Psychologia cyfrowej rzeczywistości 2500-PL-PS-FO-39
Jeszcze nie wprowadzono opisu dla tego przedmiotu...
W cyklu 2024Z:
Kurs wprowadza w tematykę rewolucji cyfrowej, analizując implikacje społeczne, wyzwania na rynku pracy oraz konsekwencje związane ze zdrowiem psychicznym. Podczas zajęć zostaną przedstawione wyniki badań opisujące zmiany wynikające z postępu technologicznego oraz przygotowanie do zrozumienia i reagowania na nowe wyzwania. Kurs skupi się na kluczowych aspektach kompetencji cyfrowych oraz zagadnieniu Kurs obejmie również zagadnienia psychologii w projektowaniu doświadczeń użytkownika (UX) i środowiska użytkownika (UE), omawiając istotne narzędzia oraz teorie psychologiczne, takie jak psychologia kolorów czy percepcja użytkownika. Inne ważne tematy kursu to e-uzależnienia, gry komputerowe w kontekście psychologii, aplikacje wspierające zdrowie psychiczne, cyberprzemoc, postrzeganie robotów oraz przeciążenie informacyjne. Wybrane tematy stanowią wstęp konieczny do budowania świadomości o negatywnych i pozytywnych elementach technologii w codziennym życiu. |
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Student:
Wiedza
- Zna podstawowe koncepcje i zjawiska z obszaru badań nad relacją człowiek technologia (human-tech).
- Umiejscawia tematykę badań nad świadomością w szerszych kontekstach: wiedzy na temat uzależnień behawioralnych i problematyki nowych technologii.
- Zna podstawowe metody badań nad relacją człowiek-technologia oraz uzależnień behawioralnych.
- Rozumie problematykę związaną z próbami naukowego wyjaśnienia subiektywnych doświadczeń i określania relacji między umysłem a mózgiem.
Umiejętności
- Potrafi określać znaczenie badań empirycznych dla wyjaśniania teoretycznych zagadnień dotyczących relacji człowiek-technologia.
- Uwzględnia sposoby wykorzystania poznanych na zajęciach zjawisk i metod w badaniach naukowych.
- Nabiera większej świadomości metateoretycznej: odróżnia „nagie” dane empiryczne od ich teoretycznych uogólnień, filozoficznych interpretacji oraz subiektywnych odczuć.
- Kurs ćwiczy też umiejętności miękkie związane z prowadzeniem projektów i współpracą w grupie.
Postawy
- Dostrzega złożoność procesu kształtowania się wrażeń i możliwości badawcze w tym zakresie.
- Rozumie, że wpływ technologii na codzienne życie oraz zdrowie psychiczne nie jest dwuwymiarowy: z wpływem pozytywnym lub negatywnym, a jest to zjawisko złożone wymagające indywidualnej oceny i interpretacji.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: