Psychologia humoru 2500-PL-PS-FO-52
Jeszcze nie wprowadzono opisu dla tego przedmiotu...
|
W cyklu 2025L:
"Celem kursu jest przegląd aktualnej wiedzy o humorze w ujęciu psychologicznym. Omówimy klasyczne i współczesne teorie humoru, mechanizmy poznawcze zaangażowane w przetwarzanie bodźców humorystycznych, różnice indywidualne w poczuciu humoru i stylach humoru, podłoże biologiczne humoru, funkcje społeczne humoru, rozwój humoru u dzieci, a także związki humoru ze zdrowiem psychicznym i fizycznym oraz praktyczne zastosowania humoru – w psychoterapii, edukacji czy środowisku pracy. Kurs łączy miniwykłady wprowadzające z dyskusją opartą na lekturach, analizą materiałów audiowizualnych (fragmenty stand-upów, seriali, reklam) oraz pracą warsztatową. Osoby uczestniczące regularnie przygotowują się do zajęć, czytając wskazane teksty i wykonując krótkie zadania domowe (np. wyszukiwanie w codziennym życiu przykładów humoru i analizowanie ich w kontekście poznanych pojęć i teorii). Na ocenę końcową składają się: czytanie lektur i aktywny udział w dyskusji, wykonywanie prac domowych oraz dwa pisemne sprawdziany wiedzy. Osoby chętne mogą dodatkowo przygotować krótką (5–10 minut) prezentację analizującą humor w wybranym tekście kultury, za którą można uzyskać dodatkowe punkty podnoszące ocenę końcową." |
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
"Wiedza studentki/studenta:
- zna i rozumie klasyczne i współczesne teorie humoru,
- rozumie, jak humor jest analizowany w psychologii poznawczej, społecznej, rozwojowej i klinicznej,
- zna przykłady zastosowań humoru w praktyce.
Umiejętności studenta/studentki:
- potrafi czytać i krytycznie omawiać teksty naukowe z zakresu psychologii humoru,
- potrafi stosować poznane pojęcia i teorie do analizy humoru w tekstach kultury i sytuacjach codziennych.
Kompetencje społeczne studentki/studenta:
- używa humoru w sposób refleksyjny i etyczny,
- rozpoznaje potencjalnie krzywdzące formy humoru i krytycznie się do nich odnosi, uwzględniając perspektywę różnych grup społecznych."
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: