Substancje psychoaktywne oraz ich wpływ na funkcjonowanie jednostki 2500-PL-PS-FO-41
Jeszcze nie wprowadzono opisu dla tego przedmiotu...
W cyklu 2024L:
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z podstawową problematyką psychologii uzależnień oraz specyfiką działania najczęściej spotykanych substancji psychoaktywnych. Studentom przedstawiony zostanie zarys podejść teoretycznych wyjaśniających mechanizmy powstawania uzależnień, działanie poszczególnych substancji uzależniających oraz trudności, z jakimi mierzą się osoby z problemem uzależnienia, jak np. stygmatyzacja społeczna. Główny akcent położony zostanie na poznanie specyfiki działania środków psychoaktywnych, w tym ich potencjału uzależniającego oraz skutków długotrwałego nadużywania, jak działanie na układy, narządy, psychikę jednostki czy wpływ na jej funkcjonowanie w społeczeństwie. Omówione zostaną także najnowsze trendy w działaniu pomocowym wobec osób z problemem uzależnienia, ze szczególnym uwzględnieniem osób stanowiących otoczenie osób z uzależnieniem, które nie zajmują się zawodowo psychoterapią. Poza krótkim wprowadzeniem teoretycznym przez prowadzącą, duże znaczenie będzie miała aktywność studentów podczas dyskusji omawianych zagadnień i przeczytanej literatury, a także ich umiejętność refleksji i autorefleksji. Pomoże to w ocenie na ile student posiadł umiejętności i kompetencje społeczne stanowiące założenia kursu. Na końcowych zajęciach studenci napiszą test, który pomoże wskazać czy udało im się nabyć wiedzę i zrozumieć problematykę działania substancji psychoaktywnych i uzależnień chemicznych na funkcjonowanie jednostki. Dodatkową wartością kursu będzie próba uwrażliwienia studenta na perspektywę osób z problemem uzależnień i trudności z jakimi muszą się oni mierzyć w trakcie trwania nałogu, podczas leczenia, jak i po jego zakończeniu. |
W cyklu 2025Z:
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z podstawową problematyką psychologii uzależnień oraz specyfiką działania najczęściej spotykanych substancji psychoaktywnych. Studentom przedstawiony zostanie zarys podejść teoretycznych wyjaśniających mechanizmy powstawania uzależnień, działanie poszczególnych substancji uzależniających oraz trudności, z jakimi mierzą się osoby z problemem uzależnienia, jak np. stygmatyzacja społeczna. Główny akcent położony zostanie na poznanie specyfiki działania środków psychoaktywnych, w tym ich potencjału uzależniającego oraz skutków długotrwałego nadużywania, jak działanie na układy, narządy, psychikę jednostki czy wpływ na jej funkcjonowanie w społeczeństwie. Omówione zostaną także najnowsze trendy w działaniu pomocowym wobec osób z problemem uzależnienia, ze szczególnym uwzględnieniem osób stanowiących otoczenie osób z uzależnieniem, które nie zajmują się zawodowo psychoterapią. Poza krótkim wprowadzeniem teoretycznym przez prowadzącą, duże znaczenie będzie miała aktywność studentów podczas dyskusji omawianych zagadnień i przeczytanej literatury, a także ich umiejętność refleksji i autorefleksji. Pomoże to w ocenie na ile student posiadł umiejętności i kompetencje społeczne stanowiące założenia kursu. Na końcowych zajęciach studenci napiszą test, który pomoże wskazać czy udało im się nabyć wiedzę i zrozumieć problematykę działania substancji psychoaktywnych i uzależnień chemicznych na funkcjonowanie jednostki. Dodatkową wartością kursu będzie próba uwrażliwienia studenta na perspektywę osób z problemem uzależnień i trudności z jakimi muszą się oni mierzyć w trakcie trwania nałogu, podczas leczenia, jak i po jego zakończeniu. |
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA:
– student zna i rozumie podstawowe pojęcia z zakresu problematyki uzależnień;
– student swobodnie porusza się w tematyce działania podstawowych substancji psychoaktywnych;
– student zna i rozumie trudności, z jakimi mierzą się osoby z problemem uzależnienia od różnych substancji psychoaktywnych;
– student ma wiedzę na temat aktualnych, najbardziej skutecznych sposobów pomocy osobom z problemem uzależnienia, również ze strony szeroko rozumianego społeczeństwa.
UMIEJĘTNOŚCI:
– student potrafi krytycznie oceniać różne postawy wobec osób z problemem uzależnienia, rozumiejąc ich kontekst psychologiczny oraz społeczno-kulturowy;
– student potrafi podjąć dyskusję przyjmując perspektywę osób mierzących się z problemem uzależnienia, oraz osób z ich otoczenia bez kierowania się powszechnie przyjętymi stereotypami.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE:
– student szanuje indywidualność innych ludzi, w tym osób z grup podlegających szczególnej stygmatyzacji i jest świadom złożoności motywów ludzkiego zachowania;
– jest gotów do wykorzystania posiadanej wiedzy w działaniach na rzecz innych osób.
Literatura
W cyklu 2024L:
LITERATURA OBOWIĄZKOWA: LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: |
W cyklu 2025Z:
LITERATURA OBOWIĄZKOWA: LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: