Czytanie Platona - teoria idei 2500-PL-PS-FO-42
Jeszcze nie wprowadzono opisu dla tego przedmiotu...
W cyklu 2024L:
Na ogół przekrojowe podejście do zagadnień z zakresu historii filozofii nie sprzyja wnikliwej analizie myśli poszczególnych filozofów. Toteż jednym z celów seminarium jest wyjście na przeciw potrzebie tych osób, które chciałyby głębiej poznać myśl wybranego filozofa — Platona i jego teorię idei. |
Efekty kształcenia
Celem zajęć jest nauczenie:
— ujmowania filozofii starożytnej w jej kontekście historycznym, ze szczegółowym uwzględnieniem wybranego filozofa — Platona i jego teorii idei;
— interpretacji i analizy tekstów filozoficznych pod katem wyłuskiwania elementów praktycznych;
— wdrażania się do historycznych podstaw myśli psychologicznej;
— wdrażania się w problematykę źródeł i tłumaczeń.
— posługiwania się źródłami tekstowymi (starożytnymi i współczesnymi) – a w szczególności korzystania z tłumaczeń tekstów obcych.
Obszar wiedzy:
— szczegółowy przegląd myśli filozofa antycznego Platona;
— uwzględnianie myśli filozoficznej wybranego filozofa w szerszym kontekście historycznym;
— zapoznanie z genezą i rozwojem wątków filozoficznych w filozofii starożytnej na przestrzeni dłuższego okresu.
Zastawanie wiedzy i zrozumienia:
— umiejętność wnoszenia (w oparciu o zdobytą wiedzę) wkładu do dyskusji naukowej z zakresu psychologii, wiedzy filozoficznej (i dziedzin pokrewnych);
— umiejętność analizowania złożonych problemów filozoficznych;
— umiejętność oceny wiarygodności różnych rodzajów źródeł;
— umiejętność formułowania sądów i opinii na podstawie różnych rodzajów źródeł;
— wyrobienie realistycznego poglądu na wiarygodność wyciąganych wniosków;
— umiejętność integrowania wiedzy z różnych dziedzin.
— zdobycie umiejętności samodzielnego uczenia się oraz zachęta do dalszego studiowania filozofii pod kątem rozwijania psychologii jako nauki (formułowanie nowych problemów badawczych, jasne określanie sytuacji problemowej, praca nad doktoratem)
Komunikacja:
— umiejętność jasnego przedstawienia problemów, idei, teorii, interpretacji i argumentów filozoficznych, zarówno dla specjalistów i laików;
— umiejętność referowania prac filozoficznych na poziomie akademickim.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: