Zaawansowane metody badań jakościowych 2500-PL-PS-FO-40
Jeszcze nie wprowadzono opisu dla tego przedmiotu...
W cyklu 2024L:
Kurs stanowi pogłębienie wiedzy zdobytej w ramach obligatoryjnych zajęć wprowadzających do metod jakościowych stosowanych w badaniach w obszarze psychologii. Przedmiotem kursu będą umiejętności potrzebne na każdym etapie procesu badawczego w podejściu jakościowym, z naciskiem na realizację badania oraz analizę danych. Kurs pogłębi wiedzę na temat refleksyjności badacza i krytycznego myślenia w podejściu jakościowym, roli badacza w procesie badawczym, etyki badań jakościowych, planowania i przeprowadzania wywiadów badawczych, analizy danych jakościowych oraz przygotowanie tekstów naukowych z zastosowaniem metod jakościowych. Kurs ma na celu rozwinięcie u osób studiujących zrozumienia i krytycznego podejście do metod jakościowych w naukach społecznych. Kurs pogłębia również zrozumienie przez osoby studiujące założeń ontologicznych i epistemologicznych w wyborze metod jakościowych. Celem kursu jest także uwrażliwienie uczestników i uczestniczek na problemy i dylematy etyczne, jakie napotykamy realizując wywiady jakościowe. Zaawansowane metody badań jakościowych wyposażą osoby studiujące w wiedzę i umiejętności potrzebne do krytycznego zaangażowania się w proces badawczy. Po ukończeniu kursu osoby uczestniczące będą w stanie zrozumieć i radzić sobie ze złożonymi kwestiami związanymi z badaniami jakościowymi. Zademonstrują krytyczne zaangażowanie w koncepcje teoretyczne, podejścia metodologiczne i krytyczne wyzwania związane z prowadzeniem i oceną badań jakościowych oraz będą w stanie zastosować tę wiedzę w swoich badaniach lub praktyce. Ze względu na zaawansowany charakter kursu punkt ciężkości będzie położony na praktyczne elementy procesu badawczego. Dobór omawianych metod będzie zależny od preferencji uczestników kursu, ze szczególnym naciskiem na metody wykraczające poza klasyczne wywiady indywidualne (np. grupy fokusowe, badania etnograficzne). Literatura do zajęć oraz inne materiały będą udostępnione na platformie Kampus. |
W cyklu 2025Z:
Kurs stanowi pogłębienie wiedzy zdobytej w ramach obligatoryjnych zajęć wprowadzających do metod jakościowych stosowanych w badaniach w obszarze psychologii. Przedmiotem kursu będą umiejętności potrzebne na każdym etapie procesu badawczego w podejściu jakościowym, z naciskiem na realizację badania oraz analizę danych. Kurs pogłębi wiedzę na temat refleksyjności badacza i krytycznego myślenia w podejściu jakościowym, roli badacza w procesie badawczym, etyki badań jakościowych, planowania i przeprowadzania wywiadów badawczych, analizy danych jakościowych oraz przygotowanie tekstów naukowych z zastosowaniem metod jakościowych. Kurs ma na celu rozwinięcie u osób studiujących zrozumienia i krytycznego podejście do metod jakościowych w naukach społecznych. Kurs pogłębia również zrozumienie przez osoby studiujące założeń ontologicznych i epistemologicznych w wyborze metod jakościowych. Celem kursu jest także uwrażliwienie uczestników i uczestniczek na problemy i dylematy etyczne, jakie napotykamy realizując wywiady jakościowe. Zaawansowane metody badań jakościowych wyposażą osoby studiujące w wiedzę i umiejętności potrzebne do krytycznego zaangażowania się w proces badawczy. Po ukończeniu kursu osoby uczestniczące będą w stanie zrozumieć i radzić sobie ze złożonymi kwestiami związanymi z badaniami jakościowymi. Zademonstrują krytyczne zaangażowanie w koncepcje teoretyczne, podejścia metodologiczne i krytyczne wyzwania związane z prowadzeniem i oceną badań jakościowych oraz będą w stanie zastosować tę wiedzę w swoich badaniach lub praktyce. Ze względu na zaawansowany charakter kursu punkt ciężkości będzie położony na praktyczne elementy procesu badawczego. Dobór omawianych metod będzie zależny od preferencji uczestników kursu, ze szczególnym naciskiem na metody wykraczające poza klasyczne wywiady indywidualne (np. grupy fokusowe, badania etnograficzne). Literatura do zajęć oraz inne materiały będą udostępnione na platformie Kampus. |
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Osoba, która ukończyła kurs:
- zna podejścia metodologiczne stosowane w badaniach jakościowych i potrafi ocenić ich skuteczność w rozwiązaniu danego problemu badawczego
- potrafi opisać postawy epistemologiczne i sposób, w jaki wpływają one na projekt badania jakościowego
- rozumie wyzwania i złożoność związaną z badaniami jakościowymi i rozpoznaje ich konsekwencje dla prowadzenia badań jakościowych
- rozumie, w jaki sposób teoria wpływa na analizę danych jakościowych
- potrafi dostrzec wpływ własnej osoby oraz refleksyjności badacza na proces badawczy
- zna i rozumie wyzwania etyczne związane z realizacją badań jakościowych w obszarze psychologii oraz strategie rozwiązywania problemów z nimi związanych
- potrafi pracować w grupie w celu przygotowania i realizacji badania jakościowego
- potrafi przygotować tekst naukowy opisujący wyniki badania jakościowego
Literatura
W cyklu 2024L:
Literatura podstawowa: Jemielniak, D. (2012). Badania jakościowe t.1. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2012. Literatura dodatkowa (potwierdzona na początku zajęć, w zależności od potrzeb i zainteresowań osób studenckich): Zajęcia 1: Gough, B., & Lyons, A. (2016). The future of qualitative research in psychology: Accentuating the positive. Integrative Psychological and Behavioral Science, 50, 234-243. Zajęcia 3: Olmos-Vega, F. M., Stalmeijer, R. E., Varpio, L., & Kahlke, R. (2023). A practical guide to reflexivity in qualitative research: AMEE Guide No. 149. Medical teacher, 45(3), 241-251. Lazard, L., & McAvoy, J. (2020). Doing reflexivity in psychological research: What’s the point? What’s the practice?. Qualitative Research in Psychology, 17(2), 159-177. Zajęcia 4: Israel, M., & Hay, I. (2006). Research ethics for social scientists. Sage. Zajęcia 5: Góral, A., Jałocha, B., Mazurkiewicz, G., & Zawadzki, M. (2019). Badania w działaniu: Książka dla kształcących się w naukach społecznych. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. Zajęcia 6: Angrosino, M. (2010) Badania etnograficzne i obserwacyjne. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Zajęcia 7: Bednacz-Łuczewska, P., Łuczewski, M. (2012). Podejście biograficzne. W: D. Jemielniak (red.), Badania jakościowe t. 2 (s. 91-109). Wydawnictwo Naukowe PWN. Ponterotto, J. G. (2014). Best practices in psychobiographical research. Qualitative Psychology, 1(1), 77. Zajęcia 8: Willig, C. (2003). Discourse analysis. Qualitative Psychology, 159-183. Goodman, S. (2017). How to conduct a psychological discourse analysis. Critical Approaches to Discourse Analysis Across Disciplines, 9(2), 142-153. Parker, I. (2013). Discourse analysis: Dimensions of critique in psychology. Qualitative Research in Psychology, 10(3), 223-239. Zajęcia 11: Levitt, H. M., Motulsky, S. L., Wertz, F. J., Morrow, S. L., & Ponterotto, J. G. (2017). Recommendations for designing and reviewing qualitative research in psychology: Promoting methodological integrity. Qualitative psychology, 4(1), 2. Silverman, D. (2012). Interpretacja danych jakościowych. Wydawnictwo Naukowe PWN. |
W cyklu 2025Z:
Literatura podstawowa: Jemielniak, D. (2012). Badania jakościowe t.1. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2012. Literatura dodatkowa (potwierdzona na początku zajęć, w zależności od potrzeb i zainteresowań osób studenckich): Zajęcia 1: Gough, B., & Lyons, A. (2016). The future of qualitative research in psychology: Accentuating the positive. Integrative Psychological and Behavioral Science, 50, 234-243. Zajęcia 3: Olmos-Vega, F. M., Stalmeijer, R. E., Varpio, L., & Kahlke, R. (2023). A practical guide to reflexivity in qualitative research: AMEE Guide No. 149. Medical teacher, 45(3), 241-251. Lazard, L., & McAvoy, J. (2020). Doing reflexivity in psychological research: What’s the point? What’s the practice?. Qualitative Research in Psychology, 17(2), 159-177. Zajęcia 4: Israel, M., & Hay, I. (2006). Research ethics for social scientists. Sage. Zajęcia 5: Góral, A., Jałocha, B., Mazurkiewicz, G., & Zawadzki, M. (2019). Badania w działaniu: Książka dla kształcących się w naukach społecznych. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. Zajęcia 6: Angrosino, M. (2010) Badania etnograficzne i obserwacyjne. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Zajęcia 7: Bednacz-Łuczewska, P., Łuczewski, M. (2012). Podejście biograficzne. W: D. Jemielniak (red.), Badania jakościowe t. 2 (s. 91-109). Wydawnictwo Naukowe PWN. Ponterotto, J. G. (2014). Best practices in psychobiographical research. Qualitative Psychology, 1(1), 77. Zajęcia 8: Willig, C. (2003). Discourse analysis. Qualitative Psychology, 159-183. Goodman, S. (2017). How to conduct a psychological discourse analysis. Critical Approaches to Discourse Analysis Across Disciplines, 9(2), 142-153. Parker, I. (2013). Discourse analysis: Dimensions of critique in psychology. Qualitative Research in Psychology, 10(3), 223-239. Zajęcia 11: Levitt, H. M., Motulsky, S. L., Wertz, F. J., Morrow, S. L., & Ponterotto, J. G. (2017). Recommendations for designing and reviewing qualitative research in psychology: Promoting methodological integrity. Qualitative psychology, 4(1), 2. Silverman, D. (2012). Interpretacja danych jakościowych. Wydawnictwo Naukowe PWN. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: