Psychologia zdrowia kobiet: perspektywa biopsychospołeczna 2500-PL-PS-FO-51
Jeszcze nie wprowadzono opisu dla tego przedmiotu...
|
W cyklu 2025L:
Przedmiot wprowadza studentów w wybrane zagadnienia psychologii zdrowia kobiet z perspektywy biopsychospołecznej, ze szczególnym uwzględnieniem w jaki sposób biologiczne i fizjologiczne procesy (w tym zdrowie reprodukcyjne) oddziałują na funkcjonowanie psychiczne. Obejmuje zarówno biologiczne i hormonalne uwarunkowania zdrowia, jak i społeczne, kulturowe oraz psychologiczne czynniki wpływające na funkcjonowanie kobiet i/lub osób AFAB (assigned female at birth). Omawiane będą m.in. zdrowie reprodukcyjne osób AFAB, zespół bolesnego miesiączkowania, endometrioza, PMS, PMDD, zaburzenia neurorozwojowe u kobiet, zdrowie psychiczne w okresie reprodukcyjnym oraz znaczenie stresu, rezyliencji i wsparcia społecznego. Zajęcia podkreślają znaczenie indywidualnych różnic oraz aktualnych i nowatorskich paradygmatów badawczych, takich jak DASH-MC. Zajęcia obejmują psychologiczne konsekwencje zjawisk takich jak ZBM, endometrioza, PMS/PMDD, zaburzenia neurorozwojowe u kobiet, trudności reprodukcyjne czy okres okołoporodowy. Istotnym elementem jest także wpływ stresu, czynników kulturowych i społecznych, rezyliencji oraz wsparcia na zdrowie psychiczne kobiet, w tym kobiet transpłciowych i szerokiej grupy osób AFAB. Kurs rozwija umiejętności analityczne, wiedzę w obszarze relacji między psychiką a fizjologią oraz wrażliwość społeczną wobec zróżnicowanych doświadczeń cis i transpłciowych kobiet i szerokopojętych osób AFAB. |
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
"WIEDZA
Student zna i rozumie:
- psychologiczne uwarunkowania zdrowia kobiet oraz główne problemy zdrowia psychicznego kobiet, w tym specyfikę zaburzeń neurorozwojowych;
- powiązania między procesami biologicznymi i hormonalnymi (w tym cyklem menstruacyjnym) a funkcjonowaniem psychicznym;
- psychologiczne konsekwencje zaburzeń reprodukcyjnych, takich jak ZBM, endometrioza, PMS/PMDD, oraz ich następstwa dla dobrostanu;
- znaczenie wrażliwości na hormony oraz podstawy paradygmatu DASH-MC w wyjaśnianiu zróżnicowania objawów psychicznych;
- społeczne i kulturowe czynniki kształtujące zdrowie kobiet oraz zdrowie transpłciowych kobiet
UMIEJĘTNOŚCI
Student potrafi:
- analizować problemy zdrowia kobiet, integrując perspektywę psychologiczną z biologiczno-hormonalnymi uwarunkowaniami;
- interpretować wyniki badań i literatury naukowej dotyczącej zdrowia kobiet;
- rozpoznawać czynniki ryzyka i czynniki chroniące w obszarze zdrowia psychicznego i reprodukcyjnego;
- proponować rekomendacje psychologiczne dotyczące wspierania zdrowia kobiet, w tym kobiet z chronicznym bólem menstruacyjnym i zaburzeniami hormonalnie modulowanymi
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
Student jest gotów do:
- uwzględniania perspektywy płci i różnorodności (w tym osób transpłciowych i AFAB) w analizie zdrowia psychicznego
- krytycznej refleksji nad kulturowymi i społecznymi normami wpływającymi na psychiczne funkcjonowanie kobiet;
- budowania postaw wspierających, opartych na empatii, wiedzy i rozumieniu aktualnych wyzwań zdrowotnych kobiet;
"
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: