Autyzm u dzieci 2500-PL-PS-FO1-01
Jeszcze nie wprowadzono opisu dla tego przedmiotu...
W cyklu 2023Z:
Pełny opis: Główne zagadnienia (jeden punkt nie odpowiada jednemu wykładowi): 1. Definicja i klasyfikacja spektrum autyzmu. Rozwój wiedzy w tym obszarze: autyzm wczesnodziecięcy wg Kannera, zespół Aspergera, pojęcie "spektrum autyzmu". Terminologia. 2. Autyzm w ujęciu medycznym (ICD-11, DSM-5). Ujęcie dymensjonalne: cechy i zachowania autystyczne. Koncepcja neuroróżnorodności. 3. Epidemia autyzmu? 4. Rozwój społeczny i emocjonalny osób w spektrum autyzmu. 5. Komunikowanie się: komunikacja niewerbalna i rozwój językowy. 6. Ograniczone wzorce zachowania, aktywności i zainteresowań. 7. Rozwój poznawczy osób z autyzmem. Profil zdolności intelektualnych. Wysepkowe zdolności. Specyfika przetwarzania informacji i funkcjonowania poznawczego (teoria umysłu, funkcje wykonawcze, centralna koherencja). Style poznawcze. 8. Biologiczne korelaty spektrum autyzmu. 9. Diagnozowanie spektrum autyzmu. Wczesne rozpoznawanie spektrum. Diagnoza u starszych dzieci i u dorosłych. Współwystępowanie i nakładanie się diagnoz. Ocena funkcjonalna. Metody, narzędzia diagnostyczne. 11. Terapia, edukacja i rehabilitacja osób ze spektrum autyzmu. Podejścia terapeutyczne. Wczesna interwencja. Efektywność wspierania osob w spektrum autyzmu. 12. Sytuacja rodzin z dziećmi w spektrum autyzmu. |
W cyklu 2024Z:
Pełny opis: Główne zagadnienia (jeden punkt nie odpowiada jednemu wykładowi): 1. Definicja i klasyfikacja spektrum autyzmu. Rozwój wiedzy w tym obszarze: autyzm wczesnodziecięcy wg Kannera, zespół Aspergera, pojęcie "spektrum autyzmu". Terminologia. 2. Autyzm w ujęciu medycznym (ICD-11, DSM-5). Ujęcie dymensjonalne: cechy i zachowania autystyczne. Koncepcja neuroróżnorodności. 3. Epidemia autyzmu? 4. Rozwój społeczny i emocjonalny osób w spektrum autyzmu. 5. Komunikowanie się: komunikacja niewerbalna i rozwój językowy. 6. Ograniczone wzorce zachowania, aktywności i zainteresowań. 7. Rozwój poznawczy osób z autyzmem. Profil zdolności intelektualnych. Wysepkowe zdolności. Specyfika przetwarzania informacji i funkcjonowania poznawczego (teoria umysłu, funkcje wykonawcze, centralna koherencja). Style poznawcze. 8. Biologiczne korelaty spektrum autyzmu. 9. Diagnozowanie spektrum autyzmu. Wczesne rozpoznawanie spektrum. Diagnoza u starszych dzieci i u dorosłych. Współwystępowanie i nakładanie się diagnoz. Ocena funkcjonalna. Metody, narzędzia diagnostyczne. 11. Terapia, edukacja i rehabilitacja osób ze spektrum autyzmu. Podejścia terapeutyczne. Wczesna interwencja. Efektywność wspierania osob w spektrum autyzmu. 12. Sytuacja rodzin z dziećmi w spektrum autyzmu. |
Kierunek podstawowy MISMaP
Rodzaj przedmiotu
ogólnouniwersyteckie
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu wykładu student prawidłowo używa terminów odnoszących się do całościowych zaburzeń rozwoju i autystycznego spektrum zaburzeń. Definiuje te zaburzenia. Wymienia podstawowe kryteria diagnostyczne. Wymienia metody diagnostyczne. Potrafi porównać autyzm z innymi zaburzeniami rozwoju. Wyjaśnia, na czym polegają i z czego wynikają trudności z diagnozowaniem autyzmu. Przedstawia współczesne poglądy na temat etiologii autyzmu. Zna podstawowe podejścia terapeutyczne i porównuje je ze sobą, wskazując na przydatność w terapii osób z autyzmem. Analizuje sytuację rodziny, w której jest dziecko z autyzmem. Wskazuje podstawowe cechy, jakimi powinna charakteryzować sie dobra interwencja. Rozumie, na czym polega wartość metod opartych na dowodach naukowych.
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy
Literatura
W cyklu 2023Z:
Literatura: Literatura obowiązkowa: Literatura uzupełniająca: |
W cyklu 2024Z:
Literatura: Literatura obowiązkowa: Literatura uzupełniająca: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: