Filozofia psychologii 2500-PL-PS-FO-38
Jeszcze nie wprowadzono opisu dla tego przedmiotu...
W cyklu 2024Z:
Podczas zajęć studenci zapoznają się z filozoficznymi korzeniami współczesnej psychologii oraz polskim wkładem do refleksji meta-psychologicznej (wkład szkoły lwowsko-warszawskiej i jej założyciela psychologa i filozofa Kazimierza Twardowskiego). Czytając i omawiając teksty studenci ćwiczyć się będą w filozofowaniu (jasnym ubieraniu myśli w słowa, analitycznym i krytycznym myśleniu) oraz poszukiwaniu teoretycznych narzędzi pozwalających spojrzeć na psychologię jako naukę zmierzającą do ścisłości i obiektywności. Poznamy założenia filozoficzne leżące u podstaw psychologii. Omówimy m.in. kluczowe dla filozofii i psychologii rozróżnienie na Przedmiot – Akt– i Treść Przedstawienia. Postawione zostanie fundamentalne pytanie: czy psychologia jest nauką, czy jest tylko „naukawa”. Dowiemy się również, czy istnieją prawdy względne i jak przekroczyć psychologizm oraz relatywizm — mocno współcześnie eksponowane. |
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Celem zajęć jest nauczenie:
— zdobywania wiedzy, zrozumienia i umiejętności akademickich oraz samokształcenia się w refleksji meta-naukowej (meta-psychologicznej);
— rozwijania umiejętności akademickich i zawodowych samodzielnego rozumowania i odpowiedzialnego krytycznego myślenia;
— umiejętność analizy złożonych problemów;
— umiejętność streszczania i referowania poglądów w formie pisemnej i ustnej;
— przygotowanie do kariery akademickiej (oraz pozaakademickiej) i dalszej edukacji;
Obszar wiedzy:
— zdobycie wiedzy z zakresu historii psychologii, jej podstaw, metodologii i etyki;
— znajomość i zrozumienie metodologii, kluczowych pojęć i filozoficznych podstaw psychologii oraz psychoterapii, a także filozoficzna refleksja nad społecznym i kulturowym znaczeniem psychologii i psychoterapii;
— znajomość i zrozumienie podstaw metodologii, kluczowych terminów i pojęć filozoficznych, a także refleksja nad ich zastosowaniem w psychologii;
— zrozumienie zachodnich i niezachodnich tradycji filozoficznych, kluczowych terminów i refleksji filozoficznej na temat podstaw językowych, kulturowych i historycznych psychologii jako nauki.
— zrozumienie kulturowego znaczenia filozofii w ogóle (w szczególności filozofii psychologii);
— znajomość i zrozumienie podstaw filozoficznych psychologii (znajomość i zrozumienie problemów, metod i kluczowych pojęć filozofii psychologii).
Zastawanie wiedzy i rozumienia:
— umiejętność wnoszenia (w oparciu o zdobytą wiedzę) wkładu do dyskusji naukowej z zakresu psychologii, wiedzy filozoficznej (i dziedzin pokrewnych);
— umiejętność analizowania złożonych problemów filozoficznych;
— umiejętność oceny wiarygodności różnych rodzajów źródeł;
— umiejętność formułowania sądów i opinii na podstawie różnych rodzajów źródeł;
— wyrobienie realistycznego poglądu na wiarygodność wyciąganych wniosków;
— umiejętność integrowania różnych podejść do zagadnień filozoficznych i psychologicznych oraz porównywania ich ze sobą.
— zdobycie umiejętności samodzielnego uczenia oraz zachęta do dalszego studiowania filozofii pod kątem rozwijania psychologii jako nauki (formułowanie nowych problemów badawczych, jasne określanie sytuacji problemowej, praca nad doktoratem).
Komunikacja:
— umiejętność jasnego przedstawienia problemów, idei, teorii, interpretacji i argumentów filozoficznych, zarówno dla specjalistów i laików;
— umiejętność referowania prac filozoficznych na poziomie akademickim.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: