making, 26(2), 109-117. 12. Meyers-Levy, J., Maheswaran, D. (2004). Exploring message framing outcomes when systematic, heuristic, or both types of processing occur. Journal of Consumer Psychology, 14(1 i 2), 159-167 13. Keller, P. A., Lipkus, I. M., Rimer, B. K. (2003). Affect, framing, and persuasion. Journal of Marketing Research, 40(1), 54-64. 14. Levin, I. P., Gaeth, G. J., Schreiber, J., Lauriola, M. (2002). A new look at framing effects: distribution of effect sizes, individual differences, and independence of types of effects. Organizational Behavior and Human Decision Processes, 88(1), 411-429. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: