|
W cyklu 2024L:
0. Filozofia i psychoterapia. 0.1. D. Robertson, Introduction: philosophy and psychotherapy, w: Tenże, „The philosophy of Cognitive–behavioural Therapy (cbt). Stoic philosophy as rational and Cognitive psychotherapy”, Karnac Books Ltd., London 2010, s. XV-XXI. lub 0.2. D. R. May, Existential Psychiatry an Evaluation, „Journal of Religion and Health”, 1961, 1, 1, s. 31-40. URL: https://www.jstor.org/stable/27504465 lub 0.3. A. G. Lageman, Socrates and Psychotherapy, „Journal of Religion and Health”, 1989, 28, 3, s. 219- 223. URL: https://www.jstor.org/stable/27506024 1. Metoda sokratejska z punktu widzenia psychologii homeryckiej. 1.1.T. Zieliński, Psychologia homerycka, tłum. z ros. T. Kobierzycki, Heksis (1922/1999)1-2, s. 3-33. lub 1.2. T. Femiak, O uobecnieniu duszy, Sokratesie psychagogu i sztuce uświadomionego mówienia, „Studia Philosophiae Christianae”, 54, 3 (2018), s. 85-110. DOI: 10.21697/spch.2018.54.3.14. POWIĄZANIA RELIGII I PSYCHOLOGII 2. Psychologia i religia. 2.1. M. Ford, William James's Psychical Research and Its Philosophical Implications, „Transactions of the Charles S. Peirce Society”,1998, 34, 3, s. 605-626. URL: https://www.jstor.org/stable/40320715 lub 2.2. C. Berkley, Frontiers in Religion and Psychotherapy, „Journal of Religion and Health”, 1966, Vol. 5, nr 4,s. 296- 306. 3. Magia i psychologia. 3.1. M. Winkelman i in., Magic: A Theoretical Reassessment, „Current Anthropology”, 1982, 23,1, s. 37-66. 3.2. F. Bowie, Building Bridges, Dissolving Boundaries: Toward a Methodology for the Ethnographic Study of the Afterlife, Mediumship, and Spiritual Beings, „Journal of the American Academy of Religion”, Vol. 2013, 81, 3, s. 698-733 https://www.jstor.org/stable/24488086 PSYCHOLOGIA HISTORYCZNA 4. Psychobiografie. 4.1. A. Citlak, Psychobiography of Jesus Christ in view of Władysław Witwicki’s theory of cratism, „Journal for Perspectives of Economic Political and Social Integration”, 2015, 21(1-2), s.155-184. DOI: 10.2478/pepsi-2015-0007 lub 4.2. D. Havis, An Inquiry into the Mental Health of Jesus: Was He Crazy? „Atheist Alliance Inc.” September 5, 2018. („The International Atheist Alliance Magazine, Secular Nation”, April-June, 2001). https://sfatheists.blogspot.com/2003/07/inquiry-into-mental-health-of-jesus.html WSPÓŁCZESNOŚĆ 5. Psychologia i uważność. 5.1. N. E. Ruedy, M. E. Schweitzer, The Effect of Mindfulness on Ethical Decision Making, „Journal of Business Ethics”, 2010, 95, s. 73-87. URL: https://www.jstor.org/stable/29789714 lub 5.2. B. L. Trinlae, , Spiritual Care with Buddhists: Foundations, Essentials and Praxis, w: H. Weiss, i in. (red.) „Care, Healing, and, Human Well-Being within Interreligious Discourses”, African Sun Media 2021, s. 198–216. https://doi.org/10.2307/j.ctv2bgz3js.15. lub 5.3. D. Robertson, Stoic mindfulness of the “here and now”, w: Tenże, „The philosophy of Cognitive–behavioural Therapy (cbt). Stoic philosophy as rational and Cognitive psychotherapy”, Karnac Books Ltd., London 2010, s. 151-168. 6. Fundamenty filozoficzne CBT. 6.1. D. Robertson, The „philosophical origins” of CBT, w: tenże, „The Philosophy of Cognitive-Behavioural Therapy (CBT): Stoic Philosophy as Rational and Cognitive Psychotherapy”, Karnac Books Ltd., London, 2010, s. 3-18. lub 6.2. D. Robertson, The beginning of modern cognitive therapy, w: tenże, „The Philosophy of Cognitive-Behavioural Therapy (CBT): Stoic Philosophy as Rational and Cognitive Psychotherapy”, Karnac Books Ltd., London, 2010, 19-38. lub 6.3. D. Robertson, A brief history of philosophical therapy, w: tenże, „The Philosophy of Cognitive-Behavioural Therapy (CBT): Stoic Philosophy as Rational and Cognitive Psychotherapy”, Karnac Books Ltd., London, 2010, 39-50. 7. Stoicy i CBT. 7.1. D. Robertson, Stoic philosophy and psychology, w: tenże, „The Philosophy of Cognitive-Behavioural Therapy (CBT): Stoic Philosophy as Rational and Cognitive Psychotherapy”, Karnac Books Ltd., London, 2010, 51-72. lub 7.2. D. Robertson, Rational emotion in Stoicism, w: tenże, „The Philosophy of Cognitive-Behavioural Therapy (CBT): Stoic Philosophy as Rational and Cognitive Psychotherapy”, Karnac Books Ltd., London, 2010, 73-108. lub 7.3. D. Robertson, Stoicism and Ellis’s rational therapy (REBT), w: tenże, „The Philosophy of Cognitive-Behavioural Therapy (CBT): Stoic Philosophy as Rational and Cognitive Psychotherapy”, Karnac Books Ltd., London, 2010, 109-132. 8. Dialektyka i terapia 8.1. S. Martin, Using values in cognitive and behavioral therapy: a bridge back to philosophy, „Journal of Evaluation in Clinical Practice”, 2023/29, s. 1189-1195. Doi:10.1111/jep.13872 lub 8.2. AL. Chapman, Dialectical behavior therapy: current indications and unique elements, „Psychiatry” (Edgmont). 2006 Sep;3 (9), s. 62-68. PMID: 20975829; PMCID: PMC2963469. TERAPIA I EGZYSTENCJALIŚCI. 9. Jean-Paul Sartr oraz terapia egzystencjalna i jej możliwości i ograniczenia. 9.1.C. Schuster Shlomit, The Practice of Sartre's Philosophy in Philosophical Counseling and Existential Psychotherapy, „The Jerusalem Philosophical Quarterly”, January 1995, nr 44, s. 99-114. lub 9.2. P. Szczukiewicz, J. Olszewski, Podejście egzystencjalne w psychologii i psychoterapii — możliwości i ograniczenia, „Horyzonty Psychologii”, 2014, IV, s. 103-118. 10. Karl Jaspersters — wizja psychoterapii i psychopatologia. 10.1. M. Żelazny, Jaspersowska wizja psychoterapii, „Studia z Historii Filozofii”, 1/2010, s. 119—134. lub 10.2. J. Hoenig, Karl Jaspers and Psychopathology, „Philosophy and Phenomenological Research”, 1965, Vol. 26, nr 2, s. 216-229. 11. Martin Buber i psychoterapia. 1.1. R. L. Katz, Martin Buber and psychotherapy, „Hebrew Union College Annual”, 1975, Vol. 46, s. 413-431. lub 11.2. I. D. Yalom, Życie, śmierć i lęk, w: Tenże, „Psychoterapia egzystencjalna”, Instytut Psychologii Zdrowia PTP, Warszawa 2008, s. 37-84. FILOZOFIA I PSYCHOANALIZA 12. Fryderyk Nietzsche jako psycholog. - Psychoanaliza — zamek w chmurach? 12.1. R. D. Chessick (red.), Nietzsche, Psychology, And Metaphysics, w: „ Brief Intro-duction to the genius of Nietzsche”, University Press of America, Lanham 1983, s. 75-100. lub 12.2. Witkowski, Psychoanaliza — zamek w chmurach, w: Tenże, „Zakazana Psychologia. Pomiędzy nauką a szarlatanerią”, Moderator, Taszów 2009, t., s. 117-139. 13. Psychoanaliza jako nauka i sztuka. 13.1. R. D. Chessick, Psychoanalysis as Science and Art, w: Tenże, „The Future of Psychoanalysis”, State University of New York Press, New York 2007, s. 27-43. lub 13. 2. B.T. Wilkins, Nagel's Critique of Psychoanalysis, „Philosophy and Phenomenological Research”, 1964, 24, nr 3, s. 383-396. 14. Terapeutyzowanie rzeczywistości. Podsumowanie zajęć (dyskusja). 14. 1. R. D. Chessick, Psychoanalysis at the End of the Third Millennium: A Fantasy, w: Tenże, „The Future of Psychoanalysis”, State University of New York Press, New York 2007, s. 177-197. lub 14.2. T. Witkowski, W poszukiwaniu nadczłowieka, w: Tenże, „Zakazana Psychologia. Pomiędzy nauką a szarlatanerią”, Moderator, Taszów 2009, t. 1, s. 25-35.
Lektura uzupełniająca: T. Niemirowski, Filozoficzne podstawy psychologii, Petrus, Lublin 2020.
|
W cyklu 2025L:
0. Filozofia i psychoterapia. 0.1. D. Robertson, Introduction: philosophy and psychotherapy, w: Tenże, „The philosophy of Cognitive–behavioural Therapy (cbt). Stoic philosophy as rational and Cognitive psychotherapy”, Karnac Books Ltd., London 2010, s. XV-XXI. lub 0.2. D. R. May, Existential Psychiatry an Evaluation, „Journal of Religion and Health”, 1961, 1, 1, s. 31-40. URL: https://www.jstor.org/stable/27504465 lub 0.3. A. G. Lageman, Socrates and Psychotherapy, „Journal of Religion and Health”, 1989, 28, 3, s. 219- 223. URL: https://www.jstor.org/stable/27506024 1. Metoda sokratejska z punktu widzenia psychologii homeryckiej. 1.1.T. Zieliński, Psychologia homerycka, tłum. z ros. T. Kobierzycki, Heksis (1922/1999)1-2, s. 3-33. lub 1.2. T. Femiak, O uobecnieniu duszy, Sokratesie psychagogu i sztuce uświadomionego mówienia, „Studia Philosophiae Christianae”, 54, 3 (2018), s. 85-110. DOI: 10.21697/spch.2018.54.3.14. POWIĄZANIA RELIGII I PSYCHOLOGII 2. Psychologia i religia. 2.1. M. Ford, William James's Psychical Research and Its Philosophical Implications, „Transactions of the Charles S. Peirce Society”,1998, 34, 3, s. 605-626. URL: https://www.jstor.org/stable/40320715 lub 2.2. C. Berkley, Frontiers in Religion and Psychotherapy, „Journal of Religion and Health”, 1966, Vol. 5, nr 4,s. 296- 306. 3. Magia i psychologia. 3.1. M. Winkelman i in., Magic: A Theoretical Reassessment, „Current Anthropology”, 1982, 23,1, s. 37-66. 3.2. F. Bowie, Building Bridges, Dissolving Boundaries: Toward a Methodology for the Ethnographic Study of the Afterlife, Mediumship, and Spiritual Beings, „Journal of the American Academy of Religion”, Vol. 2013, 81, 3, s. 698-733 https://www.jstor.org/stable/24488086 PSYCHOLOGIA HISTORYCZNA 4. Psychobiografie. 4.1. A. Citlak, Psychobiography of Jesus Christ in view of Władysław Witwicki’s theory of cratism, „Journal for Perspectives of Economic Political and Social Integration”, 2015, 21(1-2), s.155-184. DOI: 10.2478/pepsi-2015-0007 lub 4.2. D. Havis, An Inquiry into the Mental Health of Jesus: Was He Crazy? „Atheist Alliance Inc.” September 5, 2018. („The International Atheist Alliance Magazine, Secular Nation”, April-June, 2001). https://sfatheists.blogspot.com/2003/07/inquiry-into-mental-health-of-jesus.html WSPÓŁCZESNOŚĆ 5. Psychologia i uważność. 5.1. N. E. Ruedy, M. E. Schweitzer, The Effect of Mindfulness on Ethical Decision Making, „Journal of Business Ethics”, 2010, 95, s. 73-87. URL: https://www.jstor.org/stable/29789714 lub 5.2. B. L. Trinlae, , Spiritual Care with Buddhists: Foundations, Essentials and Praxis, w: H. Weiss, i in. (red.) „Care, Healing, and, Human Well-Being within Interreligious Discourses”, African Sun Media 2021, s. 198–216. https://doi.org/10.2307/j.ctv2bgz3js.15. lub 5.3. D. Robertson, Stoic mindfulness of the “here and now”, w: Tenże, „The philosophy of Cognitive–behavioural Therapy (cbt). Stoic philosophy as rational and Cognitive psychotherapy”, Karnac Books Ltd., London 2010, s. 151-168. 6. Fundamenty filozoficzne CBT. 6.1. D. Robertson, The „philosophical origins” of CBT, w: tenże, „The Philosophy of Cognitive-Behavioural Therapy (CBT): Stoic Philosophy as Rational and Cognitive Psychotherapy”, Karnac Books Ltd., London, 2010, s. 3-18. lub 6.2. D. Robertson, The beginning of modern cognitive therapy, w: tenże, „The Philosophy of Cognitive-Behavioural Therapy (CBT): Stoic Philosophy as Rational and Cognitive Psychotherapy”, Karnac Books Ltd., London, 2010, 19-38. lub 6.3. D. Robertson, A brief history of philosophical therapy, w: tenże, „The Philosophy of Cognitive-Behavioural Therapy (CBT): Stoic Philosophy as Rational and Cognitive Psychotherapy”, Karnac Books Ltd., London, 2010, 39-50. 7. Stoicy i CBT. 7.1. D. Robertson, Stoic philosophy and psychology, w: tenże, „The Philosophy of Cognitive-Behavioural Therapy (CBT): Stoic Philosophy as Rational and Cognitive Psychotherapy”, Karnac Books Ltd., London, 2010, 51-72. lub 7.2. D. Robertson, Rational emotion in Stoicism, w: tenże, „The Philosophy of Cognitive-Behavioural Therapy (CBT): Stoic Philosophy as Rational and Cognitive Psychotherapy”, Karnac Books Ltd., London, 2010, 73-108. lub 7.3. D. Robertson, Stoicism and Ellis’s rational therapy (REBT), w: tenże, „The Philosophy of Cognitive-Behavioural Therapy (CBT): Stoic Philosophy as Rational and Cognitive Psychotherapy”, Karnac Books Ltd., London, 2010, 109-132. 8. Dialektyka i terapia 8.1. S. Martin, Using values in cognitive and behavioral therapy: a bridge back to philosophy, „Journal of Evaluation in Clinical Practice”, 2023/29, s. 1189-1195. Doi:10.1111/jep.13872 lub 8.2. AL. Chapman, Dialectical behavior therapy: current indications and unique elements, „Psychiatry” (Edgmont). 2006 Sep;3 (9), s. 62-68. PMID: 20975829; PMCID: PMC2963469. TERAPIA I EGZYSTENCJALIŚCI. 9. Jean-Paul Sartr oraz terapia egzystencjalna i jej możliwości i ograniczenia. 9.1.C. Schuster Shlomit, The Practice of Sartre's Philosophy in Philosophical Counseling and Existential Psychotherapy, „The Jerusalem Philosophical Quarterly”, January 1995, nr 44, s. 99-114. lub 9.2. P. Szczukiewicz, J. Olszewski, Podejście egzystencjalne w psychologii i psychoterapii — możliwości i ograniczenia, „Horyzonty Psychologii”, 2014, IV, s. 103-118. 10. Karl Jaspersters — wizja psychoterapii i psychopatologia. 10.1. M. Żelazny, Jaspersowska wizja psychoterapii, „Studia z Historii Filozofii”, 1/2010, s. 119—134. lub 10.2. J. Hoenig, Karl Jaspers and Psychopathology, „Philosophy and Phenomenological Research”, 1965, Vol. 26, nr 2, s. 216-229. 11. Martin Buber i psychoterapia. 1.1. R. L. Katz, Martin Buber and psychotherapy, „Hebrew Union College Annual”, 1975, Vol. 46, s. 413-431. lub 11.2. I. D. Yalom, Życie, śmierć i lęk, w: Tenże, „Psychoterapia egzystencjalna”, Instytut Psychologii Zdrowia PTP, Warszawa 2008, s. 37-84. FILOZOFIA I PSYCHOANALIZA 12. Fryderyk Nietzsche jako psycholog. - Psychoanaliza — zamek w chmurach? 12.1. R. D. Chessick (red.), Nietzsche, Psychology, And Metaphysics, w: „ Brief Intro-duction to the genius of Nietzsche”, University Press of America, Lanham 1983, s. 75-100. lub 12.2. Witkowski, Psychoanaliza — zamek w chmurach, w: Tenże, „Zakazana Psychologia. Pomiędzy nauką a szarlatanerią”, Moderator, Taszów 2009, t., s. 117-139. 13. Psychoanaliza jako nauka i sztuka. 13.1. R. D. Chessick, Psychoanalysis as Science and Art, w: Tenże, „The Future of Psychoanalysis”, State University of New York Press, New York 2007, s. 27-43. lub 13. 2. B.T. Wilkins, Nagel's Critique of Psychoanalysis, „Philosophy and Phenomenological Research”, 1964, 24, nr 3, s. 383-396. 14. Terapeutyzowanie rzeczywistości. Podsumowanie zajęć (dyskusja). 14. 1. R. D. Chessick, Psychoanalysis at the End of the Third Millennium: A Fantasy, w: Tenże, „The Future of Psychoanalysis”, State University of New York Press, New York 2007, s. 177-197. lub 14.2. T. Witkowski, W poszukiwaniu nadczłowieka, w: Tenże, „Zakazana Psychologia. Pomiędzy nauką a szarlatanerią”, Moderator, Taszów 2009, t. 1, s. 25-35.
Lektura uzupełniająca: T. Niemirowski, Filozoficzne podstawy psychologii, Petrus, Lublin 2020.
|